‘‘Όπως θέλετε οι άλλοι να φέρονται σε σας, έτσι κι εσείς να φέρεστε ομοίως στους άλλους.’’ Μτθ. 7.12.)
1. Γράφω ‘‘όνειρο’’ διότι ονειρευόμαστε στον ξύπνο μας αντί να σκεφτόμαστε λογικά – και δεν εννοώ με ξερή και άγονη λογική. Εννοώ να συλλογιστούμε το αυτονόητο και οφθαλμοφανές πως δεν υπάρχει και δεν μπορεί να υπάρξει ‘‘ισότητα’’ στον υλικό κόσμο όπου τα πάντα είναι ξεχωριστά, διαφορετικά και, φυσικά, άνισα – εκτός όσα παράγονται μαζικά σε εργοστάσια και είναι πανόμοια και ίσα.
Δεν μπορεί να υπάρξει ‘‘ισότητα’’ μεταξύ ανδρών και γυναικών, διότι εκ φύσεως υπάρχουν βιολογικές διαφορές και ανισότητες. Για όμοιους λόγους μεταξύ ηλικιωμένων και νέων και μικρών παιδιών. Όλες και όλοι και όλα θα έπρεπε βέβαια να έχουν ‘‘ίση’’ αντιμετώπιση και μεταχείριση ανάλογα με τις ανάγκες τους, που όμως είναι άνισες.
2. Όλα τα μέλη της κοινωνίας θα έπρεπε να έχουν ίση αντιμετώπιση στο δικαστήριο, διότι αν παραβείς τον νόμο, πρέπει να τιμωρηθείς άσχετα με το φύλο, την ηλικία και το κοινωνικό στάτους σου – εκτός όπου υπάρχουν αναγνωρίσιμα ελαφρυντικά. Αλλά εδώ η Δικαιοσύνη χωλαίνει, διότι πολιτικοί και πλούσιοι χρησιμοποιούν αθέμιτα μέσα.
Σε όλα τα πολιτικά καθεστώτα, βασιλείες, δημοκρατίες, δικτατορίες μοναρχών, κομμουνιστών και φασιστών, πάντα και παντού υπάρχουν ανισότητες ισχύος και πλούτου.
3. Υπάρχει όμως μια λεπτή ιδέα ισότητας για δράση την οποία δίδαξε και ο Χριστός (Μθ.7.12, Λκ.6.31)- ‘‘Όπως θέλετε οι άλλοι να φέρονται σε σας, έτσι κι εσείς να φέρεστε ομοίως στους άλλους.’’ Αυτή, προσθέτει, είναι όλη η ουσιαστική διδασκαλία των προφητών.
Στη Βεδική Παράδοση της Ινδίας υπάρχει επίσης όμοια ρήση – ‘‘Να κάνετε στους άλλους ό,τι θέλετε και οι άλλοι να κάνουν σε σας!’’
4. Ένα κείμενο βασικό στη Βεδική Παράδοση είναι η Bhagavad Gītā Το Άσμα του Μεγαλόχαρου, που παρουσιάζει τη διδασκαλία του Θεανθρώπου Κυρίου Κρίσνα στον μαθητή του πρίγκιπα Άρτζουνα, στο Kurukṣetra, το πεδίο όπου θα γινόταν την επομένη μια μεγάλη μάχη.
Λέει (12.13) ‘‘Ελεύθερος από εγωισμό να είσαι απροκατάληπτος προς όλα τα πλάσματα, φιλικός και συμπονετικός…’’ Στο ίδιο κεφάλαιο μιλάει επίσης για όσους δρουν, να δρουν με αφοσίωση για το καλό όλων των όντων.
Η τελευταία είναι μια συμπεριφορά που τονίζει επανειλημμένα, όπως στο 3.20 (Να δρας έχοντας στον νου σου την ευημερία/συνοχή του κόσμου) και 5.25 (Οι σοφοί με αυτοέλεγχο αφοσιώνονται στο καλό όλων των πλασμάτων).
5. Στο 5.68 λέει πάλι για τους σοφούς: ‘‘Οι σοφοί κοιτούν με ίδια/ίση ματιά τον ιερωμένο που έχει γνώση και σεμνότητα, την αγελάδα, τον ελέφαντα, τον σκύλο και όποιον τρώει σκυλίσιο κρέας [διότι σε όλα είναι το ίδιο ύψιστο πνεύμα].’’
Στο 6.29 επαναλαμβάνεται η ιδέα μα δίνεται και πιο σαφής εξήγηση. ‘‘Ο σοφός, έχοντας συνειδητοποιήσει μέσω γιόγκα τον αληθινό Εαυτό, βλέπει παντού με ίδια/ίση ματιά, βλέπει τον ίδιο Εαυτό σε όλα τα όντα και όλα τα όντα στον ίδιο Εαυτό’’.
Αυτή είναι μια εντελώς διαφορετική, μεταφυσική μα και απόλυτα φυσική ισότητα, η ενότητα στον ένα και ίδιο Εαυτό του ανθρώπου και του σύμπαντος.