1. Στα τέλη Νοεμβρίου αναρτήσαμε το άρθρο «Σεξουαλικότητα» στη σελίδα του Ομίλου Μελετών στο Facebook. Υπήρξαν μερικά χυδαία σχόλια και μερικά εξυπνακίστικα που δείχνουν πως οι σχολιαστές δεν κατάλαβαν τίποτα. Υπήρξαν και μερικά σοβαρά που δείχνουν αρκετή κατανόηση.
Κάποιος επικεντρώθηκε στα ερωτήματα στο τέλος του άρθρου: «Μπορεί να διορθωθεί η κατάσταση;… Χρειάζεται διόρθωση;… Πώς;»
Μια κυρία σχολίασε: «Ευχαριστούμε για την ανάρτηση αυτή. Ο σωματικός έρωτας μεταξύ δυο ανθρώπων (ο όρος «σεξ» που επικράτησε μου φαίνεται σαν υποσύνολο αυτού) είναι ένωση δύο ολόκληρων κόσμων και όχι απλά δύο σωμάτων και έχει εκπέσει και αυτός σε εργαλείο χειραγώγησης και πλουτισμού. Η ερώτηση είναι το πώς μπορεί να επιστρέψει στην αγνή του μορφή και πως μπορούν να αλλάξουν [οι] άνθρωποι όλη αυτήν τη στρέβλωση αιώνων, χιλιετιών».
2. Στο άρθρο ανέφερα πως η γενετήσια/ερωτική/σεξουαλική πράξη κατατάχθηκε από τους αρχαίους Ινδούς φιλοσόφους/ψυχολόγους μαζί με 4 άλλες στην κατηγορία «5 δραστικές λειτουργίες» (paňca-karmendriyāṇi). Κάποιος δεν το θεώρησε ορθό, διότι αυτή και η επιβίωση είναι σημαντικότερες από τις άλλες.
Οι άλλες 4 είναι αφόδευση (αποβολή άχρηστων ουσιών όπως με την ούρηση, κένωση κ.λπ.) χειρισμός (χρήση χεριών), βάδισμα (χρήση ποδιών) και ομιλία. Είναι λειτουργίες με εξω-κατευθυνόμενη ενέργεια.
Μπορεί να λέμε πως το σεξ είναι για τη διαιώνιση του είδους κι έτσι πολύ σημαντικότερη από άλλη λειτουργία. Μα το απλό γεγονός της ύπαρξής μας είναι πως η αφόδευση ξεκινά εν μέρει κατά την κύηση και σίγουρα πρώτη – πρώτη ολοκληρωτικά μετά τη γέννηση. Δίχως αυτήν το νεογέννητο θα πεθάνει. Οι άνθρωποι μπορούν να ζήσουν (και μερικοί το έχουν κάνει) δίχως σεξ, ή πολλή ομιλία, χρήση χεριών και ποδιών μα όχι δίχως αφόδευση.
Οι δάσκαλοι της Βεδικής Παράδοσης στην Ινδία ήταν σοφοί πραγματιστές.
3. Η σεξουαλική λειτουργία εμφανίζεται πολύ αργότερα από τις άλλες 4 – και σίγουρα όχι πριν τα 8 μας, ας πούμε (πιθανόν να υπάρχουν εξαιρέσεις).
Η ευχαρίστηση που δίνουν η ανάπαυση, ορισμένα ποτά και φαγητά, τα παιχνίδια, η εκμάθηση νέων κινήσεων, η εξερεύνηση του περιβάλλοντος κ.λπ., παρουσιάζεται πολύ νωρίτερα από τη σεξουαλική ηδονή.
Τα συναισθήματα αγάπης, απέχθειας, φόβου, θυμού, ζήλειας κ.λπ. επίσης παρουσιάζονται νωρίς.
Ακόμα νωρίτερα από αυτά παρουσιάζεται το «εγώ». Το μικρό παιδί στα 2,5 – 3 του παύει να αναφέρεται στον εαυτό του στο τρίτο πρόσωπο (η Έλλη, ο Μίκης) και λέει πια «εγώ» – σίγουρα πριν παρουσιαστούν τα προαναφερθέντα.
Ως τα 8 ή 5 έστω, που ίσως θα νιώσει το πρώτο σεξουαλικό σκίρτημα, ένα μεγάλο μέρος του ψυχισμού (χαρακτήρα, νοοτροπίας κ.λπ.) του έχει φορμαριστεί κι ένα άλλο, η συμπλήρωση της πολύπτυχης προσωπικότητας του δημιουργείται σταδιακά με τη μίμηση συμπεριφοράς των γονέων και άλλων, με νουθεσίες (κάνε τούτο, μην κάνεις εκείνο) και με ανταλλαγές εμπειριών, που συχνά δεν γίνονται άμεσα αντιληπτές, μεταξύ φίλων στο σχολείο κ.λπ.
