Το ανάπηρο πρωθυπουργικό κέντρο

Το ανάπηρο πρωθυπουργικό κέντρο

Θανάσης Κοντογεώργης

Τ​​α θλιβερά γεγονότα της 23ης Ιουλίου έχουν βυθίσει τη χώρα στο πένθος. Oι προσωπικές ιστορίες που γίνονται, πλέον, γνωστές αναδεικνύουν το μέγεθος της τραγωδίας. Ταυτόχρονα, αναδεικνύονται οι υστερήσεις της ελληνικής κυβέρνησης, της διοικητικής μηχανής και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Η σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο συντονιστικό κέντρο επιχειρήσεων της Πυροσβεστικής στο Χαλάνδρι με την παρουσία του πρωθυπουργού δεν πρέπει να μας απασχολήσει μόνο ως μια επικοινωνιακή παράσταση της κυβέρνησης ή, ακόμα χειρότερα, ως μια προσπάθεια απόκρυψης ευθυνών. Εκεί, τουλάχιστον μπροστά στις κάμερες, ο πρωθυπουργός παρουσιάστηκε σχεδόν πλήρως απληροφόρητος για την κατάσταση στον τόπο της τραγωδίας αλλά και την έκταση αυτής. Η εικόνα αυτή, ακόμα και αν δεχθούμε καλόπιστα το σενάριο της άγνοιας του πρωθυπουργού, δημιουργεί μεγάλη ανασφάλεια και πρέπει να προβληματίσει πολίτες και ειδικούς.

Στο γραφείο του πρωθυπουργού λειτουργεί (;) γραφείο Στρατηγικού Σχεδιασμού. Η αρμοδιότητά του είναι, όπως αναφέρεται και στο σχετικό οργανόγραμμα με βάση την απόφαση Υ201 /22.11.2016 του Πρωθυπουργού, η μελέτη και ανάλυση της πορείας υλοποίησης του κυβερνητικού έργου. Παλαιότερα, όμως, είχε συσταθεί και λειτουργούσε, πριν καταργηθεί και με την ως άνω απόφαση, τμήμα Διαχείρισης Κρίσεων, ως μέρος του Στρατηγικού Σχεδιασμού, που είχε ως αρμοδιότητα να υποβάλλει στον πρωθυπουργό προτάσεις για τη διαχείριση κρίσεων και τον υπολογισμό επιπτώσεών τους, αλλά και να εκτελεί τις σχετικές εντολές του. Σκοπός του τμήματος αυτού ήταν και η θεσμοθέτηση διαδικασιών ώστε στην περίπτωση που συνέβαινε κάποια μείζονα κρίση, να έχει ο πρωθυπουργός τη δυνατότητα να συλλέξει τις απαραίτητες πληροφορίες απ’ όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες και να λάβει τις κατάλληλες αποφάσεις μέσα σε ασφυκτικά χρονικά πλαίσια.

Γιατί δεν υπάρχει σήμερα ένα τέτοιο γραφείο και παρουσιάζεται ο πρωθυπουργός να αγνοεί τι συμβαίνει στη χώρα; Ποια σχέδια δράσης είχαν καταρτιστεί και ποιος συντονισμός υπήρξε από το πρωθυπουργικό κέντρο; Ποιος σήκωσε το τηλέφωνο το απόγευμα της Δευτέρας από το πρωθυπουργικό γραφείο για να συλλέξει πληροφορίες, να ενεργοποιήσει διαδικασίες, να ετοιμάσει ενημερωτικό σημείωμα προς τον πρωθυπουργό και να κινητοποιήσει υπουργούς, οργανισμούς και υπηρεσίες προκειμένου, ακόμα και εν τη απουσία του κ. Τσίπρα στο εξωτερικό, να υπάρχει έλεγχος και σαφής πληροφόρηση για το τι γινόταν εκείνες τις ώρες; Ηταν η πληροφόρησή του αποσπασματική και διέφερε ανάλογα με τον ποιον υπηρεσιακό παράγοντα είχε στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής; Η πλήρης παράλυση του διοικητικού μηχανισμού φαίνεται ότι ήταν και αποτέλεσμα της παντελούς απουσίας πολιτικού συντονισμού ή έστω εποπτείας, με τα γνωστά τραγικά αποτελέσματα.

Ολα τα παραπάνω δεν προσιδιάζουν σε μια σοβαρή και οργανωμένη χώρα. Το πρωθυπουργικό κέντρο πρέπει να μπορεί να παρέχει αποτελεσματικό συντονισμό σε ολόκληρη την κυβέρνηση για τη μεγιστοποίηση της απόδοσης της κυβερνητικής μηχανής, ειδικά κατά τη διαχείριση κρίσεων. Αν και ο Ελληνας πρωθυπουργός έχει σημαντικές εξουσίες, αναδείχθηκε με τραγικό τρόπο ότι καθηλώνεται επιχειρησιακά λόγω των προβλημάτων κυβερνητικού συντονισμού, της περιορισμένης τεχνοκρατικής επάρκειας καθώς και της ποιότητας της πληροφορίας που φτάνει σε αυτόν. Οι ανεπάρκειες αυτές, εκτός από αναποτελεσματικότητα και αναξιοκρατία, έχουν ως συνέπεια και την απώλεια ανθρώπινων ζωών. Ας ελπίσουμε να είναι οι τελευταίες.

* Ο κ. Θανάσης Κοντογεώργης είναι δικηγόρος. Eχει διατελέσει νομικός σύμβουλος και σύμβουλος στρατηγικής προηγούμενων ελληνικών κυβερνήσεων.



Πηγή: Καθημερινή

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *