Πάσχος Μανδραβέλης
Τα μπουρδούκλωσε όμορφα τις προάλλες η κ. Νίκη Κεραμέως για την αξιολόγηση στην εκπαίδευση. Είπε ελάχιστες αλήθειες, αφήνοντας τους ακροατές του ΣΚΑΪ (31.1.2023) να πιστέψουν χιλιάδες ψέματα. Δήλωσε ότι το μέτρο προχωράει κανονικά και βρισκόμαστε στο τρίτο και τελικό στάδιο της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, αφού έχουν αξιολογηθεί οι σχολικές μονάδες και το εκπαιδευτικό σύστημα.
Δεν γνωρίζουμε σε τι χρησιμεύει το τελευταίο. Τον λύκο τον βλέπουμε, την αξιολόγηση γυρεύουμε; Όσο για την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων δεν μπορούμε να πούμε πολλά, επειδή τα αποτελέσματα είναι ένα από τα «απόρρητα» του κράτους. Η υπουργός Παιδείας είχε δηλώσει ότι «δεν υπάρχει πρόβλεψη για δημοσιοποίηση κατηγοριοποίησης και κατάταξης σχολείων» (ΑΠΕ 14.11.2021). Βρήκαμε κάποια σχολεία που ανάρτησαν τα αποτελέσματα της αυτοαξιολόγησής τους και –ω του θαύματος!– όλα πήραν άριστα 10. Ακόμη και ο έμπειρος εκπαιδευτικός μας συντάκτης κ. Απόστολος Λακασάς δεν έβγαλε άκρη. Έγραψε ότι «τα σχολεία που βαθμολογήθηκαν από 8 και πάνω είναι πολλά, εγείροντας προβληματισμό για ευνοϊκές βαθμολογήσεις και ωραιοποίηση της κατάστασης από τους συλλόγους διδασκόντων (…) Όσα σχολεία “πάτωσαν”, μάλλον ο διευθυντής τους και ο σύλλογος διδασκόντων (έστω κατά πλειοψηφία) διαφωνούν πολιτικά με την αξιολόγηση» («Κ», 19.9.2022).
Το δεύτερο επίπεδο της «αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος» είναι πολύ ευρεία έννοια και χωράει τα πάντα. Από αυτήν η κ. Κεραμέως διαπίστωσε ότι «υπάρχει πρόβλημα και στην κατανόηση κειμένου, και στα μαθηματικά και στην ορθογραφία». Προφανώς, διότι ο διαγωνισμός της ελληνικής PISA που διοργάνωσε σε 6.000 από τις 13.000 σχολικές μονάδες αφορούσε μόνο τα τρία αυτά. Αν έκανε διαγωνισμό και για τη Χημεία θα διαπίστωνε ότι «υπάρχει πρόβλημα και στη Χημεία».
Το πρόβλημα όμως είναι ότι ένας διαγωνισμός τύπου PISA αξιολογεί πρωτίστως τους μαθητές, οι οποίοι έτσι κι αλλιώς αξιολογούνται πολλάκις κάθε χρόνο, με τα γνωστά σε όλους αποτελέσματα. Όταν ο δημοσιογράφος κ. Αρης Πορτοσάλτε την ρώτησε γιατί αρνείται πεισματικά να δημοσιοποιήσει τα στοιχεία που ζητάει ο κ. Στέφανος Μάνος, δηλαδή «τον μέσο όρο των αποτελεσμάτων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις κάθε λυκείου της χώρας ως ένα απλό και αδιάβλητο τρόπο συγκριτικής αξιολόγησης των λυκείων» («Καθημερινή», 26.10.2021), η κ. Κεραμέως απάντησε ότι «στην Ελλάδα παίζουν μεγάλο ρόλο τα φροντιστήρια». Προφανώς τα έχει μπερδέψει. Τα δεδομένα που συλλέγουν οι υπηρεσίες του Δημοσίου δεν είναι δικά της, ούτε του υπουργείου. Είναι δημόσια. Όταν τα ζητούν οι πολίτες –που πληρώνουν την ίδια και το υπουργείο– οφείλει να τα δώσει. Αν τώρα ο κ. Μάνος βγάλει από αυτά λάθος συμπεράσματα θα κριθεί και θα επικριθεί.
Αντ’ αυτών η υπουργός πρότεινε να δούμε τα στοιχεία της δικής της αξιολόγησης, που γίνεται διά της ελληνικής PISA. «Αυτά είναι αναρτημένα στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής», είπε η κ. Κεραμέως. Όταν ο κ. Πορτοσάλτε την ρώτησε αν είναι δημοσιοποιημένα ανά σχολείο, εκείνη απάντησε «είναι αναρτημένα ανά περιοχή, δεν το θυμάμαι ακριβώς…». Η αλήθεια είναι πως δημοσιοποιήθηκαν ανά διοικητική περιφέρεια κι έτσι μπορούμε να μάθουμε ότι στη Θεσσαλία πάνε καλά στα Μαθηματικά (γιατί είναι κάμπος;) και στην Ήπειρο ο δείκτης είναι κατά 0,07 μονάδες υψηλότερος από τον αναμενόμενο συνολικό δείκτη. Ίσως επειδή εκεί έχουν καθαρό αέρα.
Το τρίτο επίπεδο είναι στα σπάργανα. Προ δεκαημέρου (25.1.2023) «τοποθετήθηκαν οι πρώτοι (σ.σ.: όχι όλοι) Σύμβουλοι που θα ξεκινήσουν την αξιολόγηση εκπαιδευτικών». Όταν τελειώσουν τα σχετικά σεμινάρια θα αρχίσουν τις αξιολογήσεις (σε 4 από τις 13 περιφέρειες), αλλά μόνο των νεοδιοριζόμενων, αυτών δηλαδή που αξιολογούνται από το ΑΣΕΠ και έτσι κι αλλιώς σύμφωνα με τον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα περνούν δοκιμαστική περίοδο δύο ετών…
Πηγή: Καθημερινή