Τ191: Gary Cooper κατά Μακαρθισμού

Τ191: Gary Cooper κατά Μακαρθισμού

- in Ταυτότητα
0

1. Οι νεότερες γενιές μάλλον δεν έχουν δει την ταινία High Noon, ένα γουέστερν όπου ο Gary Cooper παίζει τον ρόλο ενός θαρραλέου σερίφη (με την Grace Kelly στον ρόλο της θεοσεβούμενης συζύγου, που όμως κατανοεί πως κάποτε η βία είναι απαραίτητη).

Πολύ απλά, κάποιοι αγριάνθρωποι έρχονται σε μια πολίχνη και θέλουν να επιβάλουν την δική τους παρανομία, μα ο σερίφης Will Kane, που ετοιμαζόταν να φύγει για τον μήνα του μέλιτος, αντιστέκεται και παρότι κανείς άλλος δεν τον βοηθάει, μόνος του τους εξουδετερώνει με την ειρηνιστή σύζυγο να τον στηρίζει τελικά.

Ήταν μια ωραία μαυρόασπρη ταινία του 1951 μα δεν έχει παιχτεί εδώ και μερικές δεκαετίες.

2. Ήταν η θλιβερή εποχή του Κόκκινου Τρόμου, του μακαρθισμού και το κυνήγι κομμουνιστών (από τον γερουσιαστή Μακάρθι). Πολλοί ηθοποιοί, σεναριογράφοι, σκηνοθέτες κλπ. κυνηγήθηκαν στο Χόλυγουντ επίσης.

Ο Κούπερ, ως συντηρητικός Ρεπουμπλικάνος, ανήκε στην οργάνωση Motion Picture Alliance for the Preservation of American Ideals. Ήταν ιδρυτικό μέλος μαζί με τους Ουόλτερ Ντίσνεϊ, Κλαρκ Γκέιμπλ, Ρόναλντ Ρήγκαν, Μπάρμπαρα Στάνγουικ, Χέντα Χόπερ, Τζον Γουέιν κ.ά. Η οργάνωση συμβούλευε το Κογκρέσο να ερευνήσει (και κυνηγήσει) κομμουνιστές και την επίδρασή τους στην κινηματογραφική βιομηχανία.

Παρότι κλήθηκε να δώσει πληροφορίες στην Επιτροπή για Αντι-Αμερικανικές Δραστηριότητες (Οκτ.1947), ο Κούπερ, σε αντίθεση με άλλους του Χόλυγουντ, δεν ανέφερε κανένα όνομα και απλώς είπε πως αρνήθηκε να παίξει σε ταινίες των οποίων το σενάριο είχε ‘κομμουνιστικές ιδέες’ (μα δεν θυμόταν ονόματα!).

3. Οι ηρωικοί, ακέραιοι χαρακτήρες που ο Κούπερ ενσάρκωνε τόσο συχνά στις ταινίες όπου πρωταγωνιστούσε ήταν σχεδόν πάντα προβολές του δικού του χαρακτήρα, λιγομίλητου και χαμηλών τόνων.

Έδειξε το ποιόν του όταν η Επιτροπή κυνήγησε τον Carl Foreman που έγραψε το σενάριο για τη High Noon, διότι ήταν για κάποιο διάστημα μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος. Ο Κούπερ του συμπαραστάθηκε πλήρως. Όταν ο Τζον Γουέιν και άλλοι τον απείλησαν με αποκλεισμό από ταινίες αν δεν αποχωρούσε από το γύρισμα της High Noon του Fred Zinnemann (1951), ο Κούπερ τους αγνόησε και δήλωσε στον τύπο πως ο Foreman ήταν ‘εξαίρετος τύπος Αμερικανού’. Αργότερα δε, όταν ο παραγωγός Stanley Kramer επιχείρησε να αφαιρέσει το όνομα του σεναριογράφου, ο Κούπερ απείλησε μαζί με τον σκηνοθέτη Ζίνεμαν να εγκαταλείψουν την ταινία που δεν είχε τελειώσει.

4. Στην ταινία High Noon ο Κούπερ έδειξε για πολλοστή φορά την εξαιρετική ηθοποιία του για τέτοιους ρόλους. Πήρε δε το 2ο του Όσκαρ για τον ρόλο του σερίφη το 1952.

Είχε προηγηθεί το Όσκαρ του 1942 για τον ρόλο του ως λοχίας Γιορκ (στην ταινία Sergeant York) που έδειχνε τον πιο ηρωικό Αμερικανό στον 1ο Παγκόσμιο Πόλεμο που πήρε τα περισσότερα μετάλλια.

Άλλος γνωστός ρόλος ήταν ο Ρόμπερτ Τζόρνταν στη Για ποιον χτυπά η καμπάνα (For whom the Bell Tolls του Χέμινγουεϊ) στα τέλη 1942. Έπαιζε με την Ingrid Bergman (και την Ελληνίδα Κατίνα Παξινού) ως Αμερικανός ειδικός σε ανατινάξεις που πολεμούσε με τους Δημοκρατικούς στον Ισπανικό Εμφύλιο.

Παρότι έπαιξε σε πολλές άλλες ταινίες, ο τελευταίος σπουδαίος ρόλος του ήταν στο Man of the West του Anthony Mann (1958) ως ένας μετανοημένος ληστής και φονιάς της Άγριας Δύσης.

Ο Foreman έζησε για να γράψει τα σενάρια της ταινίας Bridge on the River Kwai και της Guns of Navarone, δυο ταινίες που άφησαν εποχή!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *