Τάκης Θεοδωρόπουλος
Δεν έχω γνώμη για τις λεπτομέρειες του MeToo σε άλλες χώρες του κόσμου. Κατά συνέπεια, ό,τι θα γράψω το γράφω με κάθε επιφύλαξη και δέχομαι να επανορθώσω σε περίπτωση που κάποιος μου υποδείξει ότι αδικώ τον Ελληνα βιαστή. Θέλω να πω ότι εκείνο που μου έκανε εντύπωση με τις καταγγελίες έως σήμερα δεν είναι το ίδιο το γεγονός που καταγγέλλουν τα θύματα. Αυτά συμβαίνουν και στις καλύτερες οικογένειες. Ο Ντομίνγκο, ας πούμε, κατηγορήθηκε ότι προσέγγισε με ερωτική διάθεση κάποια χορεύτρια. Αυτή μπορεί να αισθάνθηκε απειλούμενη επειδή εκείνος είχε εξουσία, όμως από ό,τι ξέρουμε ούτε μούγκριζε ούτε την κυνηγούσε τσίτσιδος. Εκείνο που ξεχωρίζει το Balkan ΜeΤoo είναι το γκροτέσκο του τρόπου με τον οποίο εκδηλώθηκε, αν πιστέψουμε τις καταγγελίες. Ο ένας κυνηγούσε το θύμα του γυμνός γύρω γύρω στο γραφείο. Ο άλλος αποκάλυψε το μόριό του και προέβη σε πράξη αυτοϊκανοποιήσεως. Ο τρίτος την κλωτσούσε και την έβριζε ψιθυριστά για να της σπάσει τα νεύρα επί σκηνής. Εδώ και μέρες προσπαθώ να καταλάβω σε τι οφείλεται αυτή η γυμναστική, η οποία σε κανονικές συνθήκες θα έλεγε κανείς ότι μάλλον αναστέλλει την ερωτική επιθυμία. Θα μου πείτε, οι συνθήκες βιασμού, σωματικού ή ψυχολογικού, δεν είναι κανονικές. Ομως και πάλι, δεν φτάνει για να ερμηνεύσεις το γκροτέσκο.
Μια εξήγηση θα μπορούσε να είναι ο εκφραστικός κώδικας που διακρίνει την ελληνική υποκριτική. Το γκροτέσκο είναι σε ημερήσια διάταξη. Για να αποδώσεις το ψυχικό βάθος του ήρωος οφείλεις να φωνάξεις, να μουγκρίσεις. Αλλιώς, το παίξιμό σου θεωρείται επίπεδο. Για να αντεπεξέλθεις στο κρεσέντο του δράματος οφείλεις να φτύνεις τις λέξεις σαν να ενοχλούν το στόμα σου. Στις τηλεοπτικές σειρές, οι χαρακτήρες είτε είναι βαθιά στενοχωρημένοι είτε πολύ θυμωμένοι. Μια καλημέρα της προκοπής δυσκολεύονται να πουν. Υποθέτω ότι όλοι αυτοί οι ηθοποιοί, που ζουν τη δεύτερη ζωή τους στη σκηνή, έχουν ταυτισθεί με τους εκφραστικούς της κώδικες. Και για να πείσουν και το θύμα τους για τη σοβαρότητα των προθέσεών τους, ενεργοποιούν το οπλοστάσιό τους. Μουγκρητά, κυνηγητό, γύμνια, χωρίς οι ίδιοι να αντιλαμβάνονται το γκροτέσκο της κατάστασής τους. Θα μου πείτε, το γκροτέσκο με πείραξε; Ούτως ή άλλως ο βιασμός είναι πράξη ειδεχθής. Και αν τραυματίζει το θύμα, στιγματίζει με αναξιοπρέπεια τον θύτη. Οι μπουρλέσκ λεπτομέρειες απλώς εικονογραφούν την αναξιοπρέπεια. Διότι σε όλη αυτή την υπόθεση, η οποία τροφοδοτεί την περιέργειά μας και διασκεδάζει πολλούς από τη μονοτονία του κορωνοϊού, αναδεικνύεται και μια πλευρά της ελληνικής ανδροπρέπειας. Σαν ορισμένους ταξιτζήδες, που σου λένε ότι όλη μέρα αποκρούουν διψασμένες για έρωτα γυναίκες. Οι βιαστές δολοφόνοι της άτυχης κοπέλας στη Ρόδο είναι απλώς κακούργοι. Ολοι αυτοί εδώ είναι και γελοίοι. Και γι’ αυτό κινδυνεύουν να πάθουν εγκεφαλικό εκ των προτέρων.
Πηγή: Καθημερινή
– – –
Όλα τα σχόλια των αναγνωστών είναι ευπρόσδεκτα, εφόσον δεν χρησιμοποιούν προσβλητικούς ή υβριστικούς χαρακτηρισμούς. Επίσης σχόλια στα οποία έχει επιλεγεί η “Υποβολή ως Ανώνυμος/η – Unknown” δεν θα δημοσιεύονται. Μπορείτε να επιλέξετε να υποβάλετε ένα σχόλιο είτε με το προφίλ σας στο Google (1η επιλογή), είτε το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο (2η επιλογή: “Όνομα/URL“), συμπληρώνοντας μόνο το πεδίο “Όνομα” (όνομα ή ψευδώνυμο της αρεσκείας σας). Όλα τα σχόλια πριν τη δημοσίευσή τους πρέπει να εγκριθούν από τον Διαχειριστή (comment moderation), γι αυτό πιθανόν να υπάρξει μια μικρή καθυστέρηση.