ΠΟ2εΓ4: Land Value Tax – an old idea with lots of modern supporters

ΠΟ2εΓ4: Land Value Tax – an old idea with lots of modern supporters

Η γεωφορολόγηση στην Βρετανία φαίνεται να κερδίζει έδαφος. Το κείμενο που ακολουθεί γραμμένο από τον Joe Bourke με τον τίτλο ‘Opinion: Land Value Tax – an old idea with lots of modern supporters‘ δημοσιεύθηκε στο Liberal Democrat Voice στις 10 Μαΐου 2012:

Η Φωνή του Φιλελεύθερου Δημοκράτη. Γνώμη:

Γεωφορολόγηση – μια παλαιά ιδέα με πολλούς μοντέρνους υποστηρικτές. Από τον Joe Bourke 10/05/12.

Ο Άνταμ Σμιθ (Πλούτος των Εθνών 1776) πρέσβευε  τη ΓΦ όπως και ο μεγάλος ριζοσπάστης Τομ Πέιν.

Ο Ντ. Ρικάρντο διατύπωσε την ιδέα “προσόδου” (economic rent): η γη ή ακίνητη περιουσία, αντλεί την αξία της από στενότητα και όχι επενδύσεις.

Ο J.S. Mill ήταν υποστηρικτής και ο Χένρι Τζώρτζ διατύπωσε το όλο θέμα στο Πρόοδος και Φτώχεια (1879).

Στις συζητήσεις πριν και μετά τον προϋπολογισμό (1909) και ο Τσώρτσιλ και ο Ντ. Λ. Τζωρτζ επιχειρηματολογούσαν έντονα υπέρ της εφαρμογής ενός φόρου επί έγγειων αξιών.

Οι οικονομολόγοι Γκαλμπράιθ και Μίλτων Φρίντμαν συνιστούν ΓΦ για τη δικαιοσύνη και αποτελεσματικότητά της. Πρόσφατα, επιφανείς σχολιαστές συνέχισαν να προωθούν την εφαρμογή της ΓΦ: –

“Η ΓΦ δεν είναι περίπλοκη…Είναι και δίκαιη και αποτελεσματική. Να υιοθετηθεί” Μάρτιν Γουλφ στη Financial Times.

“Η φορολόγηση μελλοντικής αύξησης αξιών γης – για να εξαλειφθεί ο πυρετός της κερδοσκοπίας η οποία αποσταθεροποίησε την παγκόσμια οικονομία…είναι αυτό που το Εργατικό Κόμμα έπρεπε να κάνει και θα πρέπει να αναλάβει στο μέλλον” – Πόλι Τόινμπι της Guardian.

Ο πλούτος που παράγεται ανα τους αιώνες με τις προσπάθειες της [σύνολης] κοινότητας αντανακλάται στις έγγειες αξίες κι έτσι είναι ο σωστός στόχος για φορολόγηση – Βινς Κέιμπλ στο “Η Υπόθεση για ένα Νέο Προϋπολογισμό”.

“Η υποβόσκουσα επιχειρηματολογία για να φορολογηθούν οι πρόσοδοι διατηρεί την ισχύ της” – Μέρβιν Κινγκ στο επίσημο εγχειρίδιο για το Βρετανικό φορολογικό σύστημα των Kay & King 1990.

Η επισκόπηση της φορολογίας στο Ηνωμένο Βασίλειο του [Σερ] Mirrlees προτείνει τη μετάβαση από φόρους επιχειρήσεων σε φόρους αξιών τοποθεσιών (=ΓΦ). Ο Σερ J. Mirrlees είπε ότι τα ευρήματά του δείχνουν πως η τρέχουσα φορολογία επιβάλλει “περιττά έξοδα” στην οικονομία. “Δεν μπορούν να αποφευχθούν τα συνεχιζόμενα έξοδα αν δεν γίνουν οι μεταρρυθμίσεις” είπε ο ίδιος.

Πόσα χρήματα θα αποκομίσει; Με ένα γενικό ποσοστό 0,5% ή 0,6% μπορεί δυνητικά, με βάση τις τρέχουσες αξίες γαιών στο Ην. Βασίλειο, που αποτελεί το 38% του πλούτου μας, να αποκομίσει £30 ως 35 δισ.

