Το Brahman είναι πέρα από το γνωστό και το άγνωστο
Τον Θεό (= Υπέρτατη Πρωταρχή και Πρωταιτία των πάντων), διαφορετικοί άνθρωποι σε διαφορετικές κουλτούρες και διαφορετικές περιόδους, τον φαντάζονται και τον εικονίζουν κατά δική τους εικόνα και ομοίωση. Όπως είπε και ο βαρόνος Μοντεσκιέ, αν τα τρίγωνα είχαν θεό, αυτός θα είχε τρεις πλευρές!
Μα εξ ορισμού, ο Ύψιστος, είναι απερινόητος και απερίγραπτος, ασύλληπτος από αισθήσεις και νου, καθώς είναι πριν την αρχή, καθ’ όλη τη διάρκεια και μετά το τέλος των πάντων. Κάθε κόνσεπτ του Θεού είναι ίσως υποκειμενικά ορθό και ευχάριστα οικείο για κάποιους – μα είναι αντικειμενικά λάθος.
Υπάρχουν ανώτεροι και κατώτεροι θεοί, βαθμίδες Ουρανού, Κόσμων και Κόλασης. Μα όλα είναι φαντασιώσεις, εικονίσεις και ομοιώσεις.
Όλοι οι μεγάλοι θεοί που έχουν κι είχαν εκατομμύρια πιστούς – όλοι είναι πλαστοί: ο Γιαχβέ, ο θεός Πατήρ, ο Αλλάχ, ο Άμμων, ο Ρα, η Ίσις, ο Μπραχμά και η Σαρασβατί, ο Δίας και η Αθηνά, ο Οντίν, o Quetzalcoatl κλπ.
Πάρτε τον θεό Ήλιο, που εμφανίζεται ως θεά Amaterasu στην Ιαπωνία, Ιησούς Χριστός σε μερικές αρχαίες χριστιανικές σέχτες και σε άλλες μορφές.
Στο ταμπλό με τα διαφορετικά εικονίδια που δανείστηκα από τον Ινδό φίλο, ιερέα Ράμι Σιβάν, βλέπετε τη μορφή που λατρεύουν οι Ινδουιστές, οι Κινέζοι, οι Ίνκα, οι Αζτέκοι, οι Αιγύπτιοι, οι Σουμέριοι στη Μεσοποταμία, οι Έλληνες και Ρωμαίοι ως Μίθρα, οι Έλληνες ως Ήλιο, ορισμένοι Χριστιανοί ως Ιησού, οι Σκανδιναβοί ως θεά Sunna (και άλλες εκδοχές), οι Ρωμαίοι ως Sol, οι Ιάπωνες ως θεά Αματεράσου.
Οι ομοιώσεις και περιπέτειες αυτών των θεοτήτων στις σχετικές μυθολογίες διαφέρουν από χώρα σε χώρα, μα το βασικό αντικείμενο είναι ένα και το αυτό: ήλιος. Υπάρχουν κι άλλες θεότητες, μερικές δε είναι θεοποιημένες φυσικές δυνάμεις που εικονίζονται και λατρεύονται πολυποίκιλα – Φωτιά, Αέρας, Γη, ο Ίντρα του κεραυνού, ο Βαρούνα της νύχτας, του ωκεανού και του ουρανού, ο Soma του φεγγαριού κλπ.
Πολύ πιο ορθή είναι η Βεδική προσέγγιση.
Η Taittirīya Ουπανισάδα δίνει την οικουμενική άποψη (3.1):
Το Brahman είναι “εκείνο από το οποίο εκδηλώνονται αυτά τα όντα, εκείνο χάρη στο οποίο ζούνε αφού εκδηλωθούν, εκείνο προς το οποίο προχωρούν και τελικά συγχωνεύονται.” Οι θεότητες είναι εκδηλώσεις του Μπράχμαν
Η Kena Ουπανισάδα δίνει την εσωτερική, ψυχολογική άποψη:
Το Brahman είναι πέρα από το γνωστό και το άγνωστο:
«Εκείνο που δεν λέγεται με λόγια κι απ’ όπου εκπηγάζει η λαλιά, εκείνο μόνο είναι Πνεύμα Αληθινό, όχι ό,τι κυνηγά ο κόσμος εδώ κάτω.
Εκείνο που δεν διανοείται ο νους κι απ’ όπου εκπηγάζει η νόηση, εκείνο μόνο είναι Πνεύμα Αληθινό, όχι ό,τι κυνηγά ο κόσμος εδώ κάτω. (…)
Εκείνο που δεν χρειάζεται πνοή να ζήσει κι απ’ όπου εκπηγάζει η ζωή, εκείνο μόνο είναι Πνεύμα Αληθινό, όχι ό,τι κυνηγά ο κόσμος εδώ κάτω.»
Οι διάφορες θεότητες στο Ινδικό Πάνθεον, όπως ο Surya Ήλιος, ο Vishnu, η Lakshmi κλπ., εικονίζονται και περιγράφονται σε πολλά κείμενα. Το Μπράχμαν δεν εικονίζεται ποτέ ούτε περιγράφεται πουθενά.