Ξένια Κουναλάκη
Παρακολουθούμε τις τελευταίες ημέρες ένα δυστοπικό σίριαλ, αντάξιο της δημοφιλούς παραγωγής του Νetflix «Black Mirror», να εκτυλίσσεται μέσα από τις αποκαλύψεις για τη δράση της Cambridge Analytica. Οπως αποδεικνύεται, η εταιρεία «τρύγησε» τα προσωπικά δεδομένα από τα προφίλ 50 εκατ. χρηστών του Φέισμπουκ με στόχο να χειραγωγήσει πολιτικές αναμετρήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο ώς τις ΗΠΑ. Πρόσφατα βίντεο δείχνουν την Cambridge Analytica να έχει επιστρατεύσει στελέχη της για τις ανάγκες της καμπάνιας εξόδου της Βρετανίας από την Ε.Ε. Γκέι αντικοινωνικοί προγραμματιστές, κυνικοί, αμοράλ νεαροί επιχειρηματίες και ιδεολόγοι ακροδεξιοί στρατηλάτες πρωταγωνιστούν σε αυτήν τη διανθισμένη με υψηλή τεχνολογία μεταμοντέρα σαπουνόπερα. Μέσα σε αυτό το οργουελιανό κλίμα, όμως, υπάρχουν και ορισμένα στοιχεία γελοιότητας, που καθιστούν τον εφιάλτη κωμωδία.
Το πιο αστείο από αυτά είναι πως η αποτελεσματικότερη μέθοδος που βαυκαλίζεται ότι χρησιμοποιεί η εταιρεία για να αλλάξει τον ρου της ιστορίας είναι «τα κορίτσια από την Ουκρανία». Τόση σπατάλη αλγορίθμων και προγραμματισμού, τόση δόλια αλίευση metadata και υποκλοπή προσωπικών δεδομένων, για να καταλήξουμε στην πλέον παρωχημένη συνταγή του εκβιασμού για την καταστροφή μιας πολιτικής σταδιοδρομίας: «Ρίξ’ του μια καλλονή από δίπλα, να πάει φούντο η εκστρατεία του».
Η δεύτερη ειρωνεία είναι πόσο επικίνδυνα είναι αυτά τα ενοχλητικά τεστ προσωπικότητας που κάνουν διάφοροι φίλοι μας στο Φέισμπουκ, δημοσιεύοντας υπερήφανα τα πορίσματα στη σελίδα τους. Κάθε φορά λοιπόν που κάποιος χρήστης θέλει να βαθμολογήσει πόσο νευρωτικός ή πόσο ανοιχτός είναι, ένας νέος Τραμπ εκλέγεται, μία ακόμη παρηκμασμένη αυτοκρατορία αποφασίζει να ξαναζήσει –πλέοντας αποκομμένη από ηπειρωτικούς συμμάχους ή εχθρούς– τη χαμένη αίγλη της.
Προφανώς η σύνδεση είναι αυθαίρετη και σε αυτό το σημείο εντοπίζεται και το τρίτο κωμικό στοιχείο της υπόθεσης: υπάρχει μια μεγάλη δόση υπερβολής στον τρόμο που έχει σπείρει η δράση της Cambridge Analytica και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η δαιμονοποίηση των social media είναι εξίσου τραβηγμένη με την αρχική εξιδανίκευσή τους, όταν κάποιοι θεωρούσαν ότι το Φέισμπουκ και το Τουίτερ προκάλεσαν την Αραβική Ανοιξη και θα πυροδοτούσαν και άλλες κοινωνικές επαναστάσεις.
Πηγή: Καθημερινή