Το ποσό αρκεί για τους φόρους Τοπικής Αυτοδιοίκησης δίνοντας ανακούφιση σε όσους ζουν σε ακίνητα αξίας κάτω από £400.000.

Η αντικατάσταση του φόρου για Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει καθυστερήσει. Επιβαρύνει τους φτωχούς και μικρομεσαίους. Οι οκτώ διαβαθμίσεις του οδηγούν στον παραλογισμό όπου άνθρωποι που ζουν σε κτίρια με αξία κάτω από τον εθνικό μέσο όρο να πληρώνουν τον μισό φόρο κάποιου που έχει ακίνητη αξία 1 εκμ και άνω! Ο τρέχων φόρος χτυπά πιο σκληρά τους φτωχούς. Σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, το φτωχότερο πέμπτο των νοικοκυριών πληρώνουν 5% του εισοδήματός τους σε αυτόν τον φόρο, το μεσαίο πέμπτο πληρώνουν 3% και οι πλουσιότεροι λιγότερο από 2%!

– – – – –

* Ο Τζόε Μπουρκ είναι λογιστής πρώην υποψήφιος βουλευτής και Ταμίας του κλάδου των Φιλελεύθερων Δημοκρατών στο Hounslow.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Adam Smith in the Wealth of Nations (1776) was an early proponent of land taxes as was that great radical Tom Paine.

John Stuart Mill was an advocate and Henry George put the case in ‘Progress and Poverty’ (1879).

The economist David Ricardo gave us the concept of economic “rent” – that land or property derives its value from scarcity rather than investment.

In the debates before and after the peoples budget of 1909 both Winston Churchill and David Lloyd George argued strongly for the introduction of a land tax.

The economists John Kenneth Galbraith and Milton Friedman recommended Land Value Tax (LVT) for its fairness and intrinsic efficiency.

In recent years, prominent commentators have continued to argue for the introduction of LVT.

“Land value taxation is a no-brainer…It is both fair and efficient. It should be adopted” – Martin Wolf – Financial Times.

“The taxation of future growth in land values – to eliminate the fever of land speculation that has ended up destabilising the entire global economy… is what Labour should have done and should commit to in future.”  – Polly Toynbee – The Guardian.

“The wealth produced over the centuries by the efforts of the community is reflected in land values and is therefore a proper target for taxation.” – Vince Cable in ‘The Case For A New People’s Budget’

“The underlying intellectual argument for seeking to tax economic rents retains its force.” – Mervyn King, in the standard textbook on the British tax system: Kay & King, 1990

The Mirrlees review of UK taxation proposes the conversion of business rates to a site value only base and reform of council tax. Sir James Mirrlees, who led the review, said that his findings showed that the current tax system imposes “unnecessary costs” on the economy.” There is no getting away from the political difficulty associated with some of the proposed changes. But there is also no getting away from the enduring costs of failure to reform,” he said.

How much money can it raise? Levied at a flat rate of between 0.5 per cent or 0.6 per cent it has the potential, based on the current value of land in the United Kingdom, which accounts for 38 per cent of our wealth, to raise between £30 billion and £35 billion. That’s enough to replace the council tax while also giving a tax cut to all those living in properties worth less than £350,000-£400,000.

The replacement of the council tax is long overdue. It is heavily weighted against the poor and the “squeezed middle”. Its eight bands lead to the absurdity of people living in properties worth half the national average paying half the tax of someone owning property worth £1 million or more. The council tax hits the poorest hardest. According to the Office of National Statistics, the poorest fifth of households pay 5 per cent of their household income in council tax. The middle fifth pay 3 per cent and the richest fifth pay less than 2 per cent.

* Joe Bourke is an accountant, former parliamentary candidate and Treasurer of Hounslow Liberal Democrats

1 Comment

  1. Ανώνυμος

    Αν ήταν δυνατόν, μια μετάφραση θα ήταν πολύ ευπρόσδεκτη.

    Ευχαριστώ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *