Στις 25 Νοεμβρίου 2021 αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο αυτή η διπλή ειδοποίηση. Ο Thomas Massie αναρωτιέται αν η πρόσβαση σε τροφή είναι δικαίωμα όπως η πρόσβαση σε δημόσιο υγειονομικό σύστημα ή υγειονομική περίθαλψη, όπως στις περισσότερες πολιτισμένες χώρες της Δύσης. Ο Mr Maxwell απαντά “Ναι”! Και υποδείχνει πως η τρέχουσα παραγωγή τροφίμων αρκεί για να τρέφει 10 δισεκατομμύρια. Υπάρχει στέρηση και πείνα διότι δεν είναι κερδοφόρα διαδικασία να εξαλειφθεί η στέρηση και η πείνα. Χιλιάδες τόνοι λαχανικών και φρούτων θάβονται πίσω στο χώμα στις παραγωγικές χώρες από το Ισραήλ ως την άλλη άκρη της Μεσογείου, την Ισπανία, διότι κοστίζει πολύ η διανομή τους σε φτωχές χώρες!
Τριάντα έτη νωρίτερα, το 1981, ο Νίκος Καζάνας του Ομίλου Μελετών εξέδωσε ένα βιβλίο με τίτλο Δημοκρατία: Ελευθερία υπό τον Νόμο (Ο ρόλος της Κυβέρνησης), Εκδόσεις Λυκαβηττός, Αθήνα. Στις σελίδες 188 – 202 περιγράφει 9 φυσικά δικαιώματα του ανθρώπου.
ΖΩΗ (Ύπαρξη) | ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ (Εργασία) | ΕΥΤΥΧΙΑ (Πληρότητα) |
1. Προσωπική Ακεραιότητα | 4. Έκφραση | 7. Περιουσία |
2. Γη (χώρος, αέρας, φως) | 5. Μετακίνηση | 8. Τιμή |
3. Τροφή | 6. Συνάθροιση | 9. Ειρήνη |
Στην πρώτη στήλη, τα 3 δικαιώματα είναι για τα στοιχεία που συντηρούν την ύπαρξη του ζωντανού ανθρώπου στον κόσμο: χωρίς αυτά ο άνθρωπος πεθαίνει. Στη δεύτερη είναι τα δικαιώματα δράσης με την οποία ο άνθρωπος αφενός εκδηλώνει τις ζωτικές δυνάμεις της οντότητάς του και αφετέρου εργάζεται για να εξασφαλίσει τα μέσα προς το ζην. Στην τρίτη είναι τα δικαιώματα με τα οποία ο άνθρωπος απολαμβάνει την πληρότητα της ζωής και την ολοκλήρωσή του.
Μετά τα περιγράφει αναλυτικά. Εδώ δίνω μόνο τα πρώτα τρία:
Για να ζήσει ο άνθρωπος φυσικά στον κόσμο αυτό χρειάζεται τη σωματική του ακεραιότητα. Αυτή η σωματική ακεραιότητα δίνεται εκ φύσεως από την αρχή, με τη γέννηση του ανθρώπου. Τυχαίνει ορισμένοι άνθρωποι κάποτε να γεννιούνται με κάποια αναπηρία, κάποια οργανική βλάβη και αυτή επηρεάζει τον τρόπο της ζωής τους και τη σταδιοδρομία τους. Αν οι συμπολίτες τους διαπνέονται από την αρχή του Ευαγγελίου, θα βοηθήσουν, όσο είναι δυνατό, να θεραπευθεί η αναπηρία, και, εξάπαντος, δεν θα κάνουν τίποτε που θα χειροτερέψει την κατάσταση αυτών των ανθρώπων.
Η σωματική ακεραιότητα είναι το πρωταρχικό δικαίωμα για τη ζωή κάθε ανθρώπου. Αυτό όλοι το αναγνωρίζουν, και η νομοθεσία κάθε Πολιτείας διασφαλίζει αυτό το δικαίωμα απαγορεύοντας τον φόνο ή οποιαδήποτε σωματική βλάβη. Είναι η μεγάλη εντολή “Ου φονεύσεις”. Και εφόσον οι πολίτες υπακούουν αυτή την εντολή, όλοι απολαμβάνουν ελεύθερα και ήσυχα το δικαίωμα ζωής.
Μόλις γεννηθεί ο άνθρωπος, το σώμα του καταλαμβάνει κάποιο χώρο. Καθώς μεγαλώνει, καθώς κινείται, όπου και αν βρίσκεται καθόλη τη διάρκεια της ζωής του, κάθε άνθρωπος καταλαμβάνει κάποιο χώρο. Αυτός ο χώρος είναι εξίσου σπουδαίος όσο και η σωματική ακεραιότητα. Διότι ο άνθρωπος δεν μπορεί να υπάρχει ζωντανός χωρίς αυτόν τον ελάχιστο χώρο που χρειάζεται ο όγκος του σώματός του.
Επιπλέον, μόλις γεννηθεί ο άνθρωπος και καθόλη τη διάρκεια της ζωής του, χρειάζεται αέρα, φως και ήπια θερμοκρασία. Αν αυτά τα στοιχεία απουσιάζουν, ή απουσιάσουν για πολύ, ο άνθρωπος πεθαίνει. Εκ φύσεως, όμως, αυτά τα στοιχεία υπάρχουν και υπάρχουν σε αφθονία στον χώρο όπου ζει και κινείται ο άνθρωπος: έτσι τα απολαμβάνει όλα χωρίς καμιά προσπάθεια, εφόσον άλλοι δεν τον εμποδίζουν.
Όλα αυτά τα στοιχεία, χώρος, αέρας, φως και θερμότητα, όλα βρίσκονται εκ φύσεως συγκεντρωμένα πάνω στη γη, στη στερεά επιφάνεια του πλανήτη όπου, πάλι εκ φύσεως, διαβιώνει ο άνθρωπος. Για να ζήσει, λοιπόν ο κάθε άνθρωπος χρειάζεται να καταλαμβάνει ένα κομμάτι αυτής της επιφάνειας. Τούτο είναι το δεύτερο πρωταρχικό δικαίωμα του κάθε ανθρώπου και είναι καθήκον όλων των άλλων να μην του στερήσουν αυτό το κομμάτι γης με κανένα τρόπο.
Εδώ επίσης υπάρχει η μεγάλη εντολή “Ου κλέψεις”. Αλλά η νομοθεσία της Πολιτείας είναι ασαφής και συγχυσμένη σ’ αυτό το σημείο. Δεν φαίνεται να υπάρχει κανένας νόμος που να απαγορεύει τη στέρηση χώρου, αέρα κλπ.
Η Τρίτη πρωταρχική ανάγκη του ανθρώπου για να ζήσει είναι η τροφή. Πολύ σύντομα μετά τη γέννησή του (ακόμα και σαν έμβρυο στη μήτρα) ο άνθρωπος πρέπει να τραφεί. Χωρίς την κατάλληλη τροφή θα πεθάνει. Η τροφή, όμως, (το νερό και οι καρποί της γης) δεν είναι άμεσα προσιτή, όπως ο χώρος ή ο αέρας. Στην αρχή, κάποιος άλλος θα δώσει την τροφή στο βρέφος και αργότερα ο ίδιος ο άνθρωπος θα κινηθεί για να την αναζητήσει και να την αποκτήσει. Μ’ αυτή την ανάγκη για την τροφή που θα συντηρήσει τη ζωή, εγείρεται η ανάγκη της κίνησης στον χώρο. Αν ο άνθρωπος διψάσει, το νερό δεν θα έλθει να τον δροσίσει: πρέπει ο ίδιος να μετακινηθεί στον χώρο και να το βρει. Αν πεινάσει, πάλι πρέπει να μετακινηθεί για να βρει την τροφή.
Είναι ουσιαστικά η αναζήτηση κι εύρεση τροφής, με την οποία θα εξασφαλίσει και την επιβίωση και την ευτυχία του, που επιβάλλει και τα υπόλοιπα φυσικά δικαιώματα.