60. Φιλοσοφία: Επιδράσεις Α, Β και Γ

60. Φιλοσοφία: Επιδράσεις Α, Β και Γ

- in Φιλοσοφία
8

1. Το ταξίδι στην Αυτογνωσία ξεκινά με μια εσωτερική παρόρμηση που μοιάζει με αφύπνιση σε νέα πνευματικά ενδιαφέροντα. Μπορεί να παρουσιαστεί ως ανταπόκριση στο κάλεσμα ενός δασκάλου, όπως ο Ιησούς. Στο Κατά Ιωάννη λέει ο Ιησούς «Κανείς δεν μπορεί να έλθει σε μένα αν δεν τον ελκύσει ο Πατέρας που έστειλε και μένα» (σ. 44 και 65). Στο Γνωστικό Ευαγγ. της Αλήθειας (21.26) δηλώνεται ξεκάθαρα πως ο Ιησούς «κάλεσε» όσους ήταν έτοιμοι να δεχθούν τη διδαχή του. Και αυτό παρουσιάζεται λιτά και σύντομα στα Τέσσερα Κανονικά Ευαγγέλια (TKE), όπου ο Ιησούς προσκαλεί βαθμιαία τους 12 μαθητές (Μθ 4.18-21, Μρ 1.16-20, Λ 5.3-11, Ιω 1.35-50).

Όμως πώς ήταν έτοιμοι τότε οι μαθητές; Πώς παρουσιάζονται έτοιμοι οι μαθητές ή οπαδοί για Σχολές σε άλλες εποχές;

2. Έγραψα πως υπάρχουν τρία επίπεδα οντότητας και νοημοσύνης στον Εξωτερικό Κύκλο των ανθρώπων σε κάθε περίοδο. Το πρώτο ή κατώτατο είναι εγκληματίες και αθεράπευτα τρελοί. Το δεύτερο είναι οι νορμάλ άνθρωποι με τις αρετές και κακίες, τις φιλοδοξίες και αδυναμίες, τις δεξιότητες και τις ελλείψεις τους. Το τρίτο είναι σαν το δεύτερο, μα αυτοί είναι λιγότεροι κι έχουν την τάση για πνευματική ανάπτυξη και ψάχνουν – άλλοι ξέροντας περίπου τι ψάχνουν και άλλοι όχι.

Είναι άνθρωποι της τρίτης κατηγορίας που τελικά εισέρχονται σε μία Σχολή εσωτερισμού, σε μια οργάνωση, σε ένα κίνημα φιλοσοφικής ή θρησκευτικής φύσης. Οι Σχολές εσωτερισμού παρασκευάζουν τους μαθητές σιγά σιγά ώστε να αφομοιώσουν με κατάλληλες πρακτικές τη γνώση που θα τους ανυψώσει στην Αυτοσυνειδησία.

Αλλά πως διαμορφώνεται αυτό το τρίτο επίπεδο, πως φθάνουν σε αυτό οι κοινοί άνθρωποι του μεσαίου επιπέδου;

Αυτό, όπως όλα όσα σχετίζονται με την Ανέλιξη, το φροντίζει ο Εσώτερος Κύκλος της κατανόησης και το κάνει διασπέρνοντας στον Εξωτερικό Κύκλο τις επιδράσεις με τις οποίες τρέφεται το πνεύμα αναζήτησης μέσα στον άνθρωπο και γίνεται το «κάλεσμα». Ο Εσώτερος Κύκλος της Κατανόησης αποτελείται από από μαθητές που έφτασαν στην Αυτοσεινειδησία και γνωρίζουν τον Εαυτό και τη Φύση του κόσμου.

3. Υπάρχουν οι επιδράσεις της κοινής καθημερινότητας στο ρεύμα της ζωής. Είναι οι συμβουλές που δίνουν μηχανικά οι γονείς και κηδεμόνες στα παιδιά τους – να είναι καλοί, να προκόψουν, να αποκτήσουν θέση, πλούτο, δύναμη. Είναι τα μαθήματα στα σχολεία, στην εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες. Είναι οι τέχνες, λογοτεχνικές, εικαστικές, μουσικές, χορευτικές. Είναι το θέατρο, ο κινηματογράφος, η εκκλησία σε όλες τις απόψεις της, τα δελτία ειδήσεων, τα μίντια και περιοδικά κάθε είδους.

Όλα αυτά αποτελούν τις επιδράσεις Άλφα και αυτές είναι τριών ειδών.

