Φιλ809: Ειδωλολατρία και θρησκεία

Φιλ809: Ειδωλολατρία και θρησκεία

- in Φιλοσοφία
2

(από άρθρο του Rami Sivan)

Α) Σήμερα εξετάζω σε κάποια έκταση την ειδωλολατρία στο Ισλάμ. Από τη μια απαγορεύουν απεικονίσεις του προφήτη Μωάμεθ και άλλων αγίων, ή όπως στον Χριστιανισμό, της Αγίας Οικογένειας (= Θεού, Υιού, Παναγίας). Από την άλλη έχουν την μαύρη πέτρα Kaaba στη Σαουδαραβία που φιλούν και προσκυνούν!

Και ο Χριστιανισμός, ιδίως ο Ρωμαιοκαθολικισμός και η Ανατολική Ορθοδοξία έχουν αρκετή και χοντρή ειδωλολατρία. Τα εικονίσματα (όπου συχνά υπάρχει αίμα), οι σταυροί, τα ιερά άμφια και τα άλλα σκεύη που φιλούν, προσκυνούν και λατρεύουν, όλα άψυχα είδωλα είναι. Πολύ πιο ζωντανό ένα δέντρο ή ένα ρυάκι!

Ειδωλολατρία είναι η πίστη πως το Θείο βρίσκεται σε κάποια υλική μορφή είτε φυσικού πράγματος όπως ένα δέντρο ή ποτάμι κ.λπ. είτε αντικειμένου φτιαγμένο από ανθρώπους όπως άγαλμα, εικόνισμα κ.λπ. (Μια παράπλευρη άποψη είναι η δεισιδαιμονία που πιστεύει πως τέτοια αντικείμενα έχουν θαυματουργή θεϊκή δύναμη – και βέβαια φαντάσματα διάβολοι, οπτασίες κ.λπ.). Έτσι αυτά λατρεύονται ως θεότητες!

1. Η Μαύρη Πέτρα λατρευόταν και στην προ-ισλαμική περίοδο διότι εθεωρείτο ιερό λείψανο. Για το Ισλάμ το ιερό λείψανο ανάγεται στην εποχή των Πρωτόπλαστων Αδάμ κι Εύα! Είναι σπασμένη πέτρα (δηλ. κομμάτια) τοποθετημένη στην ανατολική γωνία του Καάμπα, ένα αρχαίο κτήριο στο κέντρο του Μεγάλου Τζαμιού στη Μέκκα της Σαουδικής Αραβίας.

2. Η λατρεία της Μαύρης Πέτρας βασίζεται στην πίστη πως εστάλη από τον Αλλάχ στη Γη από τον Παράδεισο. Αρχικά ήταν λευκότερη και από γάλα μα την έκαναν μαύρη οι αμαρτίες των απογόνων του Αδάμ. Αυτά σύμφωνα με τον Προφήτη στο hadith al Nasaal, 2935, του al-Tirmidhi (877). Ένας άλλος σχολιαστής, Al-Muhibb al-Tabari είπε “Αν οι αμαρτίες έχουν τέτοια επίδραση στην άψυχη πέτρα, η επίδρασή τους στην ψυχή θα είναι πολύ μεγαλύτερη.”

3. Ο Ibn Abbaas είπε: Ο Προφήτης εξήγησε πως ο Αλλάχ θα την εμφανίσει τη μέρα της Ανάστασης Όλων και θα έχει αυτή δυο μάτια να βλέπει και μια γλώσσα να μιλάει και θα δώσει καλή μαρτυρία για όσους την άγγιξαν με ειλικρίνεια. (al-Tirmidhi, 961; Ibn Maajah 2944.)

4. Ο Jaabir ibn Abd-Allaah αφηγήθηκε πως όταν ο Προφήτης ήρθε στη Μέκκα, πλησίασε τη Μαύρη Πέτρα και την άγγιξε﮲ μετά περπάτησε στα δεξιά της, έτρεξε τρεις φορές και περπάτησε τέσσερις [γύρω από την Καάμπα]. (Muslim 1218.)

Λέγεται μάλιστα πως ο ίδιος ο Προφήτης έβαλε την Πέτρα εκεί που βρίσκεται τώρα, στην ανατολική γωνία το 605 ΚΕ.

5. Έχει λεχθεί πως ο Ουμάρ ήρθε και φίλησε τη Μαύρη Πέτρα λέγοντας “Ξέρω πως είσαι μόνο μια πέτρα που δεν μπορεί να προκαλέσει όφελος ή ζημιά. Αν εγώ δεν είχα δει τον Προφήτη να σε φιλά, δεν θα σε φιλούσα”. (Στον al-Bukhaari 1520 και στον Muslim 1720.)

6. Λέγεται επίσης πως ο Naafi είπε: “Είδα τον Ibn Umar ν’ αγγίζει την Πέτρα με το χέρι του και μετά να φιλά το χέρι του. Το ίδιο κάνω κι εγώ”. (Στον Muslim 1268)

Ο δε Abu Tufail είπε: “Είδα τον Προφήτη να εκτελεί το Tawaof (= να περιδιαβαίνει κυκλικά) το Καάμπα και ν’ αγγίζει την ανατολική γωνία με ένα μπαστούνι και μετά να φιλά το μπαστούνι.” (Στο Muslim 1275).

7. Λέγεται πως ο Ουμάρ είπε: “Άκουσα τον Προφήτη να λέει πως οι αμαρτίες συγχωρούνται πλήρως όταν κάποιος αγγίξει την Πέτρα”. (Στον al-Tirmidhi, 959).

8. Αυτή η λατρευτική ιεροτελεστία ισχύει έκτοτε για κάθε ορθόδοξο Ισλαμιστή για να γίνει “χατζής”. Δεν επιτρέπεται για έναν Μουσουλμάνο να ενοχλήσει ή να μαλώσει με άλλον κοντά στο Καάμπα.

Β) (Δεν έγραψα την παραδοσιακή φράση μετά τη χρήση της λέξης Προφήτης “ειρήνη ας είναι μαζί του”, όπως στα πρωτότυπα.)

Πολλοί Ισλαμιστές λένε πως ο σεβασμός κ.λπ. προς το Καάμπα και τη Μαύρη Πέτρα δεν είναι ειδωλολατρία.

Μα αφού την αγγίζουν και τη φιλούν και περπατούν γύρω της τρεις (ή επτά) φορές, δείχνουν λατρεία όπως σε μια θεότητα. Αφού μάλιστα ήρθε από τον Παράδεισο και αφού θα μαρτυρήσει υπέρ των καλών πιστών και κατά των κακών στη Δευτέρα Παρουσία ή Μέρα της Ανάστασης, πρόκειται για κάτι πολύ πνευματικό, πολύ ιερό, πολύ θεϊκό.

Στο προ-ισλαμικό Καάμπα υπήρχαν 300 είδωλα των θεών που λατρεύονταν στη Μέκκα. Και οι Άραβες Ναβαταίοι τότε έκαναν ένα προσκύνημα στον ιερό τόπο μια φορά τον χρόνο. Το Καάμπα σχετιζόταν ιδίως με την ευφορία κι ευκαρπία.

Αφού ο Προφήτης καταδίκασε όλους τους άλλους θεούς επιμένοντας μόνο για τον Αλλάχ, τον μοναδικό αληθινό Θεό, γιατί άραγε δεν κατέστρεψε το Καάμπα, αυτό το απομεινάρι της παλαιάς ειδωλολατρίας;

Πίστευε προφανώς πως υπάρχει δύναμη στη Μαύρη Πέτρα.

2 Comments

  1. χαπακιας

    Πολυ καθαρο και πρακτικο αρθρο.
    Αλλά ,ποια ειναι η ριζα καθε φοβου;και πως την αποδιωχνουμε ή την ξεριζωνουμε;

  2. Νικόδημος

    Το βασικό αίτιο του φόβου είναι η άγνοια του Εαυτού και η ταύτιση με κάτι παροδικό, μικρό κι ευάλωτο. Συνήθως έχει να κάνει με πόνο – σωματικό ή ψυχικό μα ο φόβος μπορεί να πάρει μορφή ανασφάλειας, απειλής κλπ….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *