Είδα πριν λίγο καιρό, μέσα στο καλοκαίρι, μια κοπελίτσα 19 ετών (φιλικής οικογένειας) ντυμένη πολύ παράξενα, καθόλου έτσι όπως θα περίμενα. Φορούσε ανδρικό σακάκι, πιο φαρδύ από τον κορμό και τους ώμους της κι ένα μαύρο σορτσάκι. Δεν θυμάμαι, μπορεί να φορούσε και γραβάτα χαλαρή. Βρήκα γελοία την αμφίεση και απόρησα. Ακόμα πιο γελοία βρήκα μια άλλη ένδυση όπου η ίδια φορούσε μακρύ παντελόνι που στένευε στους αστραγάλους, μπλουζάκι με γραβάτα χαλαρή κι ένα σακάκι σε σχήμα ρόμβου και με τα μαλλιά κότσο πυργωτό. Αυτή τη φορά της είπα πως είναι πολύ γελοίο ντύσιμο.
Απόρησα με τις επιλογές της γιατί η μητέρα της ντύνεται με την παραδοσιακή μόδα και συχνά φοράει μακριά φούστα ή φόρεμα. Επίσης, υποτίθεται πως είναι αρκετά έξυπνο κορίτσι. Οπότε, γιατί τόση παράξενη αμφίεση και κακογουστιά;
Συνάντησα την ίδια εποχή και άλλα κοριτσόπουλα, με μοντέρνο ντύσιμο- κοντή φούστα, σορτσάκι και παρόμοια – μα πολύ λίγα με τόσο εξεζητημένη κακογουστιά.
Οπωσδήποτε ο ψυχισμός του ατόμου (οι αξίες, επιθυμίες, φιλοδοξίες) παίζει ρόλο στις επιλογές του, μα από πού παίρνει τις ιδέες;
Λίγο καιρό αργότερα, κάνοντας τιβί ζάπινγκ, πέρασα και από το κανάλι με το θεοπάλαβο πρόγραμμα Greece’s New Top Model. Ε, λοιπόν, οι κριτές κοίταζαν εκστασιασμένοι κάτι κι ένας μετά τον άλλο ξεφώνιζαν «Τέλειο!… Φανταστικό!» και παρόμοια.
Και να! μια κάπως κοκαλιάρα έρχεται προς την κάμερα κουνιστή φορώντας ένα πελώριο ανδρικό σακάκι, μια γραβάτα λυμένη στο ανοιχτό μπλουζάκι κι ένα σορτσάκι – αν και μπορεί να μη φορούσε σορτσάκι και δυο μακριά λιγνά πόδια!
Να λοιπόν από που αντλούν τις εμπνευσμένες επιλογές τους τα κοριτσόπουλα που πέρασαν επιτυχώς τις Πανελλαδικές και τώρα, με τον αέρα της ανεξάρτητης και ικανής ενήλικης, πάνε Πανεπιστήμιο να διατρανώσουν την παρουσία τους και να κατακτήσουν τους ηλίθιους νεαρούς που έχουν όμοιες φιλοδοξίες.
Η μόδα αλλάζει – προς το χειρότερο καθώς η κακογουστιά κυριαρχεί και οι κοπέλες επινοούν νέους θαυμαστούς τρόπους να φορούν όλο και πιο αποκαλυπτικά ρούχα νομίζοντας πως έτσι γίνονται πιο αξιοπρόσεκτες. Μα και άντρες. Και γίνονται, φυσικά, λόγω διάχυτης αυταρέσκειας, ανοησίας, αλαζονείας και λαγνείας.
Η βασική κινητήρια ενέργεια είναι εγωισμός που εκφράζεται με ολοένα περισσότερη ελευθεριότητα και γρήγορο, εύκολο, ανεύθυνο σεξ. Κυριαρχεί μια επιθυμία για άμεση προβολή και απόλαυση.
Παντού σε αυξανόμενο βαθμό κυριαρχεί η αντίληψη «Γιατί να μην κάνω όλα όσα εγώ θέλω;»
Τώρα, όσον αφορά το ντύσιμο, είναι και αυτό μια μορφή Τέχνης. Στις τέχνες σήμερα κυριαρχεί μια ασυμμάζευτη ματαιοδοξία. Όλοι οι καλλιτέχνες θέλουν να γίνουν διάσημοι και να βγάζουν πολλά λεφτά. Στο τελευταίο οι ποιητές υστερούν μα ό,τι χάνουν από λεφτά το έχουν από ματαιοδοξία: θέλουν να δημοσιευτούν, να διαβάζονται και να έχουν τον τίτλο «ποιητής»!
Ακόμα και οι επαγγελματίες κάθε είδους, γιατροί, δικηγόροι κλπ., θέλουν να έχουν φήμη και να βγάζουν λεφτά. Και ας μην κάνουν καλή εργασία: η εργασία είναι δευτερεύουσα.
Στο Περί Ύψους ο Λογγίνος (ή 1ος ή 3ος αιώνας κ.ε.) αναφέρει πως ένα από τα μεγάλα λάθη των λογοτεχνών είναι η έντονη προσπάθεια να είναι πρωτότυποι.
Η προσπάθεια πρωτοτυπίας, η ματαιοδοξία και η επιθυμία για χρήματα, οδηγούν στο προκλητικό, παράλογο, έξαλλο, αλλοπρόσαλλο και, βέβαια, συχνά κακόγουστο που συναντάμε και στη Μόδα.