Προλετκούλτ στο Εμπρός

Προλετκούλτ στο Εμπρός

Τάκης Θεοδωρόπουλος  

Διάβασα στο χθεσινό φύλλο της «Κ» την επιστολή της κ. Γεωργίας Αγγελοπούλου «εκ μέρους των εναπομεινάντων κατοίκων του Ψυρρή». Η αναγνώστρια, για να το θέσω κομψά, έχει διαφορετική άποψη από όσους, με αφορμή την εκκένωση της κατάληψης που λειτουργούσε εδώ και χρόνια στο «Εμπρός», διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους επειδή «η χούντα» που μας κυβερνά, αφού «τσιμέντωσε» την Ακρόπολη, τώρα τσιμεντώνει και έναν χώρο παραγωγής πολιτισμού. Προφανώς δεν είχε τον χρόνο ή τη διάθεση να παρακολουθήσει ένα από τα δρώμενα που χρόνια τώρα κράτησαν ζωντανό το αντιφασιστικό και αντιρατσιστικό φρόνημα του λαού μας. Ανοιξαν νέους δρόμους στη νεοελληνική δημιουργία και πειραματίστηκαν σε νέους τρόπους έκφρασης, τους οποίους είναι μάλλον προφανές ότι η κάτοικος του Ψυρρή δεν τους αντιλαμβάνεται. Γι’ αυτήν τα σκουπίδια και τα τενεκεδάκια μπίρες που άφηνε το πέρασμα της δημιουργίας ήσαν απλώς απορρίμματα. Και δεν μπόρεσε να αντιληφθεί ότι η ούρηση στο εκκλησάκι των Αγίων Αναργύρων δεν είναι απλώς η ικανοποίηση μιας φυσικής ανάγκης. Είναι έργο τέχνης. Αρκεί να συσχετίσεις την ούρηση με την μπίρα και το κουτάκι της για να φθάσεις στις συνθήκες παραγωγής τους και να καταλάβεις την εκμετάλλευση του ανθρώπου από άνθρωπο, που έχει ως αποτέλεσμα την κακοποίηση του ανδρικού προστάτη. Εδώ, κυρία μου, με τενεκεδάκια και σκουπίδια έχουν φτιαχτεί ολόκληρα μουσεία σύγχρονης τέχνης και εσείς που τα έχετε στα πόδια σας διαμαρτύρεστε;

Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να επεκταθώ περαιτέρω στην άνθηση και στα επιτεύγματα του πολιτισμού των καταλήψεων που έχει αναπτυχθεί παρ’ ημίν. Θα έλεγα ότι είναι πιο προωθημένος και από τον πολιτισμό που ανέπτυξαν τα αντιφασιστικά και αντιρατσιστικά κινήματα του περασμένου αιώνα. Αυτοί είχαν να αντιμετωπίσουν φασιστικά καθεστώτα και πολιτικό και κοινωνικό ρατσισμό. Εύκολα πράγματα. Η φαντασία των δικών μας όμως έχει τέτοια δυναμική ώστε, ελλείψει πραγματικού φασισμού και ρατσισμού, τους επινοεί. Προκειμένου, δε, να αφυπνίσουν τις συνειδήσεις όσων δεν βλέπουν ούτε φασισμό ούτε ρατσισμό γύρω τους, οι δημιουργοί θορυβούν και ασχημονούν. Ο μόνος ρατσισμός που ισχύει σήμερα εν Ελλάδι είναι η περιφρόνηση απέναντι στους συμπολίτες μας που δεν αντέχουν τον θόρυβο – ανήκω στην καταδιωκόμενη φυλή.

Οι καταλήψεις είναι ένα καρκίνωμα που το αφήσαμε να απλωθεί, είτε επειδή αδιαφορήσαμε είτε επειδή μας τρομοκρατούσαν οι καταληψίες και οι πολιτικοί τους παραστάτες. Με τα χρόνια απέκτησε την ισχύ εθίμου και καταχωρίσθηκε στον κατάλογο των δικαιωμάτων. Ενοχλεί μόνο τους ταλαίπωρους περιοίκους που υφίστανται τους κραδασμούς της δημιουργίας. Πάντως, ευτυχώς που τσιμέντωσαν το «Εμπρός». Η οικία Σβώλου στην οδό Φερών, που δεν είχε τσιμεντωθεί όταν εκκενώθηκε, τελεί και πάλι υπό κατάληψη. Αναμένεται έκρηξη καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Πηγή: Καθημερινή

– – –
Όλα τα σχόλια των αναγνωστών είναι ευπρόσδεκτα, εφόσον δεν χρησιμοποιούν προσβλητικούς ή υβριστικούς χαρακτηρισμούς. Επίσης σχόλια στα οποία έχει επιλεγεί η “Υποβολή ως Ανώνυμος/η – Unknown” δεν θα δημοσιεύονται. Μπορείτε να επιλέξετε να υποβάλετε ένα σχόλιο είτε με το προφίλ σας στο Google (1η επιλογή), είτε το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο (2η επιλογή: “Όνομα/URL“), συμπληρώνοντας μόνο το πεδίο “Όνομα” (όνομα ή ψευδώνυμο της αρεσκείας σας). Όλα τα σχόλια πριν τη δημοσίευσή τους πρέπει να εγκριθούν από τον Διαχειριστή (comment moderation), γι’ αυτό πιθανόν να υπάρξει μια μικρή καθυστέρηση.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may also like

Η διάβρωση της εμπιστοσύνης

Κώστας Καλλίτσης Μια αναδρομή στη μεταπολιτευτική περίοδο δείχνει