Απόστολος Λακασάς
Από τον περασμένο Σεπτέμβριο, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως είχε ξεκαθαρίσει προς τα πανεπιστήμια ότι πρέπει να προχωρήσει η αναδιάταξη του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επί ΣΥΡΙΖΑ αυξήθηκαν τα τμήματα Γεωπονίας της χώρας από τρία σε δέκα, τα τμήματα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας από ένα σε έξι, τα τμήματα Μηχανικών από 46 σε 71. Επί ΣΥΡΙΖΑ ιδρύθηκε η Σχολή Οικονομικών Επιστημών, με επτά νέα τμήματα σε τρεις πόλεις: Κοζάνη, Γρεβενά, Καστοριά. Επίσης, ιδρύθηκε η Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης, με επτά τμήματα σε τέσσερις πόλεις: Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Κατερίνη, Καβάλα. Πρόκειται για μερικά παραδείγματα, τα οποία ορθώς παρουσίασε το υπουργείο στην επιχειρηματολογία του για να υποστηρίξει την ανάγκη καταργήσεων και συγχωνεύσεων τμημάτων.
Οι προθέσεις του υπ. Παιδείας προκάλεσαν αντιδράσεις βουλευτών και τοπικών παραγόντων, όπως παρουσίασε η «Κ» την Κυριακή 28/11/ 2021. Σαφές επίσης ήταν ότι και τα ΑΕΙ δεν επιθυμούσαν διόλου να ξεβολευτούν. Αναμενόμενα όλα για τους γνωρίζοντες την ελληνική πραγματικότητα.
Αφού, λοιπόν, ήταν γνωστό τι θα συμβεί, έκπληξη προκάλεσε όταν στις αρχές Μαρτίου η κ. Κεραμέως ζήτησε από τα ίδια τα ΑΕΙ να προτείνουν τμήματα προς συγχώνευση ή κατάργηση και «να προχωρήσουν σε αναδιάρθρωσή τους, να απαλλαγούν από τα βαρίδια τους, εάν θέλουν να προχωρήσουν μπροστά», όπως τόνισε. Εμοιαζε να προκαλεί καθυστέρηση, πετώντας την μπάλα στην εξέδρα. Τι εισέπραξε η κ. Κεραμέως; Οι προτάσεις των ΑΕΙ για καταργήσεις/συγχωνεύσεις τμημάτων μετριούνται στα δάχτυλα χεριού σε σύνολο περίπου 430 τμημάτων που υπάρχουν στα ΑΕΙ της χώρας. Μάλιστα, κατατέθηκαν και προτάσεις –λιγοστές, πάντως– για ίδρυση νέων τμημάτων.
Ωστόσο, εξέπνεε ο χρόνος μέσα στον οποίο έπρεπε να δημοσιοποιηθούν οι τελικές αποφάσεις ενόψει Πανελλαδικών Εξετάσεων. Τελικά, ο υφυπουργός Άγγελος Συρίγος ανακοίνωσε, προχθές στη Βουλή, πως ούτε καν αυτές οι λιγοστές προτάσεις των ίδιων των ΑΕΙ περί καταργήσεων δεν θα προχωρήσουν, αφού πρέπει να προηγηθεί η εισήγηση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας χρησιμοποιεί την ΕΘΑΑΕ για να δικαιολογηθεί για τη δική της πολιτική ατολμία. Το ερώτημα είναι γιατί σήκωσε τέτοια μεταρρυθμιστική σκόνη, αφού δεν ήθελε να προχωρήσει τίποτε;
Πηγή: Καθημερινή