Δεν εκπλήσσει το Πάντειο «όχι»

Δεν εκπλήσσει το Πάντειο «όχι»

Άγγελος Στάγκος

Ο άνθρωπος έχει ανάγκη από ορισμένες σταθερές για να μπορεί να πορεύεται με σχετική ασφάλεια στη διάρκεια της ζωής του. Ευτυχώς η φημισμένη «ελληνική πραγματικότητα» προσφέρει αφειδώς τέτοιες σταθερές και μία από αυτές είναι η κατάσταση της εκπαίδευσης. Η λειτουργία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ειδικά, περιλαμβάνει αδιάλειπτα και απρόσκοπτα διάφορα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και κάποια αφορούν τη συνεχή παρουσία, τις καταλήψεις πανεπιστημιακών χώρων, τη βία που ασκούν και την κατάσταση που διαμορφώνουν χωρίς να βρίσκουν αντίσταση οι διάφορες ομάδες των «μπαχαλάκηδων». 

Πρόκειται σαφώς για σταθερά που καθορίζει όχι μόνο την Παιδεία, αλλά και την καθημερινότητα της ελληνικής κοινωνίας, και μία από τις συνιστώσες της είναι η υπομονή και ανοχή που επιδεικνύει βιώνοντας αυτή την κατάσταση η πανεπιστημιακή εκπαιδευτική κοινότητα. Με την επισήμανση ότι ένα μεγάλο μέρος της συγκεκριμένης κοινότητας «γουστάρει» και παρέχει προστασία στους δημιουργούς της «μπαχαλοποίησης» γιατί προφανώς αισθάνεται ασφαλής και ευημερεί μέσα στο πλαίσιό της.

Με αυτή την έννοια, δεν αποτελεί έκπληξη η απόφαση της Συγκλήτου του Παντείου Πανεπιστημίου να βροντοφωνάξει «όχι» στη σύσταση «Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος» που προωθεί η κυβέρνηση και θα συνδέεται με τις αστυνομικές αρχές, μήπως και μπει φραγμός στη βία των «μπαχαλάκηδων». Ηταν γνωστή η αντίθεσή της πριν πει επίσημα το «όχι» και φυσικά βρίσκεται σε πλήρη αρμονία με τη σταθερά που διέπει τη λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας. Άλλωστε, για ποια «ελληνική πραγματικότητα» θα μιλούσαμε αν τα ελληνικά πανεπιστήμια λειτουργούσαν κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν των αντίστοιχων ιδρυμάτων σε όλο τον κόσμο; Δηλαδή, δίχως τη σφραγίδα των «μπαχαλάκηδων»…

Δεν αποτελεί επίσης έκπληξη ούτε το σκεπτικό που συνοδεύει την ηρωική απόφαση της Συγκλήτου του Παντείου. Μεταξύ άλλων αναφέρει ότι «το πανεπιστήμιο είναι και οφείλει να είναι από τη φύση του ένας χώρος ελεύθερης συζήτησης και αντιπαράθεσης χωρίς τους περιορισμούς και τις απαγορεύσεις που, καλώς ή κακώς, υπάρχουν σε άλλους δημόσιους χώρους», και ας δεχθούμε ότι δεν υπάρχει αντίρρηση σε αυτό, αν και η διατύπωση είναι πολιτικά πονηρή. Προστίθεται όμως ότι «η ελεύθερη αναζήτηση της γνώσης εμπεριέχει και την αντιπαράθεση –πολλές φορές αντισυμβατική– μέσα σε καλώς εννοούμενα πλαίσια, αλλά με σεβασμό στην ακαδημαϊκή κουλτούρα. Η αμφισβήτηση που συνοδεύει την αναζήτηση της γνώσης δεν συμβιβάζεται με τη μόνιμη παρουσία δυνάμεων καταστολής».

Μα γι’ αυτήν την «πολλές φορές αντισυμβατική» αντιπαράθεση, που δεν σέβεται την «πανεπιστημιακή κουλτούρα» και εκδηλώνεται με καταλήψεις, βία και βανδαλισμούς επιζητείται η αστυνομική προστασία, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ελεύθερη διακίνηση των ιδεών. Αφού οι πρυτανικές αρχές αποδείχθηκαν απρόθυμες ή ανίκανες να το κάνουν. Όχι ότι η εφαρμογή της κυβερνητικής άποψης θα απαλλάξει σίγουρα τα πανεπιστήμια από τους «μπαχαλάκηδες» και τη βία που ασκούν, καθώς η «κουλτούρα» της δικής τους πρακτικής είναι εδραιωμένη και σταθερή. Ας μην κρύβεται όμως και η σεβαστή Σύγκλητος του Παντείου πίσω από εξόφθαλμα συριζαϊκής αντίληψης κείμενο.

Πηγή: Καθημερινή

– – –
Όλα τα σχόλια των αναγνωστών είναι ευπρόσδεκτα, εφόσον δεν χρησιμοποιούν προσβλητικούς ή υβριστικούς χαρακτηρισμούς. Επίσης σχόλια στα οποία έχει επιλεγεί η “Υποβολή ως Ανώνυμος/η – Unknown” δεν θα δημοσιεύονται. Μπορείτε να επιλέξετε να υποβάλετε ένα σχόλιο είτε με το προφίλ σας στο Google (1η επιλογή), είτε το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο (2η επιλογή: “Όνομα/URL“), συμπληρώνοντας μόνο το πεδίο “Όνομα” (όνομα ή ψευδώνυμο της αρεσκείας σας). Όλα τα σχόλια πριν τη δημοσίευσή τους πρέπει να εγκριθούν από τον Διαχειριστή (comment moderation), γι’ αυτό πιθανόν να υπάρξει μια μικρή καθυστέρηση.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *