269. Ιστορικά: Ο θάνατος του Πέτρου

269. Ιστορικά: Ο θάνατος του Πέτρου

- in Ιστορικά
0

Μου έχει μείνει στον νου η αντίληψη από τα Θρησκευτικά και το Κατηχητικό πως ο απόστολος Πέτρος θανατώθηκε στη Ρώμη από τους ειδωλολάτρες. Τον σταύρωσαν ανάποδα με το κεφάλι προς τα κάτω. Δίνουν μάλιστα και τη χρονολογία 64 ή 67 κε.

Πουθενά στα 4 Κανονικά Ευαγγέλια ή άλλο κείμενο της Καινής Διαθήκης ή οποιαδήποτε χριστιανική πηγή ως το 120 κε δεν αναφέρεται τέτοιο γεγονός. Μόνο το Κατά Ιωάννη 21.18-19 λέει κάτι που διάφοροι μεταγενέστεροι συγγραφείς εξέλαβαν ως αναφορά στην ανάποδη σταύρωση του Πέτρου. Ούτε λέγεται κάτι που να προσδιορίζει κάποιο έτος θανάτωσης.

«Όταν δε γηράσῃς, εκτενείς τας χείρας σου και άλλος σε ζώσει και οίσει σε όπου ου θέλεις. Τούτο δε είπε [ο Ιησούς] σημαίνων ποίῳ θανάτῳ δοξάσει τον Θεό.» Ο γνωστός θεολόγος και διαστρεβλωτής των Γραφών, κ. Τρεμπέλας, ερμηνεύει: «Όταν δε γηράσεις, θα εξαπλώσεις τας χείρας σου… Δηλαδή θα σε οδηγήσει εις το μαρτύριον, το οποίον αν και με την προαίρεσίν σου θα το ασπάζεσαι, λόγω όμως της φυσικής αποστροφής των ανθρώπων προς τον θάνατον, φυσικά κι εσύ θα το αποστέργης».

Πρώτος, νομίζω, ο Τερτυλλιανός (155-240 κε) είδε σε αυτά τα εδάφια θάνατο με σταύρωση. Μα αυτός είδε τη Δευτέρα Παρουσία σε χίλια έτη (που δεν ήρθε!) και όραμα της νέας Ιερουσαλήμ να υπερίπταται πάνω από μια πόλη της Μικράς Ασίας για 40 ημέρες! Οπότε, η αξιοπιστία του είναι πολύ αμφισβητήσιμη.

Άλλοι, πιο λογικοί θεολόγοι, βλέπουν τον ηλικιωμένο απόστολο να εκτείνει τα χέρια του όπως κάθε γέροντας της εποχής και κάποιος άλλος να τον ντύνει – κι έτσι συμβολίζει μια απλή παράδοση στον θάνατο, με την υποταγή στην αδυναμία των γερατειών και όχι τις ανοησίες του Τρεμπέλα ή του Τερτυλλιανού.

Ο Κλήμης, 3ος επίσκοπος της Ρώμης, στα τέλη του 1ου αιώνα, έγραψε στην 1η προς Κορινθίους Επιστολή του (περίπου 95 κε) – «Ο Πέτρος επιδόθηκε όχι σε μια μα σε πολλές εργασίες κι έχοντας έτσι δηλώσει τη μαρτυρία του προχώρησε στην καθορισμένη θέση της δόξας [δηλ. θάνατο]» (Κλήμης 1, 5.4). Δεν υπάρχει καμιά υπόνοια βίαιου ή σταυρικού θανάτου.

Υπάρχει και η 1η προς Κορινθίους Επιστολή του Παύλου, η οποία υπαινίσσεται πως ο Πέτρος μπορεί να είχε πάει στην Κόρινθο, τίποτα περί Ρώμης.

Αλλά στα τέλη του 2ου ή αρχές του 3ου αιώνα έκανε την εμφάνισή του το κείμενο (Απόκρυφο) Οι Πράξεις του Πέτρου. Σε αυτό ο Πέτρος λέει στους σταυρωτές του να τον βάλουν ανάποδα, με το κεφάλι κάτω, στον σταυρό. Και από αυτό το ανορθόδοξο κείμενο, το οποίο ούτε ο Ρωμαιοκαθολικισμός ούτε η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία αποδέχτηκε, εξαπλώθηκε ο μύθος της μαρτυρικής σταύρωσης του Πέτρου, τον οποίο μύθο όλες οι εκκλησίες πιστεύουν και διδάσκουν!

Ο Ιησουίτης θεολόγος John OʼMalley S.J. έγραψε την Ιστορία των Παπών από τον Πέτρο ως Σήμερα. Σε αυτό λέει – «Καμιά μαρτυρία δεν λέει ευθέως και αναμφισβήτητα πως ο Πέτρος πήγε στη Ρώμη ή πως πέθανε εκεί».

Οι μαρτυρίες του απόκρυφου Πράξεις του Πέτρου και του Τερτυλλιανού είναι παντελώς αναξιόπιστες, καθώς κανείς επίσκοπος ή πατέρας της Εκκλησίας νωρίτερα δεν έγραψε τίποτα που να στέλνει τον Πέτρο στη Ρώμη και να σταυρώνεται εκεί – επί Νέρωνα!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may also like

66. Μύθοι: Το μυστικό των παραμυθιών (3)

Οι επισκέψεις μου στο σπίτι των Ρέιμπιν έγιναν