του Αλέξη Παπαχελά
Τα δισεκατομμύρια που πέρασαν από την Ελλάδα τα τελευταία 30 και κάτι χρόνια ήταν πάρα πολλά. Αναρωτιέται κανείς πού πήγαν και πώς σπαταλήθηκαν. Πάρτε για παράδειγμα τα ελληνικά νησιά. Θα έπρεπε όλα να έχουν καλά λιμάνια, σωστούς βιολογικούς καθαρισμούς, μικρά φράγματα ή συστήματα αφαλάτωσης και ένα σχετικά καλό οδικό δίκτυο. Τα περισσότερα δεν διαθέτουν τίποτε απ’ όλα αυτά. Το περίεργο είναι ότι κοινοτικά κονδύλια για τέτοια έργα υπήρχαν και σε μεγάλο βαθμό συνεχίζουν να υπάρχουν. Πού είναι, λοιπόν, το πρόβλημα; Βασικό ζήτημα έως τώρα ήταν η ασχετοσύνη και η έλλειψη επαγγελματισμού των τοπικών αρχόντων. Σπάνιες ήταν οι εξαιρέσεις εκείνων που άφησαν έργο πίσω τους, διέθεταν όραμα και μπορούσαν να υλοποιήσουν ένα σχέδιο ανάπτυξης του τόπου τους. Τις περισσότερες φορές τους ρούφαγε το μικροκομματικό παιχνίδι και το μάνατζμεντ ήταν μια λέξη άγνωστη ή και κακή… Μετά εμπλέκονταν και τα περιώνυμα λαμόγια με τη μορφή συμβούλων. Σχεδίαζαν εν γνώσει τους ένα βιολογικό καθαρισμό σε περιοχή όπου απαγορευόταν η κατασκευή του και μετά ξανάρχιζαν από την αρχή τις μελέτες, χρεώνοντας δύο και τρεις φορές τον δήμο. Οταν τα πράγματα έφταναν στο αμήν, κατασκευαζόταν κάτι που έμοιαζε με βιολογικό καθαρισμό, με πολλές ατέλειες και προβλήματα. Το ίδιο συνέβαινε με τις περίφημες μαρίνες. Δεν είναι λίγα τα νησιά όπου θα βρείτε ημιτελείς μαρίνες σε άσχετα σημεία και με ένα ασαφές καθεστώς διαχείρισης.
Και μετά υπάρχουν και οι πολιτικοί της Αθήνας. Προτιμούν να μοιράσουν το ΕΣΠΑ σε μικρά πακετάκια-δώρα σε όσους έχουν καταστήματα με τουριστικά είδη, παρά να φτιάξουν ένα επιχειρησιακό σχέδιο που θα έλυνε βασικά προβλήματα των νησιών. Αν σε αυτό το μείγμα προσθέσετε και τον κυκεώνα των νόμων και των περιορισμών που κάνουν τα πάντα πολύ δύσκολα σε αυτήν τη χώρα, καταλαβαίνετε αμέσως γιατί τα νησιά μας έχουν ακόμη πολύ φτωχές υποδομές. Είναι όμως κρίμα γιατί αυτή η κατάσταση θα μπορούσε να αλλάξει σχετικά εύκολα. Χρειάζονται νέοι άνθρωποι με κέφι και αίσθηση επαγγελματισμού, που θα καταφέρουν να ξεμπλέξουν το κουβάρι των διαφόρων εκκρεμοτήτων, για να προχωρήσουν στην αναζήτηση χρηματοδότησης για σημαντικά έργα υποδομής.
Πηγή: Καθημερινή