Του Αγγελου Στάγκου
Είχε αναφερθεί και στο πρόσφατο παρελθόν ότι στην Ελλάδα των παραδοξοτήτων, ακόμη και τώρα που τα ποσοστά και οι απόλυτοι αριθμοί της ανεργίας έχουν φτάσει στα ουράνια, αρκετοί εργοδότες ψάχνουν να προσλάβουν υπαλλήλους με κάποιες δεξιότητες και δεν βρίσκουν. Η παραδοξότητα αυτή, άλλη μία της πλούσιας συλλογής που ονομάζεται «ελληνική πραγματικότητα», επιβεβαιώθηκε απολύτως από τα ευρήματα της έρευνας που έκανε η εξειδικευμένη εταιρεία McKinsey σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της δικής μας. Το βασικό εύρημα αυτής της έρευνας είναι ότι ενώ το 79% των εκπαιδευτικών υποστηρίζει ότι οι νέοι που βγαίνουν στην αγορά εργασίας είναι επαρκώς καταρτισμένοι, μόλις το 23% των εργοδοτών συμφωνεί με την άποψή τους. Από τη διαφορά των απόψεων των δύο ομάδων αναδεικνύεται σε όλη του τη μεγαλοπρέπεια ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα της ελληνικής εκπαίδευσης. Είναι σαφές ότι οι εκπαιδευτικοί υπερασπίζονται το σημερινό καθεστώς γιατί τους βολεύει, γιατί αν παραδέχονταν ότι υπάρχει πρόβλημα θα ακύρωναν ουσιαστικά τους εαυτούς τους και γιατί είναι προφανές ότι αδυνατούν να αντιληφθούν τις ανάγκες των καιρών και από την άλλη πλευρά οι «εκπρόσωποι» της αγοράς εργασίας επισημαίνουν ότι υπάρχει πλήρης ποιοτική αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης προσωπικού.
Η έρευνα καταλήγει σε κάποια λογικά συμπεράσματα σχετικά με τις αιτίες «του κακού», κυρίως εκείνες που προέρχονται από τη δομή της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. Δεν αναφέρει όμως ρητά τις μόνιμες παθογένειες της ελληνικής εκπαίδευσης. Οτι, δηλαδή, είναι προσανατολισμένη στο παρελθόν για να απορροφάται μεγάλος αριθμός πτυχιούχων θεωρητικών επιστημών, ότι σταδιακά συνδέθηκε με εξασφάλιση θέσεων στο Δημόσιο και όχι με τις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας και την παραγωγή, ότι υπάρχουν ποικίλα σημάδια διάλυσης τόσο στη δευτεροβάθμια, όσο και στην τριτοβάθμια παιδεία, ότι έχει υποβαθμιστεί σε βαθμό εξαφάνισης ουσιαστικά η επαγγελματική εκπαίδευση, ότι γενικά υπάρχει εισαγωγή και υπερπαραγωγή πτυχιούχων που δεν μπορούν να απορροφηθούν στην Ελλάδα, ότι υπάρχουν συγκεκριμένες σχολές με αντικείμενα απολύτως αδιάφορα, ότι υπάρχει μεγάλο έλλειμμα πρακτικής εξάσκησης σε εκείνες που αυτή απαιτείται και ότι ένα μεγάλο μέρος του εκπαιδευτικού προσωπικού είναι κάτω του μετρίου. Αυτές είναι ενδεικτικά μόνο μερικές από τις μόνιμες παθογένειες, γιατί υπάρχουν και άλλες.
Υπάρχουν σίγουρα εκείνοι που θα υποστηρίξουν, ακόμη και με πάθος, ότι οι Ελληνες διακρίνονται στο εξωτερικό. Ωστόσο, το επίπεδο μιας εθνικής παιδείας ορίζεται από τον μέσο όρο και όχι από τους σχετικά λίγους που διακρίνονται. Αν μάλιστα το μοντέλο της ελληνικής οικονομίας αλλάξει αναγκαστικά και δεν πρόκειται να αναβιώσει με την ίδια μορφή, όπως αναμένεται με βεβαιότητα, είναι ζήτημα πόσοι από τους σημερινούς ανέργους θα βρουν δουλειά, ακριβώς λόγω έλλειψης δεξιοτήτων. Και αν θεωρήσουμε ότι η Ευρώπη αποτελεί ενιαίο χώρο εργασίας, που είναι, πάλι αντιμετωπίζουν ανάλογο πρόβλημα. Που σημαίνει ότι η άμεση εκλογίκευση και αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι απαραίτητη. Για να μη μένουν οι νέοι της στο περιθώριο…
Σχόλια Αναγνωστών:
Ζητουσαμε το καλοκαιρι ιδιαιτερα γραμματεα και ατομο για το τμημα πωλησεων (και για τις δυο θεσεις με συγκεκριμμενα προσοντα)
Απο τα 380 περιπου βιογραφικα το 90% ηταν εντελως ασχετα απο σχολες αλλα αντ’αλλων, χωρις καμμια πορυπηρεσια, γλωσσες, κομπιουτερ κλπ. Οι υπολοιποι εκληθησαν για interview και προσλαβαμε 2 ατομα, μηνα Ιουνιο και απολυθηκαν μεσα στον ιδιο μηνα.Το ιδιο τον Ιουλιο.
