Ανάκαμψη και στασιμότητα

Ανάκαμψη και στασιμότητα

1. Υπάρχουν όντως σημεία κάποιας ανάκαμψης καθώς νοικοκυριά φαίνονται να δαπανούν περισσότερα και να αγοράζονται πιο πολλά οχήματα. Επίσης η ανεργία μειώθηκε στο 20% (από 26%, 23%).

Αλλά είναι πραγματική αυτή η ανάκαμψη ή πρόκειται για το λαμπύρισμα μιας ψευδαπάτης όπως η οφθαλμαπάτη νερού στην έρημο;

Το πρώτο και σίγουρο αντεπιχείρημα είναι η ανεργία στους νέους ηλικίας 25-30 που μένει στο 44%, ένα πολύ ψηλό ποσοστό.

Το δεύτερο και πιο ανησυχητικό στοιχείο είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων στους νέους αυτής της ηλικίας και νεότερους που παραμένει τελευταία στις χώρες του ΟΟΣΑ. Καθώς περιορίζεται η επαγγελματική τους κατάρτιση, οι προοπτικές τους για το μέλλον δεν βελτιώνονται. Αντίθετα, έχουν βαλτώσει.

2. Μια έκθεση ΣΕΒ που δημοσιοποιήθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου 2018, δείχνει μερικά παράδοξα στη μίζερη κοινωνία μας που κινδυνεύει να περιθωριοποιηθεί καθώς υστερεί σε κάθε σχετικό τομέα τεχνογνωσίας και τεχνολογικής εφαρμογής – όπως επεσήμαναν προηγούμενα άρθρα μας εδώ στο “Βίγλα”.

Μια πρώτη σημαντική επισήμανση είναι τα διαχρονικά προβλήματα που οφείλονται στην έλλειψη σύνδεσης πανεπιστημίων με την ευρύτερη αγορά εργασίας και η εμμονή των κυβερνήσεων, ιδίως της τωρινής τσιπριστών, στην άρνηση να προωθήσουν αυτή τη σύνδεση.

Έτσι όμως χάνεται η μεγάλη ευκαιρία να επωφεληθούμε από την 4η Βιομηχανική επανάσταση που αλλάζει όλα τα κοινωνικά δεδομένα, όποιες κι αν είναι οι προσφιλείς ιδεοληψίες μας. Οι προαγωγοί της παιδείας, ιδίως στην τρίτη βαθμίδα πρέπει να πιάσουν όχι το “λαϊκό αίσθημα” που είναι άσχετο και καθυστερημένο, μα τον σφυγμό της επερχόμενης αλλαγής.

3. Η νοοτροπία μας, και δη των αριστερών και σοσιαλιστών, πολύ απέχει από μια τέτοια στρατηγική και, χάνοντας έδαφος συνεχώς, καταντήσαμε ουραγοί.

Ιδού το χειροπιαστό παράδοξο!

Έχουμε υψηλή ανεργία 20% με 1 εκμ ανέργους. Την ίδια ώρα πολλές επιχειρήσεις που θέλουν να αναπτυχθούν σε νέες κατευθύνσεις δεν έχουν τα κατάλληλα στελέχη όχι μόνο σε ανώτερες θέσεις μα και σε μεσαίες όπου απαιτούνται προσόντα νέας τεχνογνωσίας και τεχνικών δεξιοτήτων!

Προσέξτε!

Στα έτη της κρίσης 2010-16 στην Ευρώπη, το ποσοστό των επαγγελμάτων με υψηλές τεχνολογικές δεξιότητες αυξήθηκε από 40% σε 41%. Στην αντίστοιχη περίοδο στην Ελλάδα το ποσοστό μειώθηκε από 35% σε 31%.

Αυτή είναι η κατάσταση και, παρά τα πλεονάσματα που επιδεικνύει τόσο ματαιόδοξα η κυβέρνηση, παρά τα όποια ελπιδοφόρα σημεία ανάκαμψης, ο κίνδυνος περιθωριοποίησης αυξάνεται διότι τα πολιτικά ανδρείκελα δεν ενδιαφέρονται για το έθνος.

1 Comment

  1. Ιορδάνης Παρασκευάς

    Αγαπητέ Νικόδημε χαίρεται,
    1) …"τα διαχρονικά προβλήματα που οφείλονται στην έλλειψη σύνδεσης πανεπιστημίων με την ευρύτερη αγορά εργασίας" , προφανώς θα αστειεύεστε :
    "διαχρονικό" αίτημα του … φοιτητικού κινήματος στην χώρα μας ( και των φοιτητών και κυρίως των διδα-σκόντων) είναι η ΜΗ σύνδεση πανεπιστημίων
    με την ευρύτερη αγορά εργασίας (!) Με τι θέλουν να συνδεθούν , δεν ξέρω !
    Την εποχή που συμβαίνει το αντίθετο , δηλ. σύνδεση της παραγωγής με τα πανεπιστήμια ( πρωτοπόρες εταιρείες παραδίδουν εκπαιδευτικό υλικό -θεωρητικό και πρακτικό
    σε αλληλεπίδραση με επαγγελματίες της παραγωγής- έτοιμο προς χρήση στα πανεπιστήμια! Π.χ. τα σεμινάρια-μαθήματα της Adobe ( στον τομέα γραφιστικής, επεξεργασίας
    εικόνας και video) είναι εξαιρετικά ποιοτικά και προχωρημένα με εκπληκτικά εφφέ σε αντίθεση με τα "μαθήματα" των Τ.Ε.Ι. και Α.Ε.Ι ( σχολή Καλών Τεχνών του Ε.Μ.Π.)
    που παραμένουν στο φιλμ και στον … σκοτεινό θάλαμο!

    2)"Έτσι όμως χάνεται η μεγάλη ευκαιρία να επωφεληθούμε από την 4η Βιομηχανική επανάσταση που αλλάζει όλα τα κοινωνικά δεδομένα, όποιες κι αν είναι οι προσφιλείς
    ιδεοληψίες μας. Οι προαγωγοί της παιδείας, ιδίως στην τρίτη βαθμίδα πρέπει να πιάσουν όχι το “λαϊκό αίσθημα” που είναι άσχετο και καθυστερημένο, μα τον σφυγμό
    της επερχόμενης αλλαγής." !!! Εδώ τώρα εστιάζεστε ( πάλι 🙂 στο κέντρο :

    Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ (ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΠΟΧΩΝ ) ΕΧΕΙ ΗΔΗ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ !

    "Όταν ο καθηγητής του Στάνφορντ, Σεμπάστιαν Θροντ ή Θρουντ, προσέφερε το 2011 ένα δωρεάν online σεμινάριο για την τεχνητή νοημοσύνη (AI),
    προέβλεψε ότι μόνο λίγες χιλιάδες θα εγγραφούν. Αλλά (έκανε λάθος) από την εποχή που ξεκίνησε, 160.000 μαθητές από όλες τις χώρες του κόσμου
    κάθισαν μπροστά στους υπολογιστές τους στη μεγαλύτερη αίθουσα διδασκαλίας που υπήρξε ποτέ για ένα μόνο μάθημα. 23.000 είχαν ήδη
    αποφοιτήσει από το μάθημα αυτό μέσα σε δύο χρόνια (2013).
    Μέχρι το Φεβρουάριο του 2013, η Coursera σε συνεργασία με 10 πανεπιστήμια των ΗΠΑ είχε παράγει εκπαιδευτικό υλικό υψηλότατου επιπέδου,
    που είχε διδαχθεί σε 2,7 εκατομμύρια φοιτητές. Το κόστος πρόσβασης είναι αστείο, $60 δολάρια ο κάθε φοιτητής για κάθε πιστοποιημένο μάθημα / course!
    Όλη η διαφορά πλέον βρίσκεται στα ονόματα που θα παραδώσουν το τζάμπα αυτό υλικό. Καταξιωμένα άτομα καθηγητές που παραδίδουν
    μαθήματα της Coursera είναι αυτά που κάνουν τη διαφορά. Σε ένα περιβάλλον που η καλύτερη εκπαίδευση στον κόσμο προσφέρεται δικτυακά
    με μηδενικό κόστος το κριτήριο επιλογής θα είναι η αξιοσύνη του ατόμου- εκπαιδευτή. Και μόνο αυτό.
    Στην Ελλάδα τώρα, με το εξαιρετικό ακαδημαϊκό δυναμικό στη διεθνή κοινότητα, με το άριστο υλικό να προσφέρεται τζάμπα, χτίζουμε κτίρια,
    κρατάμε τα προγράμματα σπουδών απαράδεκτα μακροχρόνια (4/ 5 αντί για 3) και οργανώνουμε, στα πλαίσια του υποκριτικού φετίχ της δωρεάν
    παιδείας μεταπτυχιακά της πλάκας με 3- 5χιλιάδες Ε και … δωρεάν συμμετοχή των φοιτητών(!)
    Η μεγαλύτερη επανάσταση στην εκπαίδευση έχει ξεκινήσει. Αλλά δε φωνάζει, δεν κολλάει αφίσες, δε λέει μεγάλα λόγια.
    Άρα, στην Ελλάδα, δεν υπάρχει."

    3) Μήπως έχουμε υποτιμήσει (όλοι μας) την δύναμη του Διαδικτύου ;
    Τέλος, για τους νεαρούς μαθητές σας (εμείς μεγαλώσαμε 🙂 ή προς κάθε ενδιαφερόμενο προς καθοδήγηση-μελέτη και επιλογή :

    https://qz.com/1120344/200-universities-just-launched-600-free-online-courses-heres-the-full-list/
    200 πανεπιστήμια προσφέρουν 600 δωρεάν μαθήματα …

    https://www.coursera.org/courses?languages=en&query=mooc
    το επίσημο site της coursera για MOOC = μαζικά ανοικτά online μαθήματα (με πιστοποίηση)

    https://www.udacity.com/
    η πλατφόρμα online μαθημάτων του Θρουντ!

    https://www.edx.org/
    απ' τα καλύτερα διαδικτυακά "πανεπιστήμια" με 14.000.000 φοιτητές !

    Με εκτίμηση
    Ι.Π.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may also like

Ε1354: Όπισθεν ολοταχώς

Δυστυχώς ο Μητσοτάκης, αντανακλώντας κι εκφράζοντας τα σάπια