Ελληνικά ΑΕΙ και παγκόσμια κατάταξη

Ελληνικά ΑΕΙ και παγκόσμια κατάταξη

1. Στο προηγούμενο θίξαμε πάλι τον μύθο της «προόδου» που έχουν διαχύσει στη νοοτροπία του κοσμάκη οι Αναρχοαριστεροί με την προπαγάνδα τους. Η πρόοδος ή προοδευτικότητά τους ήταν και είναι οπισθοδρόμηση.

Σήμερα εξετάζω ένα άλλο αποτέλεσμα του μύθου που, δυστυχώς, επεκτείνεται και στους Κεντροδεξιούς. Αφορά τα ΑΕΙ μας και τη γνωστή Μελέτη της Σαγκάης που κατηγοριοποιεί όλα τα ΑΕΙ παγκοσμίως.

Πρόσφατα (Αυγ. 2019) ανακοινώθηκαν τα φετινά αποτελέσματα της Μελέτης (ή Λίστας) αυτής που είναι μια από τις μεθόδους για την κατάταξη των Πανεπιστημίων σε παγκόσμια κλίμακα. Δεν είναι αυτά αποδεκτά δίχως επιφυλάξεις και αμφισβητείται η επάρκεια των κριτηρίων, μα δίνεται μια σχετικά πειστική εικόνα για τη γενική ποιότητα των Ιδρυμάτων.

Τα ελληνικά ΜΜΕ σχολίασαν θριαμβολογικά την κατάταξη των επτά ελληνικών μεγαλύτερων πανεπιστημίων και πολυτεχνείων στα 1.000 καλύτερα του πλανήτη.

2. Είναι να απορεί κανείς με τη σαθρότητα της σκέψης τόσο των αρθρογράφων όσο και των πανεπιστημιακών και πολιτικάντηδων που νιώθουν υπερήφανοι για αυτό το επίτευγμα της επιστημονικής ιδιοφυΐας μας!

Στην πραγματικότητα η παρουσία των 7 από τα 24 πανεπιστήμια μας στην παγκόσμια κλίμακα είναι για θλίψη και κατάθλιψη, όχι θριαμβολογία. Διότι τα αποτελέσματα δείχνουν μια οπισθοδρόμηση στη γενική ποιότητα της λειτουργίας των ελληνικών πανεπιστημίων. Η δε απόφαση του κ. Γαβρόγλου να μετονομάσει τα ΤΕΙ σε ΑΕΙ δείχνει μια ακόμα πλευρά της παράνοιας που ταλανίζει όχι μόνο την Αναρχοαριστερά μα σχεδόν όλη την ελληνική κοινωνία.

Η χρεοκοπία και συνακόλουθη κρίση από το 2010 απλούστατα επέτεινε κι επιτάχυνε μια καθοδική πορεία που ξεκίνησε με παράλογες πολιτικές παρεμβάσεις πρώτα –πρώτα στη Γλώσσα μας στα πρώτα έτη της Μεταπολίτευσης.

3. Παρά τη γενικότερη θλιβερή εικόνα υπάρχουν, ωστόσο, μερικές ελπιδοφόρες εκλάμψεις. Μεμονωμένα τμήματα, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, η Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ, η Ιατρική του ΕΚΠΑ (και ίσως άλλα τμήματα ή άλλες Σχολές που δεν είναι στη Λίστα Σαγκάης) δεν υποβαθμίστηκαν και μάλιστα βελτίωσαν τη θέση τους. Αν αυτά χρησιμοποιηθούν ως μοντέλα για να μεταρρυθμιστούν και τα άλλα ΑΕΙ μας τότε η τραγική κατάσταση θα βελτιωθεί στα σίγουρα.

Προσέξτε όμως!

Στην τελευταία δεκαετία το Πανεπιστήμιο Αθηνών έπεσε κατά 100 θέσεις και το ΑΠΘ έπεσε κατά 150! Προς τι οι θριαμβολογίες, λοιπόν;

Το Μετσόβιο Πολυτεχνείο έχασε σχεδόν 200 θέσεις! Μαζί με τα Πανεπιστήμια Κρήτης, Ιωαννίνων, Πατρών και Θεσσαλίας – όλα μαζί βρίσκονται στα χαμηλότερα από τα 600 καλύτερα!

4. Ναι, σίγουρα, στις υψηλότερες θέσεις είναι τα πασίγνωστα Πανεπιστήμια των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Μα εδώ βρίσκονται και Ιδρύματα μικρών χωρών όπως το Ισραήλ, η Αυστρία, η Ελβετία και η Ιρλανδία (με τη δική της οικονομική κρίση). Επίσης Πανεπιστήμια χωρών δίχως παράδοση στην Παιδεία όπως η Αργεντινή, η Βραζιλία, το Μεξικό, η Νότια Αφρική, η Σαουδική Αραβία, η Ταϊβάν.

Συμμετέχουμε στην ΕΕ από το 1980, σαράντα χρόνια τώρα, κι έχουμε Πανεπιστήμια για πάνω από 150 ενώ η πολιτισμική μας κληρονομιά καλύπτει 3 χιλιετίες. Ας μην επικαλούμαστε τη φτώχεια μας ή το μικρό μας μέγεθος.

Άλλες χώρες προχωρούν συνεχώς σε βελτιώσεις. Εδώ, ενώ τα καλύτερα μυαλά διαπρέπουν φευγάτα στο εξωτερικό, εμείς προχωρούμε συνεχώς μα μόνο σε βαλτώσεις.

Το πρόβλημα είναι πως τα «καλύτερα μυαλά που διαπρέπουν φευγάτα στο εξωτερικό» δεν θέλουν να επιστρέψουν διότι ξέρουν πως τα εδραιωμένα συμφέροντα της βάλτωσης και βλακείας δεν θα τους αφήσουν να εργασθούν για κάποια βελτίωση ούτε αμισθί!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may also like

216. Ποίηση: Ποίησης Τέχνη (3)

1. “Η Ποίηση είναι μια μορφή τέχνης και