Το κατώτερο είναι μηνύματα μίσους, διχασμού, βίας, παρανομίας και τρομοκρατίας και η πορνογραφία σε όλες τις εκδηλώσεις της. Το μεσαίο και πιο κοινό είναι τα ποικίλα θεάματα και λογοτεχνήματα που περνούν ως πολιτισμός, η εκκλησιαστική δραστηριότητα που περνά ως θρησκεία, οι πανεπιστημιακές δραστηριότητες που περνούν ως γνώση και πνευματική σφαίρα. Το τρίτο είδος κυκλοφορεί σε μικρή ποσότητα: είναι έργα τέχνης που ξεχωρίζουν από τη μάζα εύκολης παραγωγής όπως ιεροί χοροί, οι πίνακες του Ντα Βίντσι, τα θεατρικά του Σαιξπήρου, οι συνθέσεις του Βιβάλντι και του Μότσαρτ, τα μυθιστορήματα του Τολστόι, η ποίηση του Σολωμού, το Αιολική Γη του Βενέζη και παρόμοια, μάλλον σπάνια έργα.

4. Διάσπαρτες μέσα στις επιδράσεις αυτές είναι οι επιδράσεις Βήτα.

Οι Βήτα ξεκίνησαν ως μέρη της αέναης φιλοσοφίας που διδάσκεται σε μια Σχολή ή οργάνωση εσωτερισμού. Τώρα όμως έχουν διαφορετική μορφή, νερωμένη ή πολύ αραιωμένη. Τις συναντά κανείς σε πολλά λογοτεχνήματα και ποικίλα έργα τέχνης όπως αρχιτεκτονήματα (Γοτθικοί ναοί), γλυπτά αγνώστων καλλιτεχνών (σφίγγα Αιγύπτου, θεός Τριμούρτι, Ινδία), θέατρο, ιερό χορό, ζωγραφική κλπ.

Η Παλαιά Διαθήκη, τα Τέσσερα Κανονικά Ευαγγέλια, τα Γνωστικά κείμενα και άλλες Ιερές Γραφές όπως οι Ουπανισάδες των Ινδιών, είναι κατ’ έξοχή επιδράσεις Βήτα. Αλλά δεν είναι όλες οι Βήτα τόσο ξεκάθαρα πνευματικές.

Αυτά τα άρθρα επίσης είναι επιδράσεις Βήτα.

Όλες τρέφουν το στοιχείο της πνευματικής αναζήτησης μέσα στο νου χωρίς κατ’ ανάγκη να το συνειδητοποιεί ο άνθρωπος. Τέτοιοι άνθρωποι ανήκουν στην τρίτη κατηγορία που ανέφερα πιο πάνω (στο § 2). Μόνο αυτοί θα ψάξουν και κάποια ώρα θα βρουν την οργάνωση που τους ταιριάζει για εσωτερική εργασία. Οι άλλες δύο κατηγορίες δεν προσλαμβάνουν τις επιδράσεις Βήτα.

5. Οι επιδράσεις Γάμα ανήκουν σε Σχολές. Είναι η άμεση διδασκαλία που δίνεται από δάσκαλο σε μαθητές. Είναι πάντα προφορική!

Όπως υπάρχει σήμερα πληθώρα ψευδοφιλοσοφίας, ψευδοθρησκείας, ψευδοεπιστήμης και ψευδοτέχνης, έτσι υπάρχουν και πολλές οργανώσεις ψευδοεσωτερισμού. Τέτοιες είναι οι σχολές Γιόγκα, ομάδες Γκουρτζίεφ ή Ουσπένσκι, μασονικές οργανώσεις, οργανώσεις ανατολικών θρησκειών όπως Βουδισμού, Ζεν, Διαλογισμού, Ινδουισμού και παρόμοιες. Μερικές κάποτε μπορεί να ήταν γνήσιες σχολές, αλλά με την πάροδο των δεκαετιών η αρχική διδασκαλία ξεχάστηκε ή νοθεύτηκε με άσχετες ιδέες και προσωπικές επιδιώξεις. Αυτές οι κάλπικες οργανώσεις εκπληρώνουν μια αναγκαία λειτουργία. Απορροφούν ανθρώπους που δεν θέλουν ή δεν μπορούν να επιδοθούν στην εργασία της Ανέλιξης, αλλά χρειάζονται κάποια παραπλήσια απασχόληση.

Η εσωτερική εργασία απαιτεί να παραδοθούν τα ψέματα, οι φαντασιώσεις, οι εγωιστικές επιδιώξεις που τόσο συχνά βλάπτουν άλλους και όλες οι αρνητικές συνήθειες, με τις οποίες ζουν οι κοινοί άνθρωποι. Απαιτεί επίσης εργασία για την Οργάνωση στην οποία ανήκει ο μαθητής και εργασία για όλους δίχως κανενός είδους αμοιβή! Αυτή η πρακτική πνευματική ή ψυχολογική εργασία είναι μακρόχρονη.

Δεν είναι πολύ εύκολο να βρει κανείς μια γνήσια Σχολή εσωτερισμού. Είναι ακόμα πιο δύσκολο να παραμείνει σε αυτήν.

8 Comments

  1. Ανώνυμος

    Παρατηρώ οτι ακυρώνετε όλες τις ανατολικές θρησκείες, χαρακτηρίζοντάς τες "οργανώσεις ψευδο-εσωτερισμού" και αφήνετε τις λεγόμενες Αβρααμικές θρησκείες (Χριστιανισμός, Ιουδαϊσμός, Μουσουλμανισμός) ανέπαφες.
    Υπονοείτε, να υποθέσω, οτι μέσα απο αυτές τις θρησκείες θα μπορέσουμε να ξεκινήσουμε το
    ταξίδι προς την αυτογνωσία και να επιδοθούμε στην εργασία της Ανέλιξης; Αναμενω απαντηση σας.
    Η ίδια η ιστορία μας έχει αποδείξει -και μας αποδεικνύει- οτι θρησκείες οπως ο Χριστιανισμός
    ή ο Μουσουλμανισμος βρίσκονται σε εμβρυακό στάδιο εξέλιξης αδυνατώντας να ακολουθήσουν έστω και στο ελάχιστο τις ανάγκες τις ανθρωπότητας, συνεχίζοντας το αυτιστικό γαϊτανάκι του σκοταδισμού, αυτή είναι και η προσωπική μου πεποίθηση.

    Φιλικα,
    Δανιηλ

    1. Νικόδημος

      Ναι, έχετε δίκιο, υπάρχει μια αθέλητη ασάφεια. Εννοούσα σχολές και οργανώσεις γιόγκα, βεντάντα, βουδισμού κλπ, εδώ, ιδίως στην Ελλάδα και γενικότερα στη Δύση.

      Στην πραγματικότητα οι Ανατολικές θρησκείες και φιλοσοφίες (Βουδισμός, Ινδουισμός και Ταοϊσμός) είναι πιο καρποφόρες από τις αβραμικές όπως Χριστιανισμός, Ιουδαϊσμός και Μωαμεθανισμός. Βέβαια και αυτές είχαν κάποτε τη μυστική κι εσωτερική διδασκαλία τους μα αυτές έχουν πλέον χαθεί.

  2. Stavros Stamatopoulos

    τι εννοεις ως εργασία της Ανελιξης? Ανελιξης που? Και ποια σχολη εκπροσωπειτε εσεις? Οσον αφορα τις επιδράσεις νομίζω ότι η θεωρία σας μοιάζει πολύ με αυτή του Γκουρτζιεφ αν και διακρίνω μια προχειρότητα ή τουλαχιστον μια μετρια κατανόηση ως προς αυτες με τον τρόπο που τις παρουσιάζετε..

    1. Νικόδημος

      Αγαπητέ κ Σταματόπουλε,

      παράξενες οι ερωτήσεις και κρίσεις που κάνετε, δεδομένου ότι όλες οι πληροφορίες (με εξαίρεση την ονομασία της Σχολής) υπάρχουν στο σύντομο άρθρο. Μα και ο αριθμός 60 του άρθρου, όπως και το link στο τέλος του για τα υπόλοιπα άρθρα της σειράς, δείχνουν πως προηγούνται 59 άλλα με πληροφορίες. Προφανώς δεν έχετε βαθύτερο ενδιαφέρον.

  3. Ανώνυμος

    Ποιες ομάδες Γκουρτζίεφ είναι ψευδοεσωτερισμού?

    1. Νικόδημος

      Είναι 2 ή 3 εδώ -που βρίσκονται σε πόλεμο μεταξύ τους- αλλά δεν λέμε ονόματα.

  4. Το έχετε γράψει με κατανόηση και συναίσθημα, και έχω την απορία όμως, ότι ενώ απαξιώνετε τις διάφορες ομάδες του Τέταρτου Δρόμου, το γραπτό σας είναι ακριβής περιγραφή της θεωρίας του Τέταρτου Δρόμου για τις Επιδράσεις Α, Β, και Γ. και θα ήταν σκόπιμο να αναφέρετε την πηγή. Η προσπάθεια σας όμως, είναι άξια σεβασμού.

    1. Νικόδημος

      Ευχαριστώ για το σχόλιο.
      Δεν ξέρω σε ποιον Τέταρτο Δρόμο αναφέρεστε. Στο άρθρο δεν υπάρχει τέτοια αναφορά. Όσο για την απαξίωση – "Μερικές κάποτε μπορεί να ήταν γνήσιες σχολές…"
      Αν διαβάζατε περισσότερα άρθρα θα διαπιστώνατε πως οι πηγές μου δεν είναι ακριβώς όποιες νομίζετε.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may also like

212. Ποίηση: Τι είναι ποίηση και τι όχι

Πρόσφατα διάβασα τον τόμο του κ. Κώστα Κουτσουρέλη