1. Μια από τις πιο παλιές αφηγήσεις για το Συμπαντικό Δέντρο είναι στους Βαβυλώνιους (ή Μεσοποτάμιους, καλύτερα) που πάει πίσω στις 3.000 πκχ.
Αυτό το Δέντρο ορθωνόταν στο κέντρο του κόσμου, κοντά στην πόλη Eridu, κοντά στο δέλτα του Ευφράτη. Οι λευκές κρυστάλλινες ρίζες του βυθίζονταν και χάνονταν στα αρχέγονα ύδατα της αβύσσου (του Κάτω Κόσμου). Αυτά ήταν η περιοχή του αμφίβιου θεού της σοφίας Εα, ο οποίος ήταν επίσης η πηγή της ζωτικής ενέργειας στο νερό που έκανε γόνιμα τα εδάφη.
Στα φύλλα του κατοικούσαν οι ουράνιες θεότητες (An/Anu = ουρανός• Enlil = αέρας• Ninhursag = Μητέρα-θεά) και πιο πάνω ο θεός Ήλιος Shamash. Ο κορμός ήταν ο ιερός τόπος των θεοτήτων της γης και γονιμότητας (Shala = σιτηρά και συμπόνια• Geshtinanna = γεωργία• Ninkasi = μπύρα!).
Όπως όλα τα άλλα Δέντρα και αυτό ένωνε και κρατούσε τους τρεις κύριους κόσμους: Κάτω κόσμος όπου βασιλεύει στη χώρα των νεκρών η θεά Ereshkigal (=Irkalla, Ninkigal), ο κόσμος της Γης με τους ανθρώπους και τα ζώα και ο Ουρανός όπου συνευρίσκονται οι θεοί.
2. Στο Ιράν υπάρχει το Δέντρο σε μεγάλη αφθονία σε εικονογραφίες από την αρχαιότερη εποχή, ενώ στη θρησκεία συνδεόταν με τη θεά της αθανασίας κι επαναγέννησης, θεά της βλάστησης και των δέντρων, Amesha Spenta Amordad. Αλλά δεν υπάρχει κάποιος ειδικός μύθος. Υπάρχουν όμως μερικά δέντρα ή φυτά με ιερότητα.
Το Gookerena είναι το λευκό haoma του οποίου η ζωντάνια διαιώνιζε κι εγγυόταν τη συνεχιζόμενη ροή του κόσμου.
Το haoma (=σανσκριτικό soma) ήταν το ιερό ποτό από το φυτό με το ίδιο όνομα που μπορεί να ήταν δέντρο, θάμνος ή μανιτάρι (=amanita muscaria). Αυτό το έπιναν οι ιερείς και είχαν, λέγεται, ανώτερες καταστάσεις συνειδήσεως.
Υπάρχει και ο μύθος των δυο δέντρων Masya και Mashyane που γέννησαν τους ανθρώπους και όλα τα ζωντανά. Δυστυχώς, ο μύθος δεν δίνει άλλες λεπτομέρειες.
3. Στη Μεσοαμερική, στους Μάγια και Αζτέκους επίσης υπήρχε το Συμπαντικό (ή Κοσμικό) Δέντρο – καθώς και το Ουράνιο Ερπετό.
Στην πυραμιδόπολη Τεοτιχουάκαν σε μια αίθουσα υπάρχει μια εικόνα του ιερού Δέντρου της Ζωής με ψυχές να φτερουγίζουν, ερπετά να ελίσσονται και το μεγάλο ιερό πτηνό στην κορυφή του. Δυο Αζτέκοι στέκονται στη μια και στην άλλη πλευρά του απλώνοντας τα χέρια να κρατηθούν επάνω σε κλαδί που μπορεί να είναι και φίδι – και οι ειδικοί ερμηνεύουν τη σκηνή ως επιθυμία των ανθρώπων να συνδέονται με το Δέντρο ή ως συμβολική προσπάθεια του καλού και του κακού να ελέγχουν το Δέντρο.
Αυτό έδειχνε μια 5η κατεύθυνση, εκτός από τις 4 του ορίζοντα, προς τα πάνω και κάτω που ένωνε τους κόσμους Κάτω, Γη και Ουρανό. Από τον πολιτισμό των Μάγια οι Αζτέκοι πήραν πολλά στοιχεία καθώς και το Συμπαντικό Δέντρο Wacom (ή Wac) Chan. Στον μέσο κόσμο, στη Γη, υπάρχουν 4 ιερά δέντρα: το λευκό στον βορρά αντιπροσωπεύει τους προγόνους, το κόκκινο αντιπροσωπεύει την ανατολή και τον ήλιο, το κίτρινο είναι στον νότο και αντιπροσωπεύει τη μέρα, ενώ το μαύρο είναι στη δύση και αντιπροσωπεύει τον Κάτω Κόσμο και τη νύχτα. Το ίδιο το Κοσμικό Δέντρο είναι γαλαζοπράσινο.
Η δημιουργία πλάστηκε από τους θεούς. Οι άνθρωποι πρώτα από λάσπη, μετά από ξύλο μα τελικά και πετυχημένα από καλαμπόκι και σε όλες τις εργασίες τους εξυμνούν τους θεούς!