Τ366: Ο δάσκαλος – ācarya

Τ366: Ο δάσκαλος – ācarya

- in Ταυτότητα
0

Υπάρχουν κι άλλες ονομασίες για τον δάσκαλο – η πασίγνωστη guru (γκουρού, upādhyāya ‘ακαδημαϊκός καθηγητής’ κι άλλες. Ο ācarya είναι ο πνευματικός καθοδηγητής (μεγάλος δάσκαλος όπως Śaṅkarācarya, Sayanācarya). O γκουρού επίσης. Μα αυτός είναι και οποιοσδήποτε άλλος δάσκαλος. Ο ācarya καθοδηγεί προς ανώτερα επίπεδα πνευματικότητας, συνειδησίας, λύτρωσης, φώτισης.

Στις διάφορες παραδόσεις ψυχολογικές, φιλοσοφικές και θρησκευτικές, πρέπει να έχει ορισμένα γνωρίσματα: –

1. Ανήκει σε μια από τις γνωστές πνευματικές παραδόσεις.

2. Μπορεί να είναι παντρεμένος ή ανύπαντρος μα δεν παρασύρεται από το σεξ.

3. Γνωρίζει τους Βέδες – ή, ακριβέστερα, τα κείμενα που μιλούν θεωρητικά και οδηγούν πρακτικά, προς την ύψιστη σοφία. Επίσης τις πειθαρχίες λογικής και συζήτησης.

4. Έχει γνώση και κατανόηση και δεξιότητα στο να διδάσκει κάθε ηλικία.

5. Η διδαχή του πρέπει να ακολουθεί τη Βεδική Παράδοση και να μην αντιλέγει με κανένα τρόπο την παραδοσιακή διδασκαλία.

6. Η όλη διαγωγή του μένει στα πλαίσια της αβλάβειας, αλήθειας, εντιμότητας.

7. Ζει με προφανή απόσπαση προς την οικογένεια, περιουσία και φήμη.

8. Ζει σε καθαρότητα και ταπεινοφροσύνη.

9. Δείχνει κατανόηση και συμπόνια προς όλα τα πλάσματα – και ζώα και φυτά.

10. Μπορεί να επιδείξει θυμό και τραχύτητα προς οκνηρούς ή ψευδόμενους μαθητές και να τους τιμωρήσει (μα δίχως εξευτελισμό) για να θυμηθούν την πνευματικότητα.

11. Αδιαφορεί για τη γνώμη των πολλών και τυχόν εχθρότητες. Μα πάντα θα ανταποκριθεί σε φιλοσοφική πρόκληση και θα πολεμήσει με επιχειρηματολογία.

12. Δεν επιχειρεί να αποκτήσει πλούτο ή φήμη με δική του ή άλλων προσπάθεια.

13. Αποδέχεται ό,τι του προσφέρουν οι μαθητές και άλλοι γνωστοί του με ταπεινότητα και με ευγνωμοσύνη.

14. Δεν κάνει διαφήμιση για να προσελκύσει κόσμο. Απλά δέχεται και διδάσκει όσους έρχονται και θέλουν να διδαχθούν. (Ενίοτε είναι αναγκαίο να βάλει επίδοξους μαθητές σε δοκιμασία.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *