Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε το φιλόδοξο και περισσότερο από καλοδεχούμενο κυβερνητικό σχέδιο για την εγκατάσταση 1.388 καμερών της Τροχαίας στους δρόμους του Λεκανοπεδίου, με σκοπό την εμπέδωση μιας νέας οδηγικής κουλτούρας που θα ελέγχει την πληθωρική αντικοινωνική μας συμπεριφορά στους δρόμους. Το σχέδιο προβλέπει την τοποθέτηση καμερών μέσα στον επόμενο χρόνο σε όλους τους βασικούς κεντρικούς άξονες, ενώ οι παραβάσεις που θα βεβαιώνονται ψηφιακά είναι η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη (αγαπημένο και εντελώς ανεξέλεγκτο αθηναϊκό «έθιμο»), η (πλήρως κανονικοποιημένη) χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η παράνομη χρήση της Λωρίδας Εκτάκτου Ανάγκης (μιλάμε κυρίως για την ταλαιπωρημένη ΛΕΑ του Κηφισού), η οδήγηση οχήματος χωρίς ασφάλιση και η κυκλοφορία οχήματος χωρίς έγκυρο δελτίο ΚΤΕΟ.
Μαντέψτε τη μοναδική αντικοινωνική οδηγική συμπεριφορά που δεν θα ελέγχουν οι 1.388 κάμερες οι οποίες θα τοποθετηθούν στους δρόμους της Αθήνας.
Θαυμάσια και ονειρικά όλα αυτά, όμως κάτι λείπει από την εξίσωση: ο έλεγχος των λεωφορειολωρίδων. Μπίνγκο! Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι ο ΟΑΣΑ έχει προχωρήσει σχετικά πρόσφατα στην εγκατάσταση 12 «δικών του» καμερών κατά μήκος σημαντικών από κυκλοφοριακή άποψη οδικών αξόνων για να πιάνει τους οδηγούς Ι.Χ. που «κλέβουν» κάνοντας χρήση της λεωφορειολωρίδας. Ας παραβλέψουμε το γεγονός ότι 12 κάμερες για την επίβλεψη του πολεοδομικού συγκροτήματος της πρωτεύουσας της χώρας είναι ένας αστείος αριθμός. Σαν να μην έφθανε, όμως, αυτού του είδους ο «δειγματοληπτικός» έλεγχος, έχουν διαρρεύσει και οι λεωφόροι στις οποίες έχουν τοποθετηθεί οι κάμερες προκειμένου να τις ξέρουμε και να συμμορφωνόμαστε κατά τόπους: 5 στη Βασιλίσσης Σοφίας, από 3 στις λεωφόρους Αλεξάνδρας και Μεσογείων, και μόλις 1 σε ολόκληρη την Κηφισίας… Αν υποθέσουμε ότι λειτουργούν κανονικά και καταγράφουν παραβάσεις οι κάμερες του ΟΑΣΑ στους συγκεκριμένους δρόμους, τι γίνεται με τη λεωφορειολωρίδα της Βασιλέως Κωνσταντίνου όπου γίνεται καθημερινά «το σώσε»; Με τις λεωφορειολωρίδες της Σταδίου; Της Πατησίων; Της λεωφόρου Συγγρού; Με την ταλαίπωρη λωρίδα αποκλειστικής κυκλοφορίας του τραμ στην Αρδηττού;
Αν η κυβέρνηση εννοεί το ενδιαφέρον της για τις αστικές συγκοινωνίες στο πλαίσιο της «στροφής στην καθημερινότητα», η εύρυθμη λειτουργία των λεωφορειολωρίδων αποτελεί βασικό εργαλείο για την ουσιαστική αναβάθμισή τους. Αν ένα λεωφορείο ή τρόλεϊ μποτιλιάρεται μαζί με εκατοντάδες Ι.Χ. σε μια χαοτική πραγματικότητα έξω στους δρόμους χωρίς κανέναν έλεγχο, γιατί οι πολίτες να αφήσουν στο σπίτι το αυτοκίνητό τους και να χρησιμοποιήσουν μέσα μαζικής μεταφοράς; Ας ελπίσουμε ότι ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας και ο περιφερειάρχης Νίκος Χαρδαλιάς θα εντάξουν και τις λεωφορειολωρίδες στο πολλά υποσχόμενο σχέδιο με τις κάμερες στους πολύπαθους δρόμους μας.