Είδα όνειρο τον Φίλη ως Λούθηρο

Είδα όνειρο τον Φίλη ως Λούθηρο

του Κωνσταντίνου Ζούλα

Από περιέργεια αναζήτησα πόσες (μόνον τις σημαντικές) αλλαγές έχουν γίνει στο σύστημα εισαγωγής από τη δεκαετία του ‘80, οπότε υπέστην το τραύμα μου. Ιδού: Στις δέσμες που καθιέρωσε το 1983 ο Απ. Κακλαμάνης παρενέβη ο Γ. Παπανδρέου το 1988, ο οποίος κατήργησε τον συνυπολογισμό της προφορικής βαθμολογίας. Το 1991 ο Γ. Σουφλιάς επιβάλλει συντελεστές στα εξεταζόμενα μαθήματα. Το 1996 ο Γερ. Αρσένης κάνει νέες αλλαγές και το 1998 καταργεί πλήρως τις δέσμες, καθώς θεσπίζει πανελλαδικές και για τη Β΄ Λυκείου. Το 2001 ο Π. Ευθυμίου ξηλώνει το σύστημα Αρσένη, μειώνοντας τα εξεταζόμενα μαθήματα και επανεισάγοντας την προφορική βαθμολογία. Η Μαριέττα Γιαννάκου το 2004 καταργεί τις πανελλαδικές της Β΄ Λυκείου και θεσπίζει τη βάση του 10. Το 2010 η Αννα Διαμαντοπούλου καταργεί τη βάση του 10 και πρωτοδημιουργεί την τράπεζα θεμάτων. Το 2013 ο Κ. Αρβανιτόπουλος μειώνει τα εξεταζόμενα μαθήματα σε 4 και ο Ανδρ. Λοβέρδος, που τον διαδέχεται, ξηλώνει την τράπεζα θεμάτων που ολοκληρώνει το 2015 ο Αρ.Μπαλτάς προσθέτοντας και ένα μάθημα στα εξεταζόμενα.

Είναι 11 αλλαγές σε 33 χρόνια. Μία κάθε τρία χρόνια. Θα μπορούσαμε κάλλιστα να διεκδικήσουμε ρεκόρ Γκίνες αν υπήρχε κατηγορία «εθνικής εκπαιδευτικής σχιζοφρένειας». Ως εκ τούτου έχω να απευθύνω μια έκκληση στον κ. Φίλη, κι ας μου συγχωρέσει το οικείο ύφος, καθώς έως πρότινος ήμασταν συνάδελφοι.

Αγαπητέ Νίκο, δες τι έχει συμβεί εδώ και 33 χρόνια και συνειδητοποίησε ότι δεν είσαι ούτε ο Καποδίστριας ούτε ο Παπανούτσος. Παραδέξου επίσης ότι το κόμμα σου δεν είχε καμία προετοιμασία ούτε –πόσο μάλλον– συγκροτημένο σχέδιο (και) στην εκπαίδευση. Το αποδεικνύει το γεγονός ότι ο κ. Τσίπρας όρισε προ έτους ως «υπουργό Μέλλοντος» (έτσι ονομάζονται οι υπουργοί Παιδείας σε πολλά κράτη) τον 73χρονο Αρ. Μπαλτά, ο οποίος τα έκανε μαντάρα. Γι’ αυτό μπήκες εσύ στη θέση του, που –μην κρυβόμαστε– ουδεμία εξειδίκευση είχες με ό,τι σου ανατέθηκε. Είναι αδύνατον σε μόλις έξι μήνες να ανακαλύψατε με τον κ. Λιάκο την εκπαιδευτική πυρίτιδα.

Ως εκ τούτου, Νίκο, κάνε μια πραγματική μεταρρύθμιση. Ζήτα ένα ραντεβού από τον Κυριάκο, ορίστε μαζί μια ολιγομελή ομάδα ειδικών που ΔΕΝ θα προέρχονται από τη Ν.Δ και τον ΣΥΡΙΖΑ και συναποφασίστε ένα μοντέλο που έχει εφαρμοσθεί επιτυχώς σε οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ε.Ε.

Θα στο πω και διαφορετικά, Νίκο. Νομοτελειακά, σε ένα δύο χρόνια στη θέση σου θα είναι κάποιος άλλος –πιθανώς «γαλάζιος»– που θα ξαναλλάξει το σύστημα που προετοιμάζεις. Μη δημιουργήσεις και άλλα τραύματα. Δεν είναι άσχετη η κατάντια της χώρας με το γεγονός ότι όλοι οι προκάτοχοί σου σκέφτονταν, όπως ακριβώς εσύ, αρνούμενοι να καταλάβουν το αυτονόητο. Οτι έστω στο Λύκειο και στον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια πρέπει να βρεθεί επιτέλους μια λύση διακομματικώς αποδεκτή. Κι αν παρ’ ελπίδα ανοίξεις τον δρόμο και για άλλες αλλαγές κοινής αποδοχής στα σχολεία και στα πανεπιστήμια, να είσαι σίγουρος, Νίκο, ότι θα γίνει το πιο τρελό σου όνειρο πραγματικότητα. Θα μείνεις στην Ιστορία ως ο… Λούθηρος της ελληνικής εκπαίδευσης. Ξέρω τι σκέφτεστε: Και μετά ξύπνησες.

Πηγή: Καθημερινή

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *