Φιλ886: Τρία επίπεδα στον Ινδουισμό

Φιλ886: Τρία επίπεδα στον Ινδουισμό

- in Φιλοσοφία
0

Γράψαμε στο παρελθόν (20. Εσωτερισμός: Ο Εσώτερος Κύκλος κλπ.) για τους 3 κύκλους (Εξώτερο, Μεσαίο κι Εσώτερο) της Ανθρωπότητας. Η ιδέα πάει πολύ πίσω στη Βεδική Παράδοση και την Ινδουιστική φιλοσοφία γενικότερα, όπως δείχνει κι ένα άρθρο στο Διαδίκτυο από την Raj Midha.

Παρουσιάζει αρχικά ένα διάγραμμα με τρία επίπεδα έχοντας εξηγήσει πως γενικά οι άνθρωποι δεν είναι ίσοι με ίδια ή όμοια διανοητική δύναμη, με ψυχικές ιδιότητες και νοητικές ικανότητες. Επομένως υπάρχουν διαφορετικά είδη πίστης και θρησκείας, ήθη κι έθιμα και πρακτικές που ταιριάζουν στους διαφορετικούς χαρακτήρες.

Εδώ βλέπουμε 3 κύριες κατηγορίες ψυχολογικών χαρακτήρων σε σχέση με πνευματική ανάπτυξη και Αυτοσυνειδητοποίηση (ή φώτιση) σε τρία ανοδικά σκαλιά ή στρώματα.

Στη βάση είναι η μεγάλη πλειοψηφία. Οι άνθρωποι εδώ λέγονται paśu διότι είναι περιορισμένοι κι αιχμαλωτισμένοι όπως τα ζώα, τετράποδα κι άλλα, που δεν έχουν ανθρώπινη νοημοσύνη. Είναι οι μάζες των κοινών ανθρώπων που στην Ινδία ικανοποιούνται με τα κείμενα των εκλαϊκευμένων επικών και των purāṇa (= αρχαίες διηγήσεις ιστορικών γεγονότων, μυθολογικών συμβάντων και θρησκευτικών αφηγημάτων), με ναούς, προσκυνήματα, τελετουργίες, γιορτές και πανηγύρια. Δεν έχουν μεγάλη μόρφωση και, όσο μπορούν, ακολουθούν τις γενικές παραδόσεις.

Μετά είναι οι τύποι του vīra (ηρωικοί) που αναζητούν κι εξερευνούν έχοντας μόρφωση και πιο ανεπτυγμένη διάνοια ή/και νιώθουν πως υπάρχουν άλλες αόρατες δυνάμεις, διαστάσεις και απόψεις στον κόσμο. Αυτοί μελετούν τα παλαιότερα κείμενα της Βεδικής Παράδοσης, τις Ουπανισάδες και τους Βεδικούς Ύμνους και άλλες μεταφυσικές παραδόσεις. Μερικοί στρέφονται με ειλικρίνεια και ζήλο προς κάποια διδασκαλία που καθοδηγεί στην Οδό της Αυτοσυνειδητοποίησης.

Στην ανώτερη βαθμίδα είναι οι siddha, οι σοφοί, άγιοι και οραματιστές που έχουν εσωτερικά, ψυχικά, αποσπασθεί από τα εγκόσμια χωρίς κατ’ ανάγκη να αποτραβηχτούν σε σπηλιές και μοναστήρια. Έχουν ξεπεράσει τελετές και φιλοσοφικές διενέξεις γνωρίζοντας πως ο Εαυτός τους είναι ένας και ίδιος σε όλους, ίδιος με το Απόλυτο Μπράχμαν, προαιώνιο και αμετάβλητο.

Αυτή είναι η γενική δομή της Ανθρωπότητας και τη βρίσκουμε στα αρχαιότερα βεδικά κείμενα.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *