1. Η αγάπη για γνώση ταράζει τους πάντες. Η αναζήτηση της ευτυχίας έρχεται πρώτη στις προτιμήσεις μας. Όμως δίχως γνώση η ευτυχία είναι άπιαστη οπτασία. Κι επειδή κυνηγούμε την ευτυχία δίχως γνώση, συχνότερα καταλήγουμε σε δυστυχία.
Επειδή η επιθυμία για περισσότερη γνώση μεγαλώνει (δίχως όμως να βρίσκει οριστική ικανοποίηση), τα ΜΜΕ καταλαμβάνουν ολοένα μεγαλύτερο χώρο στην καθημερινή ζωή.
Μα τόσο η ζήτηση όσο και η προσφορά γνώσης είναι παρακατιανή.
Στην πραγματικότητα η γνώση αυτή σπάνια ξεφεύγει από το επίπεδο του κοινού κουτσομπολιού. Διότι ας μην κάνουμε το λάθος να νομίζουμε πως ακόμα κι έγκριτα ΜΜΕ (Καθημερινή, Βήμα, Σκάι, Αντένα) προσφέρουν κάτι άλλο από πληροφόρηση που είναι κάπως υψηλότερης στάθμης και κλίμακας κουτσομπολιού. Ακόμα και πολλά δικά μου άρθρα κινούνται στο ίδιο επίπεδο.
Αληθινή γνώση, όχι κουτσομπολιό ή καλή έστω πληροφόρηση, είναι γνώση των αιτίων που αλλάζει ουσιαστικά τον χαρακτήρα και τη συμπεριφορά των ανθρώπων και τη ροή των γεγονότων προς το καλύτερο δίχως παρενέργειες.
2. Η εκπαίδευση έγινε από προνόμιο των ολίγων, μαζική και υποχρεωτική για όλους ως κάποια ηλικία και απαραίτητη στις πανεπιστημιακές βαθμίδες για μια καλή καριέρα.
Αλλά καμιά βαθμίδα δεν οδηγεί στη κατανόηση αιτίων. Πολλοί νομίζουν πως οι θετικές επιστήμες (ίσως και οι άλλες) ερευνούν τα αίτια της ζωής και του κόσμου. Το να προσφέρουν το Μπιγκ Μπανγκ ή τη θεωρία των Χορδών ως αιτίες είναι να κοροϊδεύουν τον κόσμο, ακόμα και σοβαροφανείς διανοούμενους.
Τα αίτια για τα φαινόμενα όλα στον υλικό κόσμο δεν βρίσκονται στον υλικό κόσμο αλλά σε ένα επίπεδο εντελώς ανεξερεύνητο από επιστήμονες. Η τηλεπάθεια είναι φαινόμενο εκδηλωμένο στον υλικό κόσμο, μα οι επιστήμες δεν μπορούν να το προσεγγίσουν ούτε με τα καλύτερα όργανά τους. Όσο δε για το Μπιγκ Μπανγκ, θα πρέπει να μας εξηγήσουν τι υπήρχε νωρίτερα και το προκάλεσε. Αλλιώς πρόκειται για σαπουνόφουσκα – κι ας την ονομάζουν επιστημονοικά «κβαντικό αφρό».
Δεν υπάρχει η πυρηνική τεχνολογία επειδή τα απαραίτητα στοιχεία και υλικά βρίσκονται στο σώμα του πλανήτη μας, αλλά επειδή επιθυμίες οδήγησαν στη ανακάλυψή τους κι επειδή επιθυμίες σχεδίασαν την κατασκευή της τεχνολογίας.
Κι αν γίνει κάποιο πυρηνικό μπιγκ μπανγκ δεν θα είναι επειδή κάποιος πάτησε κάποιο κουμπί, αλλά επειδή κάποια επιθυμία προηγήθηκε του πατήματος!
3. Δεν είναι γραφτό για τις μάζες των ανθρώπων αυτής της εποχής (του μαύρου Καλιγιούγκα) να στραφούν στην αληθινή γνώση. Ελάχιστοι θα το κάνουν.
Αλλά και η ποιότητα της εκπαίδευσης μας, ιδίως στην Ελλάδα, είναι τόσο απίστευτα παρακατιανή – εκτός από τεχνολογικές και συναφείς θεωρητικές μελέτες. Ελάχιστοι διδάσκοντες αξιοποιούν τις διακοπές τους των 4 μηνών για να βελτιώσουν τις γνώσεις τους. Και μια σύγκριση των ελληνικών κτηρίων με αντίστοιχα στην ευρωζώνη και Αμερική δείχνει πόσο λίγο εκτιμούμε την εκπαίδευση.
Αυτό φαίνεται και στα κονδύλια που επενδύονται στην Παιδεία: όλο και μειώνονται. Διότι στηρίζουν κάτι πολύ μακροπρόθεσμο και δεν φέρνουν ψήφους άμεσα.
Η επιδείνωση επισημαίνεται από μερικούς δημοσιογράφους και λόγιους αλλά οι μάζες των γονέων και διδασκόντων μένουν αδιάφορες. «Ας έχουν το πτυχίο τους τα παιδιά μας», λένε οι μεν και «Ας έχουμε τους μισθούς και τις διακοπές μας,» λένε οι δε.
Κι έτσι πορευόμαστε με απελπισμένη ελπίδα προς το αύριο και το αύριο και το αύριο που ξετυλίγεται με ποταπό ρυθμό στο άγνωστο, εμείς , τυφλοί, καθοδηγούμενοι από απαίδευτους ηγέτες, από άλλους τυφλούς, ενώ η γνώση μας περιβάλλει πανταχόθεν!