4. Σήμερα, με την κοινή πρόσβαση στο Διαδίκτυο, τα παιδιά προσλαμβάνουν πληθώρα εντυπώσεων ακόμα νωρίτερα, αλλά ήδη έχουν απορροφήσει πάρα πολλά στοιχεία από τις αισθηματικές καταστάσεις των γονέων και άλλων.
Η παιδεία πρέπει να αρχίσει πολύ νωρίς και ο στόχος πρέπει να είναι το ορθό φορμάρισμα του συναισθηματικού κέντρου όπου συγκεντρώνονται οι αξίες, τα πιστεύω και οι συνήθειες.
Ένα μέρος της εκπαίδευσης στη Βεδική Παράδοση ήταν τα παιδιά να μάθουν να σέβονται τη γυναίκα: θηλυκά πλάσματα ίδιας ηλικίας θεωρούνται αδελφές, μικρότερης, θυγατέρες, και μεγαλύτερης, μητέρες. Έτσι δεν εγείρεται σεξουαλική επιθυμία.
Οι νέοι αρραβωνιάζονταν νωρίς και παντρεύονταν νωρίς. Έτσι δεν υπήρχαν πολλά χρόνια αναζήτησης ερωτικών περιπετειών και απολαύσεων.
Όσο για τη σεξουαλική πράξη την ίδια – καθώς το ζευγάρι αγκαλιάζονταν ο άντρας έλεγε: «Αυτή η jāyā ‘γενεσιουργός σύζυγος’ είναι μαζί με τον pati ‘προστάτη σύζυγό’ της… Είμαι ο ουρανός εγώ, εσύ είσαι η γη…»
Έτσι συνειδητοποιούσαν, ο άντρας και η γυναίκα μαζί, πως η σεξουαλική πράξη δεν ήταν για εύκολη, γρήγορη ηδονή, ούτε μόνο για διαιώνιση, μα είχε συμπαντική σημασία. Αυτό είναι άλλο μεγάλο θέμα.
5 Comments
Πύλαρος
Αναφέρετε μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία και θα έλεγα εν πολλοίς άγνωστα.
Όλοι γνωρίζουμε πως η ίδια η σεξουαλική πράξη σχετίζεται περισσότερο απ' ότιδήποτε άλλο με την αναπαραγωγή -τη διαιώνιση του ειδους- και όχι μόνο για τον άνθρωπο. Όλοι επίσης γνωρίζουμε πως συχνά -ειδικά στις σύγχρονες εποχές- αποτελεί μια σημαντική έκφραση του έρωτα μεταξύ δύο ανθρώπων, μια συναισθηματική εκδήλωση που στην εμπειρία πολλών μοιάζει να "τονίζει" ή/και να "ενισχύει" το ίδιο το συναίσθημα του έρωτα.
Λιγότεροι γνωρίζουν, πως η σεξουαλική πράξη σχετίζεται με κάποιου είδους "δέσιμο" μεταξύ των ανθρώπων που κάνουν σεξ, έστω κι αν αυτό δεν βρίσκεται καθόλου στις αρχικές προθέσεις τους. Είναι μια μάλλον εμπειρική παρατήρηση, χωρίς να υποστηρίζεται πολύ από τις θεωρητικές γνώσεις της εποχής μας γι αυτό το θέμα.
Αλλά η άποψη που αναφέρετε στην τελευταία παράγραφο, πως η σεξουαλική πράξη έχει και μια συμπαντική σημασία, με εξέπληξε! Μοιάζει να είναι κάτι που ακούγεται για πρώτη φορά (τουλάχιστον από μένα) και γεννά διάφορα ερωτήματα:
Κάθε φορά που δύο άνθρωποι κάνουν σεξ υπάρχει κάποιου είδους "συμπαντική επίδραση", με την έννοια της σημασίας που αναφέρατε;
Τι είδους σημασία για το σύμπαν μπορεί να έχει μια τόσο "κοινή" δραστηριότητα, με την έννοια πως η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων επιδίδεται σε αυτή σχετικά συχνά, είτε πρόκειται για καλλιεργημένους επιστήμονες από τη Βόρεια Ευρώπη, είτε για εντελώς αγράμματους αγρότες από την Κεντρική Αφρική;
Κι αν δεν το τραβάω πολύ, αν κάποιος άνθρωπος ενδιαφέρεται για την επίδραση της δράσης του στη συμπαντική ευταξία, χρειάζεται να λάβει υπόψη του κάποια πράγματα σε σχέση με το σεξ, ώστε ακόμη κι αν δεν μπορούν οι πράξεις του να είναι ωφέλιμες για το σύμπαν, τουλάχιστον να μην είναι βλαβερές;
Νικόδημος
Αγαπητέ μου Πύλαρε,
Θα προτιμούσα ένα άρθρο για το ιστολόγιο αντί το ερώτημα. Ας είναι…
Σίγουρα είναι στην εμπειρία σου, όπως και σε κάθε νορμάλ υγιούς ανθρώπου, το φούντωμα της ζωτικής ενέργειας καθώς ηλεκτρίζεται ολόκληρος ο οργανισμός, κάτι που δεν αισθανόμαστε σε άλλες ώρες. Τι είναι αυτή; Από που έρχεται και πού πάει;
Παράγεται βέβαια στον οργανισμό μας, μα μόνη της, δίχως τη δική μας συνηθισμένη θέληση. Ωστόσο εμείς την αποδίδουμε στον εαυτούλη μας. Χρησιμοποιούμε μάλιστα λέξεις δίχως πολλή σημασία να την περιγράψουμε: “συναίσθημα του έρωτα”. Κι ενώ αναγνωρίζουμε την ίδια συνευρετική πράξη στα ζώα, δεν βλέπουμε την τεράστια διαφορά στη ζωτική κι αισθηματική ενέργεια. Κι ενώ τα ζώα την κάνουν σε ορισμένες εποχές, εμείς οποτεδήποτε – μα δίχως πάντα το ίδιο φούντωμα ενέργειας.
