Το νερό είναι το δεύτερο μετά τη γη ρίζωμα (ή στοιχείο) ή το τέταρτο μετά τον αιθέρα. Είναι το ρίζωμα της γεύσης και η γλυκύτητα είναι το σχετικό γνώρισμά του. Έχει φυσικά κι άλλες ιδιότητες καθώς ξεπλένει και καθαρίζει ή και συγκολλά. Είναι απαλό, μαλακό, ρευστό, ευλύγιστο, κι ευπροσάρμοστο σε κάθε περιβάλλον.
Είναι η βάση της τροφής μας επίσης – στα φρούτα και λαχανικά και κατ’ επέκταση σε όλα τα άλλα. Είναι δροσερό και θρεπτικό. Διατρέφει τα φυτά όλα και τα ζώα. Μα είναι συγχρόνως ισχυρό και ακατανίκητο όταν σωρεύεται σε μεγάλη μάζα και κυλάει ορμητικά. Βαθμιαία θα διαλύσει γη και βράχια στη χρυσόσκονη της αμμουδιάς.
Έχει χρησιμοποιηθεί ως σύμβολο αγάπης ή έρωτα και ως σύμβολο της Μητέρας Φύσης ή της μακάριας Φύσης του Απολύτου, της Πρωτουσίας από όπου προέρχονται οι κόσμοι όλοι και τα πλάσματα. Έτσι το χρησιμοποίησε και ο Κινέζος σοφός Λάου Τσου στο Τάο Τε Τσινγκ, κεφ. 8:
Το ύψιστο καλό να ζεις: να είσαι σαν το νερό
Που ωφελεί τα πάντα χωρίς να ανταγωνίζεται.
Κυλά, ξεπλένει, μένει όπου οι άλλοι σιχαίνονται.
Έτσι αντανακλά το Τάο.
Να έχεις την κατοικία σου στο στέρεο έδαφος,
Τον νου απλό, βαθύ, γαλήνιο·
Στις σχέσεις σου να είσαι γενναιόδωρος
Στα λόγια σου ειλικρινής, αξιόπιστος,
Και αν κυβερνάς, δίκαιος κι ήπιος·
Στην εργασία επιδέξιος
Και κάθε πράξη σου στην ώρα της.
Ζώντας σύμφωνα με τη φύση του
Χωρίς να ανταγωνίζεται κανένα
Μένει άψογο σε αρμονία με όλα.
Το νερό υπεισέρχεται και σε άλλα κεφάλαια, όπως 32.
Το Τάο είναι δίχως όνομα κι ατελεύτητο.
Απλό κι ανυπότακτο σαν ξύλο απελέκητο.
Αν βασιλιάδες κι ευγενείς για λίγο το κρατούσαν
Τα έθνη με τη θέλησή τους, όλα θα τους ακολουθούσαν.
Σμίγουν ο Ουρανός κι η Γη και πέφτει γλυκιά η βροχή
Δίκαια για όλα τα πλάσματα δίχως δική τους προβολή.
Ήρθε ο πολιτισμός μαζί και τα πολλά ονόματα
Τότε που έσπασε η αρχική ενότητα
Γι’ αυτό ας ξέρει ο καθένας πότε να σταματά.
Όπως η θάλασσα είναι για το ρυάκι και τον ποταμό
Έτσι το Τάο είναι σκοπός και τέλος για τον κόσμο αυτό.