Φιλ22: Χριστιανισμός (Β’)

Φιλ22: Χριστιανισμός (Β’)

- in Φιλοσοφία
0

1. Πολύ λίγοι άνθρωποι σήμερα γνωρίζουν πως ο χριστιανισμός μας (στην ορθόδοξη εκκλησία και σε όλες τις άλλες) προέρχεται περισσότερο από τις ιδέες του Παύλου στις Επιστολές του, γνήσιες και ψευδεπίγραφες, παρά τα ΤΚΕ (τέσσερα κανονικά ευαγγέλια, δηλαδή τα 4 που ανήκουν στον Κανόνα της Καινής Διαθήκης) τουλάχιστον αναφορικά με τη δογματική του, την οποία υπερασπίζονται και προωθούν θεολόγοι και ιεράρχες των επίσημων εκκλησιών. Αυτό θα το αφήσω για το μέλλον.

Ο πολύς κόσμος και αλλόθρησκοι, βέβαια, σχηματίζουν διαφορετική αντίληψη για τη διδασκαλία του Ιησού από θρησκευτικά μαθήματα ή εκλαϊκευμένα δημοσιεύματα. Αυτά βασίζονται κυρίως στα ΤΚΕ και προβάλλουν συχνά τον βίο του Ιησού και τα θαύματά του.

Σήμερα θα ασχοληθώ πάλι με τη φερεγγυότητα ή μη των πηγών. Αλλά είναι ίσως καλό να γνωρίζουμε μερικές βασικές ιδέες της διδασκαλίας του Ιησού. Πρώτη βάζω τη Βασιλεία του Θεού ή των Ουρανών: στο 4ο κεφάλαιο του Ματθαίου κηρύσσει «Μετανοείτε, ήγγικε (έφθασε) γαρ η βασιλεία των ουρανών» (4.17) και στο 24ο μαθαίνουμε πως είναι το «ευαγγέλιον της βασιλείας» (24.14). Ο Λουκάς πάλι γράφει πως η βασιλεία δεν είναι γεωγραφική περιοχή «Να την εδώ ή εκεί» αλλά «η βασιλεία του Θεού εντός υμών εστιν» (17.21). Άλλη εξίσου σημαντική άποψη είναι η αγάπη. Μια εντολή λέει να αγαπάμε Κύριο τον Θεό και τον πλησίον μας ως εαυτό (Λκ 10.27) και μια δεύτερη λέει να αγαπάμε και τους εχθρούς μας και όσους μας προσβάλλουν, διώκουν ή βλάπτουν (Μθ 5.44, Λκ 6.27) – αρκετά αυστηρή πειθαρχία.

Μια πρόσθετη άποψη είναι ο συνδυασμός της βασιλείας με τη Δευτέρα Παρουσία οπότε θα έλθει ο Κύριος πάνω σε νεφέλες και με τους αγγέλους του θα περιμαζέψει τους πιστούς (ζωντανούς και αναστημένους νεκρούς) για να πάνε στον ουρανό.

Αυτή η προφητεία εμένα μου φαίνεται μεταγενέστερη παρεμβολή. Αλλά αυτά όλα τα θέματα θα τα εξετάσω αργότερα.

2. Οι τέσσερις ευαγγελιστές κάνουν μερικά χοντρά λάθη στη γεωγραφία και ιστορία της αρχαίας Παλαιστίνης και, όπως έδειξα στο προηγούμενο φύλλο, αντιφάσκουν.

Σήμερα θα κοιτάξουμε ένα τρομερό ερωτηματικό που αφορά την ανάσταση του Λαζάρου. Στο επόμενο θα εξετάσουμε κάποια ιστορικά σημεία.

Αυτό το μεγάλο θαύμα δεν αναφέρεται καθόλου στους Ματθαίο, Μάρκο και Λουκά. Γιατί άραγε οι Ματθαίος και Μάρκος δεν αναφέρουν καθόλου τις αδελφές Μάρθα και Μαρία και τον αδελφό τους Λάζαρο; Ο Μάρκος αναφέρει (14.3-5) μόνο πως στο σπίτι του Σίμωνα «του λεπρού» στη Βηθανία κάποια γυναίκα άλειψε με μύρο το κεφάλι του Ιησού καθώς έτρωγαν όλοι. Ο Ματθαίος επαναλαμβάνει την περιγραφή και, όπως ο Μάρκος, δεν κατονομάζει τη γυναίκα (26.6-9). Γιατί δεν αναφέρουν ένα τόσο σημαντικό θαύμα, κοτζάμ νεκρανάσταση;

Ο Λουκάς έχει δύο επεισόδια. Στο 7.36-50 ο Ιησούς τρώει στο σπίτι κάποιου Φαρισαίου Σίμωνα και τότε μια αμαρτωλή, που δεν κατονομάζεται, έρχεται και του ξεπλένει τα πόδια και τα σκουπίζει με τα μαλλιά της και μετά τα αλείφει με μύρο και ο Ιησούς της συγχωρεί τις αμαρτίες. (Δεν υπάρχει ο παραμικρός υπαινιγμός, όπως και στους δύο άλλους, πως είναι η Μαρία, αδελφή του Λάζαρου: μένει άγνωστη). Στο 10.38-42 ο Ιησούς πάει στο χωριό και οι δύο αδελφές τον φιλοξενούν. Ενώ η Μάρθα ετοιμάζει το γεύμα η Μαρία κάθεται στα πόδια του δασκάλου ακούγοντας τα λόγια του. Δεν μαθαίνουμε τι έλεγε ο Ιησούς, μα η Μάρθα παραπονιέται πως δεν έχει βοήθεια. Τότε ο Ιησούς της λέει να μη μεριμνά για πολλά καθώς η Μαρία είχε διαλέξει μια πιο χρήσιμη στάση. Καμιά μνεία όμως του Λάζαρου.

3. Ο Λάζαρος παρουσιάζεται άρρωστος και μετά πεθαμένος μόνο στον Ιωάννη 11.1-45! Εκεί στη Βηθανία, ο Ιησούς τον καλεί με τα γνωστά λόγια «Λάζαρε δεύρο (έβγα) έξω» και αυτός ανασταίνεται ενώπιον των συγχωριανών (11.43-45). Μετά, η αφήγηση στρέφεται στους Φαρισαίους που κάνουν σχέδια να εξοντώσουν τον Ιησού (11.46-57). Στο 12ο κεφ, ο Ιησούς πηγαίνει ξανά στη Βηθανία κι ενώ συντρώει με τον Λάζαρο και η Μάρθα τους υπηρετεί, η Μαρία του Αλείφει τα πόδια με μύρο και του τα σκουπίζει.

Παραμερίζοντας τις ασυμφωνίες σε λεπτομέρειες, μου προκαλεί έκπληξη το γεγονός πως οι άλλοι τρεις δεν αναφέρουν την ανάσταση του Λαζάρου.

Κανονικά θα έπρεπε να έχει βουίξει όχι μόνο η περιοχή αλλά η Παλαιστίνη ολόκληρη.

Και όμως δεν υπάρχει καμιά αναφορά πουθενά εκτός του Ιωάννη!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *