Έχουμε γράψει στο παρελθόν για την κοινωνική προσφορά αυτής της Ρωμαιοκαθολικής Αλβανίδας που πήρε και το γραφείο Νόμπελ. Μα τώρα πια, εκτός από φανατικούς Καθολικούς, κανένας που είχε στενή επαφή με το έργο της δεν αποφεύγει να το σχολιάσει και αρνητικά. Η κύρια κριτική εστιάζει στο ότι ενδιαφερόταν περισσότερο για προσηλυτισμό κι εκχριστιανισμό αλλοθρήσκων παρά για φροντίδα φτωχών και ασθενών.
1. Έγινε γνωστή για τη φροντίδα που έδωσε στη Συρία, σε όλους τους τραυματίες άσχετα με θρησκεία ή εθνότητα και, μετά, για τους ξενώνες και τις κλινικές που ίδρυσε στην Καλκούτα (Ινδία) για να βρίσκουν καταφύγιο οι μυριάδες φτωχοί και ανήμποροι. Εντούτοις η οργάνωσή της (Missionaries of Charity Απόστολοι Φιλανθρωπίας) δεν προσέφεραν θεραπείες χαμηλού κόστους, ενώ υπήρχαν τα χρήματα. Η ίδια δεχόταν θεραπεία όταν ήταν άρρωστη μα δεν την ενθάρρυνε στις καλόγριες της οργάνωσης (και τους ασθενείς) με τη λογική πως “Ο Θεός θα φροντίσει”.
2. Ο Δρ. Robin Fox, εκδότης του παγκόσμιας φήμης ιατρικού περιοδικού Lancet επισκέφθηκε το νοσοκομείο της Σπίτι για τους Φτωχούς Ετοιμοθάνατους στην Καλκούτα και παρατήρησε πως αδελφές κι εθελοντές έπαιρναν αποφάσεις για την περίθαλψη ασθενών ενώ δεν είχαν την κατάλληλη εκπαίδευση και γνώση. Στους θαλάμους δεν χωρίζονταν ασθενείς με ιάσιμες παθήσεις από άλλους με ανίατες ή κολλητικές ασθένειες έτσι που πολλοί ήταν σε κίνδυνο μόλυνσης ενώ θα έπρεπε να θεραπεύονταν ξεχωριστά. Η Μητέρα Τερέζα ήταν υπεύθυνη μα δεν μπορούσε να δώσει κατάλληλη εκπαίδευση για ιατρική φροντίδα ούτε προμήθευε βιβλία που θα βοηθούσαν τις αδελφές – παρότι είχαν γίνει μεγάλες χρηματικές δωρεές για αυτόν ακριβώς τον σκοπό.
3. Τα ποσά των δωρεών που μαζεύονταν από την Οργάνωση δεν έχουν δημοσιευτεί μα έχουν εκτιμηθεί στα $ 100 εκμ το έτος για πολλά έτη. Παρά τα έσοδά της η Οργάνωση παρέμεινε στα πιο μικρά φιλανθρωπικά Ιδρύματα στην Καλκούτα και παρείχε πολλή λίγη βοήθεια στους φτωχούς και μόνο εκατό (100) κρεβάτια για τους στερημένους και ανίατους. Ο πρώτος στόχος ήταν πάντα ο προσηλυτισμός που εκχριστιάνιζε ινδουιστές και ισλαμιστές.
4. Η Μητέρα Τερέζα κατηγορήθηκε πως υποστήριξε και χρησιμοποίησε στην οργάνωση έναν παιδόφιλο ιερέα, τον Donald McGuire. Στις αρχές της δεκαετίας 1990 αυτός παύθηκε από την Ιησουιτική του θέση ως εξομολογητής μα η Μητέρα Τερέζα, παρά την καταφανή καταδίκη του για κακοποίηση παιδιών (που είχε γίνει γνωστή από τη δεκαετία 1970), τον υπερασπίστηκε (άγνωστο με τι κριτήρια) και αυτός επανήλθε στο πόστο του (1994). Αλλά στη δεκαετία 2000 προέκυψαν νέες κατηγορίες και ο McGuire καταδικάστηκε το 2006 και φυλακίστηκε. Πέθανε το 2017 στη φυλακή 80 ετών.
5. Η Μητέρα κατηγορήθηκε επίσης για επαφές και φιλικές σχέσεις με μαφιόζους και δικτάτορες. Ο μεγαλο-κακοποιός Charles Keating έθεσε στη διάθεσή της το ιδιωτικό του αεροπλάνο κι εκείνη το χρησιμοποιούσε συχνά! Είχε και στενές σχέσεις με τον Papa Doc Duvalier της Αϊτής. (Στη Φωτό με τη κα Duvallier)
Ο συγγραφέας Aroup Chatterjee, ινδικής καταγωγής (με όνομα Βεγγάλης, Καλκούτας), που ζει στη Βρετανία, λέει πως η Μητέρα Τερέζα καλλιέργησε φήμη ως “αρωγός των φτωχών” μα αυτή είναι παραπλανητική: πολλοί λίγοι φτωχοί και στερημένοι και ανήμποροι δέχτηκαν βοήθεια και μόνο μερικές εκατοντάδες εξ αυτών φιλοξενήθηκαν αυτά όλα τα χρόνια στα μεγάλα κέντρα φιλοξενίας και τα νοσοκομεία της Οργάνωσης. Και αυτός ισχυρίζεται, όπως πολλοί άλλοι γνώστες των πραγμάτων, πως τα χρήματα χρησιμοποιούνται περισσότερο για προσηλυτισμό παρά για ανθρωπιστική φροντίδα. Όμοια δραστηριότητα γίνεται και στην Παπούα New Guinea.
6. Ένα μεγάλο κτήριο κληροδοτήθηκε στην Οργάνωση για να μετατραπεί σε άσυλο αστέγων, με μόνο όρο ότι θα εγκαθιστούσαν ασανσέρ (που δεν υπήρχε) για την εύκολη μεταφορά ανάπηρων και ανήμπορων. Η οργάνωση αρνήθηκε να ξοδέψει χρήματα για το ασανσέρ και η Μητέρα είπε πως θα ήταν περιττό “λούσο” αφού οι αδελφές μπορούσαν ν’ ανεβάσουν τ’ ανήμπορα άτομα στους ορόφους.
Αναμφίβολα υπάρχουν και άλλες κατηγορίες. Εξίσου, υπάρχει αντίλογος σοβαρός. Μα φαίνεται πως η πλάστιγγα γέρνει ενάντια στην Οργάνωση.