1. Η διαφήμιση σήμερα είναι μια πολυέξοδη επιχειρηματική δραστηριότητα.
Υποθέτω πως υπήρχε σε κάποια μορφή και στην αρχαιότητα. Αλλά παρουσιάστηκε σε συχνότητα κι έκταση στον 18ο αιώνα όταν διάφοροι εμπορικοί οίκοι ανακοίνωναν στις εφημερίδες ή άλλα έντυπα πως κάποιο εμπόρευμα (μετάξια ή μπαχαρικά) ήταν τώρα διαθέσιμα στο τάδε κατάστημα (έχοντας φθάσει από τις Ανατολικές Ινδίες). Ήταν μια απλή ειδοποίηση για τακτικούς και νέους πελάτες.
Στις μέρες μας, εδώ και πολύ καιρό η λειτουργία της διαφήμισης είναι πολύ διαφορετική. Δεν ειδοποιεί μόνο για την άφιξη και διαθεσιμότητα κάποιου αγαθού. Τώρα επιχειρεί ποικιλότροπα να επηρεάσει τις επιθυμίες των ανθρώπων ή και να δημιουργήσει μια καινούρια επιθυμία για το διαφημιζόμενο εμπόρευμα. Αυτό το εγχείρημα έχει μεγάλο κόστος διότι χρησιμοποιεί πολυποίκιλα μέσα για να επιτύχει.
2. Στη φωτογραφία (αριστερά) είναι η ηθοποιός του Χόλυγουντ Blake Lively. Συχνά εργάζεται και ως μοντέλο διαφημίζοντας ενδύματα, καλλυντικά και παρόμοια. Στην κεντρική φωτογραφία, η ίδια διαφημίζει καλλυντικά της L’ Orèal (Παρίσι). Πόσο άραγε να κόστισε αυτή η φωτογραφία;
α) Πρώτα πρέπει να βρεθεί το κατάλληλο κορίτσι, ένα από πάρα πολλά. Δεν είναι μόνο η ομορφιά. Πρέπει να είναι και μια καλή συγκυρία ώστε το κορίτσι να είναι γνωστό. Εκείνη την εποχή η κοπέλα είχε καλό ρόλο στη δημοφιλή σειρά Gossip Girl (για 5 χρόνια).
β) Χρειάζεται καλός επαγγελματίας φωτογράφος που θα χρησιμοποιήσει τα εργαλεία του (στο στούντιο ή στην εξοχή, κάμερες, υπολογιστές, φωτισμός κλπ.) και θα τραβήξει εκατοντάδες φωτογραφίες ώσπου να πετύχει την “πιασάρικη”.
γ) Χρειάζονται εξπέρ της αγοράς που θα οργανώσουν την όλη σύνθεση, φωτογραφία με τα κατάλληλα λόγια, για να εισέλθει απαλά, εύκολα, η εντύπωση στον νου των θεατών και να τους επηρεάσει ευνοϊκά ώστε να αγοράσουν το προϊόν.
δ) Μια δεύτερη και τρίτη εξέταση που μάλλον θα κάνει διορθώσεις.
ε) Η προώθηση στην αγορά σε έντυπα, τηλεόραση, internet και ό,τι άλλο.
3. Και οι γυναίκες πείθονται και αγοράζουν κατά εκατομμύρια σε όλη την υφήλιο τα προϊόντα L’ Orèal (ή ό,τι άλλο). Τα έξοδα της διαφήμισης θα καλυφθούν από τα κέρδη των πωλήσεων και με το παραπάνω. Τα κέρδη είναι τεράστια!
Γι’ αυτό έχει γίνει απέραντη βιομηχανία η διαφήμιση.
Μα στο τέλος, εκτός από λιγοστές εξαιρέσεις οι γυναίκες που αγόρασαν τα διαφημιζόμενα προϊόντα νιώθουν απογοήτευση. Συνεχίζουν, βέβαια, να χρησιμοποιούν τα προϊόντα, πάντα ελπίζοντας πως το αποτέλεσμα θα είναι καλύτερο. Μα ξέρουν πως αυταπατώνται.
Το αποτέλεσμα στο πρόσωπό τους ποτέ δεν είναι ίδιο με την εξαιρετική φωτογραφία (χιλιοτραβηγμένη και χιλιορετουσαρισμένη) του μοντέλου. (Συγκρίνετε τις δύο παραπάνω φωτογραφίες, παρότι και οι δύο είναι ρετουσαρισμένες!)
Πρόκειται για μια απάτη. Η φωτογραφία δεν είναι πραγματικότητα.
Για να έχετε την πραγματικότητα της φωτογραφίας, κοπέλες μου, θα πρέπει να έχετε κι έναν καλό φωτογράφο, έναν μακιγιέρ, έναν κομμωτή και όσα χρησιμοποιούν!