Δημήτρης Ρηγόπουλος
Το φθινόπωρο, η Αθήνα θα ενισχύσει τη θέση της στη διαρκώς όλο και πιο ανταγωνιστική τουριστική αγορά με ένα πολιτιστικό κέντρο διεθνούς εμβέλειας, το Μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή. Η απήχηση του νέου μουσείου προεξοφλείται, καθώς αναμένεται να στεγάσει μεγάλα έργα μιας μοναδικής συλλογής που κοσμούν μυθικές καλλιτεχνικές υπογραφές (Ντεγκά, Μονέ, Σεζάν, Πικάσο, Βαν Γκογκ, Γκογκέν, Ελ Γκρέκο, Μοντιλιάνι, Τζιακομέτι, Πόλοκ, Σαγκάλ, Ροντέν, Μπρακ, Μιρό κ.ά.). Στην πραγματικότητα, η Αθήνα αποκτά το πρώτο της διεθνές μουσείο στον χώρο των παραστατικών τεχνών.
Τα εγκαίνια της 1ης Οκτωβρίου θα είναι η ευτυχής κατάληξη μιας μακροχρόνιας περιπέτειας σε σχέση με τη χωροθέτηση του νέου μουσείου. Η επιλογή ενός κεντρικού δρόμου του Παγκρατίου (οδός Ερατοσθένους) ξένισε ορισμένους, που θα προτιμούσαν ίσως μια πιο αναγνωρίσιμη διεύθυνση. Σήμερα, που το συγκρότημα έχει αποπερατωθεί, αφομοιώνοντας αρμονικά στη νέα κατασκευή ένα τυπικά αθηναϊκό κτίσμα νεοκλασικής τυπολογίας, αναδύονται οι ευκαιρίες για την ευρύτερη περιοχή. Μάλιστα, η μικρή πλατεία μπροστά από τον γειτονικό ναό του Αγίου Σπυρίδωνος έχει ανακατασκευαστεί πλήρως με έξοδα του Ιδρύματος Γουλανδρή, το οποίο ανέλαβε και τη συντήρησή της. Κάτοικοι και περίοικοι επωφελούνται ήδη.
Πάντως, δεν θα έπρεπε να είναι μόνο η μικρή πλατεία που θα κάνει τη διαφορά. Το νέο μουσείο βρίσκεται δύο βήματα από το Παναθηναϊκό Στάδιο, όμως η εικόνα της οδού Ερατοσθένους δεν διαφέρει από τους περισσότερους αθηναϊκούς δρόμους: στενά, καχεκτικά πεζοδρόμια, εκατέρωθεν παρκαρισμένα αυτοκίνητα, παλιές πολυκατοικίες, επιγραφές, μηδενική πρόνοια για πρόσβαση των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Δεν θα έπρεπε ο Δήμος Αθηναίων, παρακολουθώντας την πορεία ανέγερσης ενός μουσείου αυτού του μεγέθους, να έχει εκπονήσει από καιρό σχέδιο ανάπλασης της ευρύτερης περιοχής;
Και αν δεν υπήρξε αυτού του είδους η προνοητικότητα από την απερχόμενη δημοτική αρχή, μήπως θα πρέπει να σπεύσει να επιδείξει καλύτερα αντανακλαστικά η νέα, που αναλαμβάνει καθήκοντα την 1η Σεπτεμβρίου; Ευπρόσδεκτη η υψηλή τέχνη στις αθηναϊκές συνοικίες, όμως υπάρχει και η τέχνη της καθημερινότητας και του σεβασμού των ανθρώπων που θα θελήσουν να επισκεφθούν το νέο μουσείο υπό στοιχειωδώς πολιτισμένες συνθήκες.
Πηγή: Καθημερινή