1. Στη Βρετανία είχα έναν καθηγητή Φιλοσοφίας που άρχισε να μαθαίνει βιολί στα 55 του. Δυο φορές μάλιστα έφερε το όργανο στην τάξη κι έπαιξε μερικές μακρόσυρτες νότες εξηγώντας την Οκτάβα, τις δονήσεις, τον τόνο και παρόμοια. Αναγνώριζε τη δαρβινική θεωρία της εξέλιξης με την καταγωγή του ανθρώπου από τον πιθηκάνθρωπο και την ύπαρξη μορφών, όπως διάφοροι δεινόσαυροι, που εξαφανίστηκαν πριν από πολλά εκατομμύρια. Ειδίκευσή του ήταν η ανάπτυξη του φιλελευθερισμού.
Με την πρώτη ευκαιρία λοξοδρομούσε από το φιλοσοφικό θέμα της διάλεξης για λίγο για να αναπτύξει τη σκέψη του πως η εξέλιξη είχε συμπληρώσει την πορεία της και τώρα, πολύ αδιόρατα και ύπουλα, προχωρούσε στην αντίστροφη κατεύθυνση. Εμείς οι άνθρωποι εξελισσόμασταν πίσω όμως προς τις μορφές πιθήκων, δεινοσαύρων κι εντόμων. Όλοι, έλεγε και συμπεριλάμβανε και τον εαυτό του, τείνουμε να πιθηκίζουμε, να κατασπαράζουμε ο ένας τον άλλον και να ζούμε σε κυψέλες σαν μελίσσια ή σε λαγούμια σαν μυρμήγκια (όλο και πιο πολύ σκάβουμε βαθύτερα και μεταφέρουμε δραστηριότητες στο υπέδαφος).
2. Τον θυμήθηκα ξανά χθες βράδυ καθώς έκανα ζάπινγκ από ένα κανάλι σε άλλο παρακολουθώντας δίχως πολύ ενδιαφέρον τα κατάλοιπα της καταιγίδας χιονοστιβάδας «Μήδεια» και τα νεότερα του λιγδιασμένου κυρίου Λιγνάδη (και τις αφελέστατες, αξιολύπητες εξηγήσεις της υπουργού Πολιτισμού κας Μενδώνη).
Σε όλα τα κανάλια στις Ειδήσεις των 7:00, 8:00 ή 9:00 (κρατικό) ήταν παρουσιάστριες κυρίες (Κοσιώνη, Ζαχαρέα κλπ) – εκτός του αειθαλούς κ. Χατζηνικολάου και του κου Σρόιτερ. Αυτό καθαυτό το γεγονός δεν σημαίνει και πολλά. Μόνο που αν εξαιρέσω την κα Ζαχαρέα οι άλλες προσπαθούν να είναι φανταχτερές αντί απλές (όπως και ο κ Χατζηνικολάου με τον άψογο κόμπο γραβάτας και την άκαμπτη, αδιαφοροποίητη παράστασή του).
3. Κι εδώ πράγματι πρόσεξα τον πιθηκισμό.
Σε όλα τα κανάλια υπάρχουν οι ρεπόρτερ από τους τόπους των ζωντανών ειδήσεων που πολλοί και πολλές εκ των οποίων δεν μπορούν να αρθρώσουν μια πρόταση μικρού μήκους δίχως τα «εμ, αμ» και παρόμοια μόρια ανίκανης έκφρασης ή την απλούστευση σύνταξης και κλίσεων. Αλλά εκτός από αυτό το αναπόφευκτο βλέπεις και τις παρουσιάστριες να μην ικανοποιούνται με την μετάδοση των ειδήσεων μα να επεμβαίνουν δίνοντας τις δικές τους ερμηνείες. Πρωταγωνίστρια, φυσικά, η κα Κοσιώνη.
Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο, όμως, είναι οι καλεσμένοι «ειδικοί» που εκφέρουν αναλύσεις επί των επίκαιρων όπως οι κινήσεις του Ερντογάν, ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ, τα σκάνδαλα σεξουαλικών παρενοχλήσεων ή βιασμών και παρόμοια. Επειδή αυτό γίνεται στο εξωτερικό, το υιοθέτησαν και τα δικά μας κανάλια. Και οι γνώμες αυτών των «ειδικών» (εξαιρώ τους κ.κ. Παπαχελά και Χιώτη) δεν μας διαφωτίζουν πάρα πολύ. Μάλλον προκαλούν σύγχυση.
4. Εύλογα γεννιέται η απορία: δεν υπάρχει κανένας καναλάρχης ή διευθυντής του τμήματος ειδήσεων να σκεφθεί κάτι λιγότερο μαϊμουδίστικο από την αντιγραφή των ξένων καναλιών; Και γιατί οι παρουσιάστριες δεν έχουν τα χαρίσματα των ξένων παρουσιαστριών που ντύνονται απλά, μιλούν καθαρά και δεν πλασάρουν τη δική τους εξαίρετη εξυπνάδα;
Ο πιθηκισμός δεν περιορίζεται μόνο σε αυτό το φαινόμενο. Βλέπεις και τους άντρες με τα σπορ, αθλητικά παπούτσια και τα στενά παντελόνια να εκπέμπουν ένα ύφος ανοησίας καθώς λένε τη δική τους πλευρά των επιμέρους ειδήσεων.
Και απορείς πάλι. Πώς στην ευχή βάζουν τέτοια παντελόνια. Εγώ το δοκίμασα πριν από μερικούς μήνες κι εγκατέλειψα κάθε προσπάθεια μετά από πέντε ολόκληρα λεπτά.
Είναι σκέτη ανοησία.
5. Μα όλη η μόδα είναι σκέτη ανοησία. Αντί να προσπαθούν να ντύνονται απλά κι ευχάριστα (για τους άλλους) οι άνθρωποι, και βέβαια περισσότερο οι γυναίκες, ή θα ακολουθήσουν το νέο στυλ στη μόδα ή θα εφαρμόσουν το προσωπικό τους στυλ για να ξεχωρίζουν.
Ίσως να είχε δίκιο ο καθηγητής μου. Επιστρέφουμε στη νοοτροπία μας σε ξεπερασμένες μορφές. Παράξενη εξέλιξη.