Μια από τις μεγαλύτερες ασυμφωνίες ή παραδοξολογίες στον επίσημο, εκκλησιαστικό Χριστιανισμό είναι η αντίληψη του “Θεού Παντογνώστη” αφενός και το ότι άνθρωποι βασανίζονται και υποφέρουν στη ζωή τους ως μέρος δοκιμασίας της πίστης τους στον Θεό.
Είναι φανερό σε κάθε λογικό νου πως ο Παντογνώστης γνωρίζει τα πάντα οπότε γνωρίζει και την ποιότητα της πίστης του δοκιμαζόμενου ανθρώπου. Αυτό ισχύει τόσο για κάθε κοινό άνθρωπο όσο και για το εξέχον παράδειγμα του Ιώβ στο γνωστό βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης όπου ο Θεός Γιαχβέ θέλει να δοκιμάσει τον Ιώβ.
Στο πρώτο κεφάλαιο του Ιώβ, αφού περιγράφεται η βαθιά πίστη και αρετή του Ιώβ και της οικογένειάς του, ο Θεός δίνει εντολή στον Διάβολο που είναι μπροστά του με τους αγγέλους (!) να πάει και ν’ αφαιρέσει όλα όσα απολαμβάνει ο Ιώβ, περιουσία και οικογένεια, για να αποδειχθεί πως η πίστη του στον Κύριο είναι βαθιά! Και αυτό, διότι ο Διάβολος τον αμφισβήτησε λέγοντας πως ο Θεός περιφρουρούσε τον Ιώβ – “τα έξω αυτού και τα έσω της οικίας αυτού” (1.10). Έτσι ο Παντοδύναμος και Παντογνώστης αποσύρει την προστασία (“περίφραξη”) του και αφήνει τον Ιώβ έρμαιο στα χέρια του Διαβόλου! Τι γυρεύει ο Διάβολος στη σύναξη των αγγέλων; Και πώς ο Θεός ενδίδει στην πρόκληση ενός υποδεέστερου και κακόβουλου δημιουργήματός του;
Στο βιβλίο Γένεσις, στο 3ο κεφάλαιο, ο Θεός Γιαχβέ απαγορεύει στους Πρωτόπλαστους Αδάμ και Εύα να φάνε από το Δέντρο της Γνώσης του Καλού και του Κακού διότι αν φάνε θα πεθάνουν, λέει (3.4). Μα ο Όφις, το φρονιμότερο των ζώων, λέει στην Εύα πως δεν θα πεθάνουν αν φάνε, αλλά θ’ ανοίξουν τα μάτια τους, θα διακρίνουν το καλό από το κακό και θα γίνουν ως Θεοί! Οι Πρωτόπλαστοι τρώνε και πράγματι δεν πεθαίνουν. Έτσι ο Όφις λέει την αλήθεια και ο Θεός λέει ψέματα!
Είναι πολλές οι περιπτώσεις που ο Γιαχβέ στην Παλαιά Διαθήκη φαίνεται να μην διαθέτει παντογνωσία – μα κάποτε ούτε και θεϊκότητα!
Παίρνω ένα τελευταίο απόσπασμα.
Στο βιβλίο Έξοδος, κεφ. 12, ο Θεός δίνει εντολή οι Εβραίοι, την παραμονή που ο άγγελος του θανάτου θα επισκεφθεί την Αίγυπτο και θα πάρει την ζωή των πρωτότοκων, να σφάξουν ένα αρνί και με το αίμα του να αλείψουν τις πόρτες των σπιτιών τους ώστε να ξεχωρίζουν από τα σπίτια των Αιγυπτίων. Έτσι θα πάει και θα “πατάξει παν πρωτότοκον” όχι μόνο ανθρώπων μα και ζώων (12.7-13) – εκτός των Ισραηλιτών.
Χρειαζόταν ο Παντογνώστης να δει το αίμα στις πόρτες για να ξεχωρίσει τα Εβραϊκά από τα Αιγυπτιακά σπίτια; Τι είδους παντογνωσία και παντοδυναμία είναι αυτή;
Λέγεται ως εξήγηση από ορισμένους λόγιους πως η παντογνωσία ως ιδιότητα του Θεού διατυπώθηκε πολύ αργότερα από τη συγγραφή αυτών των αρχαίων μύθων, όπως στη Γένεσι και στην Έξοδο. Δηλαδή, αρχικά ο Γιαχβέ δεν ήταν παντογνώστης.