Οι προκλήσεις του νέου υπουργού Παιδείας

Οι προκλήσεις του νέου υπουργού Παιδείας

Σετάκης Μανόλης

Αξιότιμε κε Υπουργέ,

Θερμά συγχαρητήρια  στη νέα σας  τιμητική θέση του Υπουργού  Παιδείας.

Οι παρακάτω επισημάνσεις, σταχυολογημένες από την μακρά μου εμπειρία ως εισηγητής προγραμμάτων «δια βίου» επιμόρφωσης στελεχών επιχειρήσεων,  ίσως συμβάλλουν  στην διαμόρφωση των στρατηγικών προτεραιοτήτων εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

1. Η εκπαιδευτική κοινότητα

Προσφέρετε, σας παρακαλώ, ως έμπειρος και καταξιωμένος εκπαιδευτικός, την ειλικρινή σας αναγνώριση στην εκπαιδευτική κοινότητα, που τόσο την έχει ανάγκη και συνεργαστείτε μαζί της. Αλλάξτε τη διοικητική κουλτούρα του Υπουργείου από φορέα του δόγματος «αποφασίζουμε και διατάσουμε» σε φορέα «δημιουργικής και δημοκρατικά συναινετικής  διοίκησης». Οι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να είναι πλέον οι «απέναντι» αλλά οι υπεύθυνοι και αφοσιωμένοι συνεργάτες , οι οποίοι, παρά τις αντίξοες συνθήκες άσκησης των εκπαιδευτικών καθηκόντων, στη συντριπτική τους πλειοψηφία υπηρετούν αγόγγυστα το εθνικό εκπαιδευτικό μας όραμα.

2. Τα Εκπαιδευτικά μας Ιδρύματα

Τα σχολεία, με  την νωπή σας εικόνα από τα  εκπαιδευτικά ιδρύμάτα του εξωτερικού είναι  τόποι ιεροί και απαραβίαστοι. Η αντίστοιχη εικόνα των ελληνικών σχολείων είναι τρομακτική. Μελανό σημείο αναφοράς το κτίριο του Πολυτεχνείου στο κέντρο της Αθήνας, όπου συχνότατα, τον τελευταίο καιρό,  εξέρχονται κουκουλοφόροι βανδαλίζουν την περιοχή, καταστρέφουν μέσα μεταφοράς, διακόπτουν την κυκλοφορία και μετά επιστρέφουν ανενόχλητοι στην ασφαλή κρυψώνα τους, στον ιερό χώρο του Πολυτεχνείου.

3. Η Δημόσια Επαγγελματική Εκπαίδευση

Πάνω απ΄όλα το Υπουργείο πρέπει να πιστέψει στην επαγγελματική εκπαίδευση η οποία αποτελεί το συνδετικό κρίκο μιας σημαντικής ομάδας του πληθυσμού με το κοινωνικό σύνολο.

Η Περιφερειακή  Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι ανάγκη να δομηθεί σε νέες σύγχρονες βάσεις . Με προσεκτική επιλογή του διδακτικού προσωπικού άριστης τεχνικής, επιστημονικής και κοινωνικής του κατάρτισης. Με σύγχρονα εργαστήρια και το σημαντικότερο με το μεγαλύτερο μέρος της κατάρτισης αφιερωμένο στην πρακτική εξάσκηση.

Με αυτές τις προϋποθέσεις η επαγγελματική εκπαίδευση θα δημιουργεί έτοιμους ταλαντούχους επαγγελματίες, θα προσελκύει πλέον μεγάλο αριθμό αποφοίτων της  Μέσης Εκπαίδευσης για να ικανοποιήσουν τα πραγματικά επαγγελματικά  τους ενδιαφέροντα. Παράλληλα θα εξορθολογηστούν τα ΑΕΙ και ΤΕΙ  με τη δραστική  μείωση του αριθμού των φοιτητών τους.

4. Η Ανώτατη Παιδεία μας

Κύριε Υπουργέ τολμήστε να νομοθετήσετε το αυτοδιοίκητο των Ανωτάτων Ιδρυμάτων της χώρας και επιτρέψτε στα Πανεπιστήμια να επιλέγουν τους φοιτητές τους, σύμφωνα και με τα πρότυπα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Είναι αδιανόητο να διαιωνίζεται η εξαντλητική και αναχρονιστική διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων εισαγωγής στα ανώτατα ιδρύματα.

Η διαδικασία του επαγγελματικού προσανατολισμού χάνει την αξία της, όταν επιτρέπεται στους μαθητές στο «μηχανογραφικό τους δελτίο» να επιλέγουν από μεγάλο αριθμό πιθανών σχολών με την τελική επιλογή της σχολής συνήθως να μην συμπίπτει με τα πραγματικά επιστημονικά τους ενδιαφέροντα.

Νομοθετείστε άμεσα τη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Με την πληθώρα των καταξιωμένων ελλήνων πανεπιστημιακών δασκάλων σε όλα τα καλά Πανεπιστήμια του εξωτερικού, σύντομα η Ελλάδα θα εξελιχθεί σε ένα διεθνούς εμβέλειας εκπαιδευτικό κέντρο. Η Κύπρος το τόλμησε με επιτυχία. Επίσης θα περιοριστεί η αθρόα έξοδος των νέων μας στα ανώτατα ιδρύματα του εξωτερικού.

5. Οι Διευθυντές των Σχολικών Μονάδων

Η θέση του  διευθυντή να καλύπτεται  πλέον με αξιοκρατικά και όχι κομματικά κριτήρια και με ελεγμένες, μετά από σχετική εκπαίδευση, τις διοικητικές τους ικανότητες. Είναι σημαντικό να ασκεί  τα διοικητικά του καθήκοντα ως ενδιάμεσος διοικητικός κρίκος (liaison officer) μεταξύ Υπουργείου-Εκπαιδευτικών-Γονιών και μαθητών.

6. Η αξιολόγηση του έργου του εκπαιδευτικού

Η πραγματική απόδοση του εκπαιδευτικού δεν είναι εύκολα μετρίσιμη. Ο εκπαιδευτικός διακρίνεται για την πνευματική και ψυχολογική του ωριμότητα. Ενεργεί αυτόβουλα , διακατέχεται από υπευθυνότητα, αφοσίωση, έντονη αυτοκριτική διάθεση. Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου απαιτεί σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης , αντάξιους για το έργο κριτές και σοβαρή εκπαίδευση για την επιτυχία της. Η μέχρι σήμερα καταστρεπτική απόφαση της μη αξιολόγησης ας αντικατασταθεί με το δύσκολο δρόμο της αξιολόγησης που θα συμβάλει στο έργο της αναβάθμισης της Ελληνικής Παιδείας.

Παρά τη δυσχερή κατάσταση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, παρατηρείται το παράδοξο αλλά πραγματικό φαινόμενο. Τα σχολειά μας παράγουν ένα μικρό αλλά αξιόλογο ποσοστό αποφοίτων , που διακρίνονται στις διεθνείς και εθνικές εκπαιδευτικές κοινότητες ή στις επαγγελματικές τους δραστηριότητες, αλλά και ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό αποφοίτων που πνίγεται στη μετριότητα ή και κάτω απ΄αυτήν. Αυτό δείχνει ότι το υλικό (εκπαιδευτικοί και μαθητές) υπάρχει και η πρόκληση  για εσάς και το επιτελείο σας, Κύριε Υπουργέ  είναι να αναμορφώσετε το εκπαιδευτικό μας σύστημα έτσι ώστε να αυξηθεί το ποσοστό των αποφοίτων που διακρίνονται.

Καλή επιτυχία…

Πηγή: TO BHMA

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may also like

Δεν υπάρχει μια «άλλη» Τουρκία

Σάκης Μουμτζής Γενικώς οι αυταπάτες πληρώνονται και στις