Το μηνα Αυγουστο μας ενημερωναν οτι ηταν σε διακοπες και αν θελαμε απο Σεπτεμβρη. Πηραμε αλλους δυο τον Σεπτεμβρη και ουτω καθ’εξης μεχρι και τον Δεκεμβρη. Κανενα απο τα παιδια που προσλαβαμε
– Δεν ειχε διαθεση για δουλεια με πιεση
– Να αναλαβη εστω και την πιο απλη πρωτοβουλια, οπως να απαντηση σε μια γραμμη που χτυπουσε οταν οι αλλοι υπαλληλοι ηταν απασχολημενοι.
– Στις 5 ακριβως ηταν στην πορτα χωρις να ρωτησουν.
– Γνωριζαν αριστα τα δικαιωματα τους αλλα καμμια γνωση για τις υποχρεωσεις τους
– Δεν ηταν σε θεση να γραψουν ουτε μια γραμμη χωρις να την υπογορευσουμε και αν την εγραφαν ηταν γεματη λαθη, ορθογραφικα, συντακτικα κλπ.
– Απειρα προσωπικα τηλεφωνα και μυνηματα στο κινητο παρα την απαγορευση
– Ολοι ζητουσαν συγκεκριμμενη θεση και αντικειμενο παρ’οτι ηταν ξεκαθαρο απο την αρχη ακριβως το αντιθετο.
– Καθημερινη καθυστερημενη αφιξη γιατι εψαχναν για parking
Ας σημειωσω οτι ο μισθος ηταν διπλασιος απο τα σημερινα δεδομενα (1,200 καθαρα) !
Η διευθυνση προσελαβε πριν δυο εβδομαδες μια Ρουμανα με 800 καθαρα και πτυχειο απο το ΠΑΠΙ. Αστερι ! και χωρις πρυπηρεσια. Μιλαει τρεις γλωσσες απταιστα (Αγγλικα, Γερμανικα, Ελληνικα και φυσικα Ρουμανικα). Αψογη και επαγγελματιας σε ολα.
Δεν ξερω τι φταιει τελικα με τα παιδια μας. Μαλλον τα παραχαιδεψαμε. Δεν τολμας να κανης την παραμικρη παρατηρηση σε καποιο νεο εργαζομενο, φυσικα για τη δουλεια του. Θα βγαλη δεκα πιθαμες γλωσσα και φυσικα ολο οι αλλοι φταινε. Εχω απογοητευθη.
Σχολίασε ο/η anthony anagnostou | 20:39:06, Ιανουάριος 16th, 2014
Κάθε παιδί στην Ελλάδα θεωρείται ένα ιδαίτερα χαρισματικό πλάσμα που, αν ήθελε, θα μπορούσε να γίνει αστροφυσικός, φτάνει να προσπαθήσει περισσότερο (τσιτάτα εκπαιδευτικών) ή να πέσει σε χαρισματικό δάσκαλο που θα του κινήσει την προσοχή με έναν μαγικό τρόπο, ο οποίος συναγωνίζεται τη φιλοσοφική λίθο σε αοριστία.
Οι Έλληνες αποτελούν αρία φυλή, από πρίγκιπες και πριγκίπισσες που δεν αγγίζουν τίποτα μιαρό, ελιά, ροδάκινο, πατάτα, και δεν πρέπει να ιδρώσουν ποτέ, παρά μόνο στα γυμναστήρια, πάλαι ποτέ ναούς του λάιφ στάιλ. Θα προτιμήσουν να πεθάνουν από πείνα παρά να εργαστούν χειρωνακτικά.
Εκτός από τις ιεδοληψίες των γονέων, στην πλήρη εξαχρείωση των ελληνόπουλων συμβάλλει η εξάχρονη αφασία του ενιαίου γυμνασίου και του ενιαίου λυκείου, εκτροφείων θεωρητικούρας και οκνηρίας.
Αν ένας Νεοζηλανδός έφηβος, ανελλήνιστος, επισκεφτεί το ελληνικό λύκειο, θα πάρει άνετα απολυτήριο. Φτάνει να μάθει να χαράζει ελληνιστί το όνομά του σε κόλλες διαγωνισμάτων. Άμα τη εμφανίσει θα λάβει 18 στα θρησκευτικά, 16 στη λογοτεχνία και 18 στο τελευταίας κοπής σωσίβιο που αποκαλείται πρότζεκτ. Με τους βαθμούς αυτούς θα συμψηφίσει όλα τα άλλα μαθήματα που θα είναι κάτω από τη βάση.
Ένας μαθητής μπορεί να κρίνει τη λειτουργία ενός τμήματος και συνεπώς 32, πάνω κάτω, ωρών εργασίας. Όσο πάσχει ένα σχολείο από έλλειψη πελατών τόσο περισσότερο ανθούν η καλοσύνη και ο παιδαγωγισμός, ενώ οι βαθμοί των παραπεμπόμενων το Σεμπτέβριο εκτινάσσονται στα ύψη, ανάλογα και με τη στάθμη των μικρομάγαζων.
Σώφρονες δημοσιογράφοι αποκαλύπτουν το σκάνδαλο των απειράριθμων φιλολόγων, θεολόγων, κοινωνιολόγων, πολιτικών επιστημόνων που παράγονται (πχ 1000 θεολόγοι και 5000 φιλόλογοι ετησίως, ενώ με εξορθολογισμό του συστήματος, όχι μόνο διορισμοί δε χρειάζονται, αλλά επιπλέον θα προέκυπτε πλεόνασμα.
Ένα κηφηνάτο της φλυαρίας είναι καταδικασμένο να αναπαράγει τον εαυτό του: καθηγητές γενικών γυμνασιων και γενικών λυκείων, κατευθυνσάριοι, ιδιοκτήτες οργανικών θέσεων, ιδιαιτεράδες, φροντιστές, πανεπιστημιακοί, διοικητικοί υπάλληλοι στις αναρίθμητες σχολές, συγγραφείς βοηθημάτων, διορθωτές, επιμελητές φιλολογικής πάρλας, παραγωγοί καρυωτακισμού, διδάκτορες λογοτεχνίας, μεταπράττες του Μπουρντιέ και του Φουκό, επόπτες μεταπτυχιακών κι από κοντά τεχνικοί φωτοτυπικών, έμποροι χαρτιού, σεκιουριτάδες, ξενοδόχοι, γκαρσόνια, ιδιοκτήτες δυαριών και πλήθη άλλα.
Ο ιδιωτικός τομές ματώνει και φορολογείται άγρια για να συντηρούνται πλήθη κρατικοδίαιτων και να προμηθεύεται η Γερμανία πλεονάζοντες επιστήμονες, που ακόμα και στην εποχή της τεχνητής ευμάρειας ήταν αδύνατον να απορροφηθούν.
Σχολίασε ο/η φιλόλογος | 16:32:07, Ιανουάριος 16th, 2014
Οι νεοι σημερα νομιζουν οτι εχουν δεξιοτητες, αλλα στην πραγματικοτητα λιγοι τις εχουν.
Εχω βαλει αγγελια για μια θεση εργασιας εδω και 3 εβδομάδες και δεν εχει απαντησει κανεις! Αυτο σημαινει κατι για μενα. σημαινει οτι τα ελληνοπουλα ειναι πολυ σνομπ και προτιμουν να ζουν με την μαμα και τον μπαμπα και να χαρτζιλικωνονται παρα να δουλευουν. Νομιζουν οτι με το που τελειωσαν ενα χυμα στο κυμα ελληνικο πανεπιστημιο, ξαφνικα ολοι θα τους προσλαβουν για οικονομολογους, μανατζερς, κλπ με μισθο 2000 ευρω.
Δεν ειναι τυχαιο που φιλος στην αγγλια μου λεει “οτι βιογραφικο μου ερχεται απο την Ελλαδα ειναι για γελια. Ολοι βαζουν οτι εχουν δουλεψει απο Γενικοι δντες και ανω”.
Παραμυθιασμενη νεολαια που δεν θελει να δουλεψει. Και καλο μισθο να της δωσεις, παλι δεν θα δουλευει γιατι θα νομιζει οτι αξιζει πολυ παραπανω.
Σχολίασε ο/η Λυσεις για την Ελλαδα | 14:10:04, Ιανουάριος 16th, 2014