1. Το Ψάι φαινόμενο της διπλής παρουσίας δεν είναι τόσο συχνό.
Ψάι καλύπτει διάφορα ψυχικά, υπεραισθητήρια φαινόμενα όπως η τηλεπάθεια, η από μακριά κίνηση αντικειμένων ή θέαση κρυμμένων αντικειμένων και άλλες δυνάμεις, που λίγοι άνθρωποι εκδηλώνουν τη μια ή την άλλη δύναμη, μα για τα εκατομμύρια των κοινών ανθρώπων αυτές φαντάζουν υπερφυσικές και συνήθως λέγονται “παραφυσικές” ή “παραψυχικές” ενίοτε και “ανώμαλες”.
Η διπλοπαρουσία (bilocation) είναι το φαινόμενο όπου ένα πρόσωπο παρουσιάζεται σε δυο ξεχωριστά μέρη συγχρόνως – η ίδια σωματική παρουσία.
Στην εποχή μας (τέλη 20ου, αρχές 21ου αιώνα) λέγεται πως ο μοναχός Παϊσιος το έκανε αυτό και υπάρχουν πολλές μαρτυρίες. Εγώ δεν το έχω εξετάσει, απλώς το αναφέρω.
Το ίδιο λεγόταν στην αρχαιότητα για τον Πυθαγόρα: μπορούσε να βρίσκεται σε δυο διαφορετικά μέρη ταυτόχρονα.
2. Το 1982 ο D. Scott Rogo δημοσίευσε τη μελέτη Miracles: A Para- scientific Inquiry into Wondrous Phenomena (New York, Dial Press).
Πρέπει να κατανοήσουμε πως στην περίπτωση της διπλοπαρουσίας δεν πρόκειται για οπτασίες ή κάποιου είδους προβολής, γράφει ο Ρόγκο (σ 81). Σύμφωνα με τις μαρτυρίες για τους αγίους που το έκαναν, ο άλλος, δεύτερος εαυτός ήταν εξίσου υλικός νορμάλ άνθρωπος που μιλούσε, έτρωγε κι έκανε ό,τι κάνει κάθε άνθρωπος με υλικό σώμα.
Σύμφωνα με το εκκλησιαστικό δόγμα το σώμα αναπαράγεται πλήρως με τη Χάρη του Θεού: πρόκειται για θαύμα.
Βέβαια, αν δεν σου τύχει, δύσκολα το πιστεύεις.
3. Ο Ρόγκο αναφέρει την περίπτωση του Αγ. Αντωνίου της Padua (1195-1231) ο οποίος το 1226 έκανε κήρυγμα σε μια εκκλησία στη Limoges, Γαλλία. Ενώ μιλούσε, θυμήθηκε πως έπρεπε να είναι σε κάποια μονή στην άλλη άκρη έξω από την πόλη. Σταμάτησε και γονάτισε σε προσευχή.
Εκείνη την ώρα, γράφει ο χρονικογράφος, οι μοναχοί στο μοναστήρι είδαν τον Αγ. Αντώνιο να μπαίνει στον ναό, να κάνει τη θεία λειτουργία και μετά να εξαφανίζεται στους ίσκιους. Πίσω, στον ναό στην πόλη, ο άγιος τελείωσε τη μακρόσυρτη προσευχή του, σηκώθηκε και ξανάπιασε το κήρυγμα. (Rogo, σελ 82)
4. O Ρόγκο αναφέρει επίσης τον Αγ. Μαρτίνο της Porres στο Περού (1579-1639).
Αυτός μπήκε στη μονή του Αγ. Κομποσκοινιού κοντά στη Λίμα. Δεν έγινε ιερέας ή μοναχός, μα έμενε και υπηρετούσε τους μοναχούς. Λέγεται δε σε δυο έγγραφα του 1664 και 1712 (και τα δυο στο Santa Sabina, Ρώμη) πως συχνά παρουσιαζόταν σε δυο μέρη συγχρόνως και μια φορά παρουσιάστηκε στο κελί του μοναχού Φράνσις ενώ αυτό ήταν κλειδωμένο και άναψε το τζάκι.
