1. Οι Κινέζοι εξ ανάγκης εισάγουν το 75% του πετρελαίου τους – δηλ. αρκετά εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Τα παίρνουν δε από τη Μέση Ανατολή κατά κύριο λόγο και μάλιστα με στόλους πλοίων. Η όλη κατάσταση είναι προβληματική κι επικίνδυνη διότι, αν εξαιρέσουμε το Ισραήλ με το οποίο Κίνα έχει άριστες σχέσεις, η όλη περιοχή μοιάζει φοβερά εύφλεκτη λόγω έντονων αντιζηλιών και ανταγωνισμών μεταξύ μουσουλμανικών κρατών.
Κύριοι αντίπαλοι είναι η Σαουδαραβία και το Ιράν που δεν απέχουν πολύ μακριά και τα φρεάτια και τα διυλιστήριά τους είναι σχετικά εύκολοι στόχοι – καθώς και τα λιμάνια από τα οποία φεύγουν τα πλοία με το πετρέλαιο.
Συνεπώς η Κίνα έχει ανάγκη από έναν στόλο αεροπλανοφόρων που θα μπορούσαν να επέμβουν με ισχυρή δύναμη πυρός και να εξασφαλίσουν κάποια ομαλή μεταφορά του πολύτιμου – για την ώρα – καύσιμου. Γι’ αυτό στα 2 αεροπλανοφόρα που ήδη έχει θέλει να προσθέσει άλλα 2. Το πρώτο της αεροπλανοφόρο είναι το Liaoning (Ρωσικής προέλευσης μα αναβαθμισμένο από Κινέζους). Το 2ο είναι το, βασισμένο στο 1ο μα εμπλουτισμένο με την τελευταία τεχνολογία (φωτο).
2. Η παρουσία της Ινδίας κάπου ενδιάμεσα περιπλέκει το επικίνδυνο παιχνίδι καθώς οι σχέσεις μεταξύ τους δεν είναι καλές. Όπως με το Πακιστάν λόγω Κασμίρ, έτσι τσακώνεται η Ινδία και με την Κίνα λόγω Θιβέτ, Λαντάκ κι άλλων περιοχών στα βορειοανατολικά της σύνορα.
Μια άλλη δύναμη που ενδέχεται να παρέμβει είναι το Βιετνάμ. Και με αυτό το κράτος έχει παλιές έχθρες η Κίνα.
Στη Μέση Ανατολή η κατάσταση περιπλέκεται με την επιθετική είσοδο της Τουρκίας που θέλει πια να παίξει ρόλο εποπτεύουσας υπερδύναμης, λόγω απουσίας των ΗΠΑ και απροθυμίας της ΕΕ (εκτός της Γαλλίας που επιμένει να έχει ενδιαφέροντα στην Ανατολική Μεσόγειο). Πόσο βαθιά κι ευρεία θα είναι η εμπλοκή της θα εξαρτηθεί από τις αντιδράσεις των Αράβων και του Ισραήλ που δεν ευνοούν καθόλου οποιαδήποτε τουρκική παρουσία – λόγω της παλαιότερης οθωμανικής καταπίεσης.
3. Παλαιότερα η Κίνα βασιζόταν, όπως ακόμα, σε πρόσβαση σε λιμάνια σε ενδιάμεσα νησιά, έτσι που τα πετρελαιοφόρα καράβια της να μπορούν να ανεφοδιάζονται και να κάνουν τυχόν αναγκαίες επισκευές για το μακρύ ταξίδι τους.
Μα καμιά νήσος δεν είναι αρκετά μακριά από την αεροπορία και το ναυτικό της Ινδίας, αν αυτή η χώρα αποφασίσει να δυσκολέψει τη διέλευση κινέζικων πλοίων.
Υπάρχει μια ακόμα παράμετρος σε περίπτωση που τα πράγματα χειροτερέψουν μεταξύ Κίνας και Αμερικής (Ιαπωνίας και Αυστραλίας). Αυτές οι ναυτικές δυνάμεις μαζί και η Ταϊβάν, λόγχη στο μαλακό υπογάστριο της Κίνας, θα μπορούσαν να δυσκολέψουν πολύ σοβαρά την Κίνα. Η Ταϊβάν έχει την αεροπορία και τεχνολογία να εμποδίσει τη διέλευση των κινέζικων πλοίων.
4. Η Κίνα εργάζεται πολλά χρόνια τώρα για να παρακάμψει αυτές τις δυσκολίες.
Από καιρό στρώνει τον Δρόμο του Μεταξιού δημιουργώντας καλές σχέσεις με τα κράτη της Κεντρικής Ασίας δίνοντάς τους βοήθεια όχι μόνο χρηματική ή στρατιωτική (κι επεμβαίνοντας άμεσα στα εσωτερικά τους), όπως έκανε η Σοβιετία και η Αμερική, μα κατασκευάζοντας δρόμους, γεφύρια, σιδηροδρόμους κι άλλα έργα υποδομών.
Ο δεύτερος τρόπος είναι η σταδιακή βελτίωση κι αύξηση της πολεμικής αεροπορίας της με βάσεις στα νότια παράλιά της και μερικά νησιά στη Νότια Θάλασσα.Το τρίτο στρατήγημα είναι η κατασκευή αεροπλανοφόρων και μάλιστα πυρηνικών που θα μπορούν να εποπτεύουν τις θάλασσες ως την Αραβία και, εξίσου σημαντικό, τα στενά της Ιάβας και της Μαλάκας, χωρίς να χρειάζονται συχνό ανεφοδιασμό. Πυρηνοκίνητος στόλος.