Σταύρος Τζίμας
Εδώ και τρία-τέσσερα χρόνια, η Αλεξανδρούπολη φιγουράρει στον γεωπολιτικό χάρτη της νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου ως ο νέος δίαυλος, που φιλοδοξεί να μεταβάλει τις ισορροπίες στο τοπίο των μεταφορών, παρακάμπτοντας τα Στενά του Βοσπόρου.
Ο διεθνής Τύπος ανέδειξε το ακριτικό λιμάνι ως υψίστης γεωστρατηγικής σημασίας θαλάσσια πύλη εισόδου και εξόδου φορτίων, προς και από τις αγορές του Ευξείνου Πόντου, έως και τη Βαλτική και, εάν χρειαστεί, ασφαλούς μετακίνησης στρατευμάτων για περιοχές όπου εκδηλώνονται κρίσεις και πολεμικές συγκρούσεις.
Καθόλου τυχαία, στους στρατιωτικούς χάρτες η Αλεξανδρούπολη καταγράφεται πλέον ως «Σούδα του Βορρά» και το ιδανικότερο παρατηρητήριο για τον έλεγχο του ποιος μπαίνει και ποιος βγαίνει στον Ελλήσποντο, που δεν απέχει από την Αλεξανδρούπολη παρά λίγα ναυτικά μίλια.
Ούτε είναι αβάσιμες οι ανησυχίες τής απέναντι πλευράς ότι με τη λειτουργία του διαύλου της Αλεξανδρούπολης αποδυναμώνεται ο ρόλος του διαύλου των Στενών, που για την Τουρκία αποτελεί οικονομικό και κυρίως γεωπολιτικό εργαλείο στο αιώνιο παιγνίδι στη Μαύρη Θάλασσα και στη Μεσόγειο.
Η Αλεξανδρούπολη, όμως, δεν θα έχει ιδιαίτερη γεωστρατηγική σημασία εάν με επίκεντρο το λιμάνι της δεν λειτουργήσει σύστημα συνδυασμένων μεταφορών, με την υποστήριξη του σιδηροδρόμου (κυρίως), όπως έχει εξαγγελθεί. Χωρίς τα τρένα που θα μεταφέρουν ταχύτατα τα φορτία βόρεια, η Αλεξανδρούπολη θα πέσει «κατηγορία», λειτουργώντας ως ένα απλό περιφερειακό λιμάνι, για ψαροκάικα, άντε και για τοπικές μεταφορές.
Και εδώ αρχίζουν τα δύσκολα, ή μάλλον τα ελληνικά.
Το έργο της αναβάθμισης (ηλεκτροκίνηση, διπλή γραμμή) της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης μέχρι τα βόρεια σύνορα, στο Ορμένιο, όπου θα «κουμπώσει» με το σύγχρονο βουλγαρικό δίκτυο, δείχνει να οδεύει στις ελληνικές καλένδες.
Οι μελέτες έπρεπε να είναι έτοιμες το 2023, να ξεκινήσουν οι εργασίες το 2024 και να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2028.
Σχεδόν τίποτε απ’ όλα αυτά δεν έχει γίνει και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα χρήματα που προορίζονταν για το δίκτυο του Εβρου θα μεταφερθούν σε αυτό της Θεσσαλίας, που υπέστη πλήγμα με την τραγωδία των Τεμπών.
Η γραμμή έχει πάψει να λειτουργεί, έστω και με την υφιστάμενη μορφή, και επ’ αυτού ερίζουν οι δύο εμπλεκόμενες εταιρείες.
Από τον ΟΣΕ διαρρέουν ότι ευθύνεται η έλλειψη τροχαίου υλικού της Hellenic Train. Σύμφωνα όμως με την Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης, το πρόβλημα οφείλεται στη «μη λειτουργία και φύλαξη δεκάδων αυτόματων ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων, την ευθύνη των οποίων έχει ο ΟΣΕ».
Με αυτά και με άλλα, πάμε να κάψουμε οι ίδιοι ένα ισχυρότατο γεωπολιτικό χαρτί, όπως αυτό της Αλεξανδρούπολης.
Πηγή: Καθημερινή