Μια άλλη φορά επισκέφθηκε το σπίτι της οικογένειας της αδελφής του Ιωάννας στη Λίμα καθώς δειπνούσαν με άλλους συγγενείς και υπήρχε κάποια διένεξη για ένα θέμα. Ο Μαρτίνος πρότεινε μια αποδεκτή λύση κι έμεινε όλο το βράδυ εκεί. Λίγες μέρες αργότερα η αδελφή του πήγε στη μονή να τον δει και ανέφερε σε κάποιους μοναχούς πως την είχε επισκεφθεί εκείνο το βράδυ και διευθέτησε τη διένεξη. Οι μοναχοί έμειναν έκπληκτοι και της είπαν πως εκείνο το βράδυ ο Μαρτίνος ήταν μαζί τους και βοηθούσε με ορισμένους αρρώστους!
Υπήρξαν αναφορές πως ο Αγ. Μαρτίνος εμφανίστηκε στην Ιαπωνία και στην Κίνα. Είχε, λέγεται, συχνά εκφράσει την επιθυμία να γίνει ιεραπόστολος σε κείνες τις χώρες. (Rogo 83-84).
5. To 1970 o yogi Dadaji ήταν στο σπίτι ορισμένων οπαδών του στην πόλη Allahabad και διαλογιζόταν. Αργότερα, τους είπε πως επισκέφθηκε το σπίτι της νύφης του στην Καλκούτα, 600 χλμ. μακριά. Οι οπαδοί του το επαλήθευσαν.
Αργότερα δυο ερευνητές της παραψυχολογίας, K. Osis και Ε. Haraldsson επισκέφθηκαν την οικογένεια στην Καλκούτα και, όντως, έμαθαν πως ο γιόγκι παρουσιάστηκε στο καθιστικό στην κόρη Ρομά (πρώτα της φάνηκε ως οπτασία μα μετά υλοποιήθηκε σωματικά) η οποία του σέρβιρε τσάι με μπισκότα. Οι γονείς, που δεν ήταν οπαδοί του γιόγκι, τον είδαν από τη μισάνοιχτη πόρτα. Μετά άκουσαν έναν θόρυβο και πήγαν στο καθιστικό: ο γιόγκι είχε φύγει μα το φλυτζάνι ήταν άδειο και τα μπισκότα έλειπαν. (Osis K. & Haraldsson E: 1976 στο Research in Parapsychology των J. & R. Morris & W. Roll (eds), New Jersey; επίσης Rogo 90-91.)
6. Στο Αυτοβιογραφία ενός Γιόγκι ο Yogananda περιγράφει δυο εμπειρίες που είχε σχετικά με τη δπλοπαρουσία. (Ελληνική μετάφραση κι έκδοση από το Self-realization Fellowship, Αθήνα, 2011 & 2014.)
Στο κεφ 3, περιγράφει την επίσκεψή του όταν ήταν πολύ νέος στον Σουάμι Πραναμπάναντα ο οποίος ενώ ήταν με τον νεαρό Γιογκάναντα στο σαλόνι του σπιτιού του στο Μπενάρες, την ίδια ώρα παρουσιάστηκε στον Κεντάρ Νατ Μπάμπου που ήταν φίλος του πατέρα του Γιογκάναντα και του είπε να περάσει από το σπίτι του όπου θα συναντούσε τον νεαρό. Ο Μπάμπου πέρασε από το σπίτι του Σουάμι και ο νεαρός άκουσε κατάπληκτος πως ο Σουάμι, ενώ ήταν μαζί του, επισκέφθηκε τον άλλο άντρα στο σπίτι του!
Στο κεφ 19 περιγράφει πως ενώ ο ίδιος ήταν στο Σεράμπουρ, στο πανεπιστήμιο, και ο δάσκαλός του Γιουκτέσβαρ είχε πάει ταξίδι στην Καλκούτα, ξαφνικά ο δάσκαλος παρουσιάστηκε σε υλοποιημένη μορφή στο δωμάτιο αφήνοντας εμβρόντητο και άναυδο τον μαθητή του!
7. Είναι δύσκολο να πιστέψουμε τέτοια φαινόμενα. Διότι αντιτίθενται σε όλα όσα γνωρίζουμε για τους νόμους της Φυσικής και τον υλικό κόσμο.
Από την άλλη, όμως, δεν πρέπει να τα απορρίπτουμε. Γνωρίζουμε πως υπάρχουν 4 διαστάσεις (και ίσως περισσότερες), μα βλέπουμε κι εμπειρόμαστε μόνο τρεις. Οπότε, πρέπει να δεχθούμε πως οι δυνάμεις κατανόησης και δράσεις μας έχουν κάποιους περιορισμούς και μπορεί κάποια ώρα οι περιορισμοί να υποχωρούν και να ξανοίγονται νέες δυνατότητες.