1. Πως έγινε και ο Ουσπένσκυ δείχνει να υπέπεσε σε τόσα σφάλματα όπως η μη εφαρμογή της «εσωτερικής» (ή ψυχολογικής) μεθόδου – η χοντρή παρανόησή του των αιτιών της οικονομικής κρίσης, η απύθμενη παρανόησή του και υπερεκτίμηση της Καινής Διαθήκης, του Γιόγκα και πολλών άλλων τομέων της ανθρώπινης δραστηριότητας;
Πολλοί -αν όχι όλοι οι οπαδοί του- θα σπεύσουν να τον υπερασπιστούν δικαιολογώντας τα γραπτά του ή προσπαθώντας να βρουν λάθη στα δικά μου στρεβλώνοντας τα. Αυτό θα οφείλεται στο ότι έχουν προσκολληθεί στην επιφάνεια του «συστήματος» των Γκουρτζίεφ – Ουσπένσκυ, δεν εφαρμόζουν την «εσωτερική» μέθοδο, όπως την ορίζει ο ίδιος ο Ουσπένσκυ και αγνοούν τη βασική ιδέα της διδασκαλίας σχετικά με την αποταύτιση.
Το ζήτημα του Ουσπένσκυ ως δασκάλου θα το εξετάσω εκτενώς σε μεταγενέστερα άρθρα. Εδώ εξετάζω απόψεις της μαθητείας.
2. Η πλειονότης των ανθρώπων δεν έχουν καμία επιθυμία να ασχοληθούν με την «εσωτερική» διδασκαλία. Δεν την καταλαβαίνουν καθόλου.
Πάρα πολλοί, πάλι, πιστεύουν πως μπορούν να τα καταφέρουν μόνοι τους. Αν δεν είναι ήδη «εξελιγμένοι» θα κατορθώσουν με μελέτη συγγραμμάτων και πρακτική εξάσκηση να «εξελιχθούν» σε ανώτερα όντα! Αυτοί καταλαβαίνουν κάτι πολύ επιπόλαια και δεν θέλουν τίποτα από πειθαρχία που θα επηρεάσει την ανεξαρτησία και θέλησή «μου»!
Δεν είναι μόνο χίπηδες και άλλοι περιθωριακοί τύποι που διαβάζοντας την Μπχάγκαβαντ Γκήτα, τον Κρισναμούρτι, τον Φρομ ή δημοσιεύσεις εσωτερισμού νομίζουν πως «εξελίσσονται» ενώ παίρνουν ναρκωτικά κι επιδίδονται σε σεξουαλική ελευθεριότητα, μα και «σοβαροί» δήθεν άνθρωποι με οικογένεια και κανονική δουλειά.
Μετά είναι, αυτοί που αφού βρουν κάποια γνήσια έστω Σχολή (μάλλον σπάνια), νομίζουν πως ήδη ξέρουν αρκετά, θέλουν να διδάξουν γρήγορα, έχουν απαιτήσεις κάθε είδους και τελικά φεύγουν κατηγορώντας τους ιθύνοντες πως δεν δείχνουν αγάπη και κατανόηση.
3. Ένα κυρίαρχο διανόημα στην νοοτροπία του μέσου σύγχρονου ανθρώπου είναι πως προοδεύουμε συνεχώς σε κάθε τομέα. Αυτό δεν είναι αλήθεια.
Οπωσδήποτε υπάρχει μεγάλη πρόοδος στη συλλογή εγκυκλοπαιδικών γνώσεων και στην τρέχουσα επιστημονική έρευνα και αλματώδης ανάπτυξη στην τεχνολογία.
Όμως σε κάθε άλλο τομέα της ανθρώπινης ζωής υπάρχει στασιμότητα ή παρακμή.
Μόνο όσοι πάσχουν από νοητική καθυστέρηση και όσοι για διάφορους προσωπικού συμφέροντος λόγους εθελοτυφλούν δεν βλέπουν με πόσο ραγδαίο ρυθμό αυξάνονται τα ναρκωτικά, οι ανωμαλίες και ψυχασθένειες, η εγκληματικότητα, η απάτη, το ψέμα, η νοθεία, η ρύπανση, το παράλογο, η προσποίηση.
4. Μια βασική ιδέα στον εσωτερισμό, ιδέα γνωστή σε ορισμένες θρησκείες και ορισμένα φιλοσοφικά συστήματα, είναι αυτή της επανενσωμάτωσης (ή μετενσάρκωσης ή μετεμψύχωσης). Η ανέλιξη (ή ενέλιξη) δεν ολοκληρώνεται σε μια ενσωμάτωση. Ο ειλικρινής μαθητής μετενσωματώνεται σε συνθήκες όπου θα μπορέσει να συνεχίσει την επιμόρφωσή του από το σημείο όπου έμεινε όταν έφυγε από την προηγούμενη ζωή.
Λίγοι μαθητές σε μια Σχολή ανελίσσονται σταδιακά. Οι περισσότεροι μένουν στάσιμοι ή προπαρασκευάζονται αργά, βαθμιαία, για να μπορέσουν να εργαστούν πειθαρχημένα προς την Αυτοσυνειδησία (ή ανώτερο επίπεδο κατανόησης και οντότητας).
Πολλοί φεύγουν γιατί «χόρτασαν» και δεν μπορούν να δεχθούν περισσότερη πληροφόρηση και πειθαρχία.
Πολλοί επίσης φεύγουν γιατί βρίσκονται σε καθοδική πορεία παρακμής. Αυτοί θα μετενσωματωθούν σε κατώτερα όντα. Είναι αυτοί που έχουν απαιτήσεις, γκρινιάζουν, επικρίνουν, μισούν, έχουν αλαζονεία και φθόνο και φεύγοντας απαξιώνουν και συκοφαντούν τη διδασκαλία.
5. Κάθε γνήσια Σχολή έχει κανόνες που ενσωματώνονται στη διδασκαλία και την ίδια τη δομή της Σχολής. Οι μαθητές που αναπτύσσονται τηρούν τους κανόνες, εφαρμόζουν τις οδηγίες στην καθημερινή ζωή τους κι ευγνωμονούν την Τύχη τους. Αυτοί είναι λίγοι κάθε φορά.
Οι αρχές της διδασκαλίας, οι κανόνες που δίνουν συνοχή και διάρκεια στη Σχολή και οι πρακτικές που εφαρμόζονται, δεν είναι επιπόλαια θέματα που περιγράφονται ή συζητούνται σε άρθρα σαν αυτό που διαβάζετε. Για να μάθει αυτά τα πράγματα ένας μαθητής θα πρέπει να ενταχθεί σε μια μια Σχολή και να μελετήσει πρακτικά για αρκετό διάστημα.