Φιλ334β: Μεγάλη & μικρή Γνώση (2)

Φιλ334β: Μεγάλη & μικρή Γνώση (2)

- in Τάο, Φιλοσοφία
2

1. Συνεχίζω με το 2ο κεφάλαιο, γνωστό ως «Κάνοντας όλα τα πράγματα ισότιμα». Το απόσπασμα επικυρώνει την αυθεντία του Ολοκληρωμένου Σοφού και του Τάο (=Απόλυτο).

Ο αληθινός σοφός συγκρατεί μέσα του τη γνώση του ενώ οι άλλοι όλοι επιχειρηματολογούν προσπαθώντας να πείσουν. Γιαυτό λέγεται πως «Όσοι διαφιλονικούν δεν βλέπουν πέρα από τη μύτη τους».

Το Τάο καθαυτό δεν κάνει διακρίσεις. Το επιχείρημα καθαυτό δεν χρησιμοποιεί λόγια. Η καλοσύνη καθαυτή δεν είναι καλοσυνάτη. Η εντιμότητα καθαυτή δεν επικρίνει. Γενναιότητα καθαυτή δεν σπρώχνει, δεν βλάπτει.

Το Τάο εκδηλωμένο δεν είναι το Τάο καθαυτό. Λόγια επιχειρηματολογίας χάνουν τον στόχο. Συμπόνια συγκεντρωμένη δεν είναι καλοσύνη. Αληθινή εντιμότητα δεν γίνεται πιστευτή. Γενναιότητα που προωθείται και προσβάλλει δεν κατορθώνει τον σκοπό της.

Από αυτά τα 5 πόσα μπορεί να ακολουθήσει κάποιος; Γι’ αυτό, όποιος γνωρίζει πότε να σταματήσει εκεί που δεν γνωρίζει πια, αυτός έχει φτάσει. Μα ποιος γνωρίζει το επιχείρημα που δεν έχει λόγια κι ακολουθεί το Τάο που δεν είναι φανερό; Αυτός που το γνωρίζει αυτό εισήλθε στην ουράνια γνώση. Τέτοια είναι η αυτάρκεια. Χύνεις μέσα μα δεν γεμίζει. Χύνεις έξω, δεν αδειάζει! Το να μη γνωρίζεις πως γίνεται αυτό λέγεται η τέχνη «Απόκρυψης του Φωτός στο σκοτάδι»!

2.O Nie Que (ή Yeh Chüeh) ρώτησε τον Wang Yi: «Γνωρίζεις κάτι που όλοι θα συμφωνούσαν είναι ορθό;»

«Και πως θα το γνώριζα αυτό;»

«Γνωρίζεις αυτό που δεν γνωρίζεις;»

«Και πως θα το γνώριζα αυτό;»

«Μα κανείς, λοιπόν, δεν γνωρίζει τίποτα;»

«Πως θα το γνώριζα αυτό; Άκου, όμως. Θα πω κάτι για το θέμα. Πως μπορώ να γνωρίζω όταν, λέγοντας πως γνωρίζω κάτι να είναι αλήθεια, αποκλείει την ιδέα πως υπάρχει κάτι που ίσως δεν γνωρίζω; Και αντίθετα, πως μπορώ να γνωρίζω όταν, λέγοντας πως δεν γνωρίζω κάτι να είναι αλήθεια, αποκλείει την ιδέα πως υπάρχει κάτι που γνωρίζω;

Ας συλλογιστούμε λοιπόν μαζί.

3.Αν ένας άνθρωπος κοιμάται σε μέρος με υγρασία, θα πάθει λουμπάγκο ή ρευματισμούς και θα περπατά καμπουριασμένος. Αλλά τι γίνεται με ένα χέλι στην υγρασία;

Αν πάλι κάποιος ζούσε πάνω σ’ ένα δέντρο, θα ένιωθε ανασφαλής και θα φοβόταν. Αλλά τι γίνεται μ’ έναν πίθηκο; Από τους τρεις, τον άνθρωπο, το χέλι και τον πίθηκο, ποιος γνωρίζει απόλυτα την ορθή κατοικία;

Μετά, οι άνθρωποι τρώνε χορτοφάγα ζώα· ελάφια γρασίδι· φίδια σαρανταποδαρούσες [και μικρά τρωκτικά]· κουκουβάγιες και κοράκια ποντίκια [και φίδια]. Από αυτές τις 4, ποια είναι η απόλυτα ορθή γεύση;

Επιπλέον, ο αρσενικός πίθηκος ελκύεται από τη θηλυκιά. Το αρσενικό ελάφι από την ελαφίνα. Όμως χέλια και ψάρια ζευγαρώνουν στο νερό. Οι Mao Chiang και Li Chi θεωρούνταν ενσαρκώσεις ομορφιάς, μα όταν τα ψάρια τις έβλεπαν βυθίζονταν βαθιά, τα πουλιά πετούσαν πιο ψηλά και τα ελάφια κάλπαζαν μακριά! Ποιο από τα 4 είναι το απόλυτο κριτήριο για την ομορφιά;

Κατά τη δική μου γνώμη, οι αρχές Καλοσύνης και Δικαιοσύνης και οι δρόμοι Ορθού και Λάθους είναι σε σύγχυση και χάος. Πως μπορεί κανείς να τα ξεχωρίσει;»

4.Ο Nie Que είπε τότε: «Αν εσύ δεν γνωρίζεις τι είναι ωφέλιμο και τι βλαβερό, τότε δεν θα γνωρίζει κανένας άλλος Ολοκληρωμένος Σοφός;»

Ο Wang Yi απάντησε: «Ο Ολοκληρωμένος Σοφός είναι ον πνευματικό. Ακόμη και αν μεγάλοι βάλτοι πυρπολούνταν, εκείνος δεν θα επηρεαζόταν από τη ζέστη. Αν οι ποταμοί όλοι πάγωναν, εκείνος δεν θα επηρεαζόταν από το κρύο. Αν τα βουνά σχίζονταν από κεραυνούς και η θύελλα ξεσήκωνε τσουνάμι στον ωκεανό, εκείνος δεν θα τρόμαζε. Θα ταξίδευε στον αιθέρα καβάλα σε σύννεφο, ή θα καβαλίκευε ήλιο και φεγγάρι και θα ξέφευγε από τα όρια του κόσμου μας, πέρα από τους 4 ωκεανούς.

Ούτε θάνατος ούτε ζωή μπορούν να τον επηρεάσουν και, φυσικά, καθόλου το ενδιαφέρον για κέρδος ή απώλεια».

Υπάρχουν όρια στην ενσαρκωμένη ζωή μα δεν υπάρχουν όρια στη Γνώση. Επιδιώκοντας με το περιορισμένο να καλύψεις το απεριόριστο θα φέρεις συμφορά. Και όποιος νομίζει πως όντως γνωρίζει όντως βρίσκεται σε συμφορά!

2 Comments

  1. Χρήστος Αδαμόπουλος

    Καλημέρα σας,

    Θα μπορούσαμε να πούμε πως η λέξη επιχείρημα σε αυτό το κείμενο έχει την έννοια της νοημοσύνης;

    1. Νικόδημος

      Ναι. Μα είναι κάθε ενέργεια να πείσεις και η καλύτερη είναι μέσω δράσης.
      Να δείξεις με σιωπηλή δράση το ορθό, όχι με λόγια!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *