Φιλ86: Ο Νόμος του Επτά (Γ’)

Φιλ86: Ο Νόμος του Επτά (Γ’)

- in Φιλοσοφία
0

1. Από την άποψη της Φιλοσοφίας η πιο σημαντική εκδήλωση του Νόμου του Επτά σχετίζεται με την ανέλιξη προς Αυτοσυνειδησία, δηλαδή τη συνειδητοποίηση του αληθινού Εαυτού, ίδιου με τον Εαυτό του σύμπαντος.

Η ανέλιξη είναι μια διαδικασία, μια διαδοχή γεγονότων, σε 2 στάδια.

Υπάρχει μια φυσική εκδήλωση γνωστή στον Γιόγκα. Στη Βεδική Παράδοση, στην ανθρώπινη φυσιολογία του Γιόγκα, δίνονται οι επτά cakra (προφέρεται ανάμεσα σε τσάκρα και chakra) που συνδέονται με κέντρα στην σπονδυλική στήλη και ορισμένες θέσεις ή όργανα στο σώμα: mūlādhāra με τη βάση και τον πρωκτό· svādhiṣtḥāna με το γεννητικό όργανο· maṇipura με το στομάχι· anāhata με την καρδιά· viśuddha με το μήλο του Αδάμ· ājñā  με το κέντρο του μετώπου· και sahasrāra με την κορυφή του κεφαλιού. Αυτή παρεμπιπτόντως συνδέεται με άλλες απόψεις της φυσιολογίας μας, αλλά η πλήρης εξέταση αυτών των διασυνδέσεων απαιτεί πολύ χώρο και χρόνο.

Η ενέργεια kuṇḍalinī  βρίσκεται κουλουριασμένη στο βασικό κέντρο mūlādhāra. Με ορισμένες πρακτικές ξεκουλουριάζεται, σύμφωνα με τις συνηθισμένες περιγραφές και ανεβαίνει στα υψηλότερα κέντρα όπου ενεργοποιούνται νέες ιδιότητες και λειτουργίες. Έτσι όπως είμαστε, χρησιμοποιούμε μόνο ένα ελάχιστο μέρος ακόμα και από την ενέργεια στο βασικό κέντρο.

2. Παρότι αυτά τα κέντρα δεν αναφέρονται, στο κλασικό έργο του Yogasūtra ‘Διδασκαλία του Γιόγκα’ ο Patāñjali, η πρώτη αυθεντία στον Γιόγκα, δηλώνει πως υπάρχουν επτά στάδια ανέλιξης μα δεν τα κατονομάζει.

Αυτά τα στάδια δεν πρέπει να συγχέονται, ούτε αντιστοιχούν, με τα οκτώ μέλη του Γιόγκα (yama, niyama κλπ) που είναι διάφορες πρακτικές τις οποίες ένας μαθητής εφαρμόζει στην καθημερινή ζωή του, πότε τη μία πότε την άλλη, όχι όμως διαδοχικά: δηλαδή δεν θα τελειοποιήσει την πρακτική yama, που είναι ρυθμίσεις για την συμπεριφορά  του στην κοινωνία (δεν βλάπτει, δεν κλέβει άλλους κλπ) προτού προχωρήσει στην πρακτική niyama, που είναι εσωτερικές ρυθμίσεις του νου (αγνότητα, ευχαρίστηση κλπ). Αρχίζει με yama αλλά σύντομα χρησιμοποιεί όλες τις άλλες πρακτικές.

Τα επτά στάδια, τα οκτώ μέλη και γενικά η διδασκαλία του Patāñjali δεν πρέπει να συγχέονται με πολλές άλλες διδασκαλίες που βρίσκονται στην ίδια σφαίρα του Γιόγκα, μα έχουν πολύ διαφορετικά χαρακτηριστικά. Ειδικά δεν πρέπει να συγχέονται με τις σύγχρονες σωματικές ή/και αναπνευστικές ασκήσεις που προσφέρονται ως ‘η Γιόγκα’ σε πολλές και διάφορες οργανώσεις ανά τον κόσμο.

Στο μέλλον θα γράψω εκτενέστερα για το θέμα.

3. Υπάρχει μεγάλη λογοτεχνία για τα στάδια ανάπτυξης της ανθρώπινης οντότητας – και πολύ μεγαλύτερη, απαγορευτική πια στις διαστάσεις της, για τον αποκρυφισμό ή εσωτερισμό ή, έστω, για τον Γιόγκα.

Υπάρχουν όπως υπέδειξα νωρίτερα σε αυτήν τη σειρά πάρα πολλές κάλπικες οργανώσεις ψευδο-εσωτερισμού και ψευδο-γιόγκα. Οι άνθρωποι της εποχής μας, όπως έγραψε ο ποιητής Έλιοτ, δεν αντέχουν πολλή πραγματικότητα. Προτιμούν το κάλπικο και το νοθευμένο που προσφέρεται πιο ελαφρύ πιο εύπεπτο και, κυρίως, παρηγορεί τις αδυναμίες και τρέφει την τάση για ευχάριστες ονειροπολήσεις.

Αυτά όλα είναι πάρα πολλά για να ασχοληθεί κανείς διεξοδικά μαζί τους. Ούτε και χρειάζεται αν έχεις κάτι γνήσιο και αυθεντικό.

4. Τα στάδια της ανέλιξης υλοποιούνται δύο στον Εξωτερικό κύκλο, δύο στον Μεσαίο και δύο στον Εσώτερο. Τα δύο μεσαία είναι σε μια Σχολή, ή, τουλάχιστον, μια πειθαρχία που εποπτεύεται τακτικά από κάποιον δάσκαλο.

ΝΤΟ. Κάθε μαθητής ξεκινά ως κοινός άνθρωπος στη ζωή στον Εξωτερικό κύκλο.

ΡΕ. Κάποια στιγμή για διάφορους λόγους αρχίζει να ψάχνει για κάτι διαφορετικό, κάτι πέρα και πίσω από την πρόσοψη της ζωής έτσι όπως την βλέπουμε – για ανώτερες ιδιότητες, για ενότητα, για την Αλήθεια (ή τον Θεό) και παρόμοια. Είναι ο αγαθός παλμός ή το κάλεσμα: στην αναζήτηση αυτή συναντά ανθρώπους και οργανώσεις που δείχνουν προς την κατεύθυνση που θέλει να πάει.

ΜΙ. Κάποια στιγμή διαλέγει μια διδασκαλία ή, συνηθέστερα, εντάσσεται σε μια οργάνωση και παίρνει την απόφαση να την ακολουθήσει. Η Σχολή με τη διδασκαλία της στέκεται στο ημιτόνιο και του δίνει τη στήριξη που χρειάζεται για να προχωρήσει.

ΦΑ. Τώρα αρχίζει να εργάζεται μεθοδικά μαθαίνοντας τις αρχές του Εσωτερισμού, αληθινή ψυχολογία με αυτοεξέταση και την απαραίτητη θεωρητική Φιλοσοφία. Με ειλικρινή εργασία φανερώνονται βαθμιαία οι περιορισμοί του και ορισμένοι ξεθωριάζουν ή διαλύονται. Μαθαίνει έτσι, τώρα στον Μεσαίο κύκλο, να προσέχει, να διακρίνει τις ψευδαπάτες της ζωής και να παρατά τα περιττά. Η επιθυμία του για την Αλήθεια ή Αυτοσυνειδησία δυναμώνει.

ΣΟΛ. Καθώς η επιθυμία για την Αλήθεια, για τη συνειδητοποίηση του Εαυτού, μεγαλώνει,  ο μαθητής ακολουθεί πλέον τη διδασκαλία δίχως έντονες αντιδράσεις και ταραχές. Τώρα ο αισθηματικός τομέας εξαγνίζεται, η νοοτροπία αλλάζει και η δύναμη της λογικής, η διάκριση και δημιουργικότητα δυναμώνουν και δίνουν ευστάθεια.

ΛΑ. Με την εξάγνιση του αισθήματος και της νοοτροπίας, εισέρχεται στον πνευματικό κόσμο, στον Εσωτερικό κύκλο, και με ενόραση αρχίζει να γνωρίζει τον αληθινό Εαυτό, ή, τουλάχιστον, την παρουσία του. Και τώρα την εμπειράται οπουδήποτε, οποτεδήποτε. Αυτό δεν σημαίνει πως σταματά ή χαλαρώνει την πειθαρχία και τις πρακτικές του. Το αντίθετο.

ΣΙ. Καθώς η παρουσία του Εαυτού εντείνεται και διαρκεί περισσότερο, ο άνθρωπος αποκτά περίσσεια ευτυχίας και αφθονία γνώσης. Τώρα έχει αναλαμπές αθανασίας και γνωρίζει αληθινή αγάπη καθώς εμπειράται την παρουσία του Εαυτού σε όλα και όλα στον Εαυτό του.

Υπάρχει ακόμα μια νότα, το υψηλό ΝΤΟ, ένα σκαλοπάτι ακόμα στην κλίμακα για την πλήρη συνειδητοποίηση.

Μα ειπώθηκαν αρκετά ήδη.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *