Συνεχίζω με την κινέζικη διείσδυση στην Ασία και Αφρική όπου, σύμφωνα με Δυτικές δημοσιεύσεις οι Κινέζοι παίρνουν τη θέση των Ευρωπαίων αποικιοκρατών. Αναμφίβολα, υπάρχει κάποιο ψήγμα αλήθειας σε αυτούς τους ισχυρισμούς. Μα όπως έδειξα στα προηγούμενα άρθρα Διεθνή: και 31. Διεθνή: Κινέζικη αποικιοκρατία και 33. Διεθνή: Κινέζικη αποικιοκρατία (2) η αλήθεια είναι πως οι Κινέζοι φέρονται πιο επαγγελματικά και αξιοπρεπώς από ό,τι έκαναν οι Ευρωπαίοι (και οι Αμερικανοί).
Υπάρχουν δημοσιεύσεις που ισχυρίζονται πως η Κίνα έχει οδηγήσει σε μία «παγίδα χρέους» πολλές αφρικανικές χώρες. Όπως είδαμε στο προηγούμενο 33. Διεθνή: Κινέζικη αποικιοκρατία (2), η εμπορική συμφωνία μεταξύ Κίνας και Αιθιοπίας για τον σιδηρόδρομο μόνο παγίδα δεν ήταν. Οι Κινέζοι θα κερδίσουν χρήματα, σίγουρα, μα όχι με τον αδιάντροπο τρόπο των παλαιών αποικιοκρατών (ή το μονοπωλιακό καθεστώς της Αττικής Οδού στην Ελλάδα).
Το χρέος όλων των αφρικανικών χωρών στην Κίνα είναι μόλις 2% του συνολικού τους εξωτερικού χρέους. Δεν μπορεί να θεωρηθεί «παγίδα». Ούτε υπάρχει αντικατάσταση ντόπιων εργαζομένων από Κινέζους. Σύμφωνα με την συμβουλευτική εταιρεία McKinsey, οι 1.000 τόσες κινέζικες επιχειρήσεις στην Κίνα δίνουν εργασία σε ιθαγενείς εργαζόμενους κατά 89% του εργατικού δυναμικού.
Η Κίνα έδωσε δάνεια και στο Πακιστάν. Εδώ πάλι το ποσοστό είναι 10% του συνόλου του εξωτερικού χρέους του Πακιστάν. Το επιτόκιο είναι 2%. Το υπόλοιπο 90% δανείων προέρχονται από Δυτικές χώρες και το επιτόκιο είναι πολύ υψηλότερο.
Στη νέο-αποικιοκρατία της Κίνας αναφέρεται και η Sri Lanka (πρώην Κεϋλάνη). H προπαγάνδα λέει πως η χώρα έχασε στην Κίνα την εθνική κυριαρχία της παραδίδοντας ένα λιμάνι στην ιδιοκτησία μιας κινεζικής εταιρείας. Είναι ποτέ δυνατό αυτό στις σύγχρονες συνθήκες; Η Sri Lanka από το 2018 έχει αγκυροβολήσει τη νότια μοίρα του Ναυτικού της στο λιμάνι Hambantota. Η δε συμφωνία ήταν πως οι Κινέζοι θα είχαν 70% μερίδιο και η χώρα 30%. Αλλά μόνο για 10 έτη. Μετά η Σρι Λάνκα θα μπορεί να εξαγοράσει το 20% ούτως ώστε να μοιράζονται την (επι-)κυριαρχία στο λιμάνι.
Στο αρχικό κόστος της τεράστιας αυτής κατασκευής η Κίνα συμμετείχε κατά 85% με την εταιρεία China Merchant Port Holdings. Το λιμάνι ανήκει στην εταιρεία Sri Lanka Ports Authority και προβλέπεται η ενοικίαση στην Κινέζικη εταιρεία για 99 έτη με την διευθέτηση που ήδη ανέφερα.
Οι Κινέζοι δεν είναι αθώοι αγαθοεργοί. Θέλουν να έχουν κέρδη από τις συναλλαγές τους, μα δεν εκμεταλλεύονται και δεν καταπιέζουν όπως έκαναν οι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί. Οι αρχές της Κίνας (το ΚΚΚ) έχουν βάλει στόχο να βγάλουν από τη φτώχεια τα υπόλοιπα εκατομμύρια του λαού τους και να βοηθήσουν στην εξάλειψη της φτώχειας σε άλλες άτυχες χώρες.