Η συμπαντική επίδραση προχωράει μα εμείς δεν το ξέρουμε.
Είμαστε ουρανός και γη. Μα τι είναι ουρανός και γη στις αρχαίες θρησκείες (ή μυθολογίες); Ουρανός είναι δύναμη και γη είναι γονιμότης. Και οι δύο είναι εκδηλώσεις της σοφίας / νοημοσύνης / γνώσης του Δημιουργού.
Στην ερωτική πράξη οι δύο συνευρίσκονται για την παραγωγή του νέου πλάσματος με μια αρμονική φύση και δυνατότητες ανάπτυξης.
Δυστυχώς η όλη πράξη έχει εξευτελιστεί σε μια χυδαία σωματική απόλαυση που σπαταλά την ενέργεια και καλύπτει στο έμβρυο την αρμονική τάξη.
Μέτρο! μα φορά τον μήνα – ή το πολύ δυο!
Φτάνει για τώρα.
georgesklavounos@gmail.com
Οταν ποιητής λαός μας δίνει τον Έρωτα ως συμπαντική δύναμη της οποίας μπορούμε να μετέχουμε////
Κόκκιν’ αχείλι εφίλησα
κι έβαψε το δικό μου
και στο μαντίλι το `συρα
κι έβαψε το μαντίλι
και στο ποτάμι το `πλυνα
κι έβαψε το ποτάμι
κι έβαψε η άκρη του γιαλού
κι η μέση του πελάγου
κατέβη αϊτός να πιει νερό
κι έβαψαν τα φτερά του…κιέβαψε η άκρη του γιαλού κι'μεση του πελάγου…κιεβαψε ο ήλιος ο μισός και το φεγγαρι ακεριο…
κι έβαψε ο ήλιος ο μισός
κόκκιν’ αχείλι εφίλησα
κι έβαψε το δικό μου
https://lyricstranslate.com
Νικόδημος
Ευχαριστούμε θερμά!
Σορβατς
Κ.Νικοδημε στο παρον αρθρο σας καθρεπτιζεται ΠΙΣΤΕΥΩ… και αντλω τη δυναμη να πω Το Αποσταγμα της ΝΕΑΣ ΙΕΡΗΣ ΒΙΒΛΟΥ ΤΗΣ Ανθρωποτητας. Μεσα σαυτο ειναι συμπικνωμενο το Α & το Ω της Δημιουργιας του Συμπαντος, αλλα και οι Κανονες που το διεπουν τους οποιους νοηματικα περιγραφεται με το Ν & με το Σ ωστε να κατανοηθουν μεχρι κι απο το τελευταιο αναλφαβητο,αγγραματο ατομο. ΑΝ αυριο κιολας αυτη η ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΝΩΣΗ πλημμυρισει καθολικα τις δομες της διαπαιδαγωγησης της εκπαιδευτικης διδασκαλιας και της πνευματικης ανατροφης ειναι ΠΑΣΙΦΑΝΕΣ ποσο αστραπιαια θα συρρικνωθει συντριπτικα το αποστημα που αλλοιωνει το ΝΟΥ ΚΑΙ διαβρωνει τις ΣΧΕΣΕΙΣ.. που δηλητηριαζει τον αερα και μολυνει το γηινο περιβαλλον οπως σωστα ερμηνευεται κι εσεις. Αγωνας με ψυχικο σθενος και Προσευχη να αλλαξει η σχολικη υλη της ΥΠΑΡΞΗς