622. Φιλοσοφία: Ο γέροντας ψαράς (2)

622. Φιλοσοφία: Ο γέροντας ψαράς (2)

Νικόδημος (για Τζουάνγκ Τζου, κεφ. 31)

“Επιπλέον οι άνθρωποι εκδηλώνουν οκτώ ελαττώματα και τέσσερα λάθη στις δραστηριότητές τους. [Πρώτα τα ελαττώματα.]

1. Ανάμειξη ή πολυπραγμοσύνη – όταν ανακατεύεσαι σε κάτι που δεν σε αφορά.

2. Επέμβαση ή παρέμβαση – όταν χώνεσαι απρόσκλητος σε συζητήσεις ή άλλες περιστάσεις που, πάλι, δεν σε αφορούν.

3. Δουλοπρέπεια – όταν ταιριάζεις λόγια [και συμπεριφορά] για να κερδίσεις εύνοια.

4. Κολακεία – όταν επαινείς κάποιον άσχετα με το ορθό και το λάθος του, το δίκαιο και το άδικό του.

5. Συκοφαντία – όταν μιλάς εστιάζοντας στις αδυναμίες των άλλων.

6. Κακοήθεια – όταν προκαλείς ρήξη μεταξύ φίλων ή μελών ίδιας οικογένειας.

7. Μοχθηρία – όταν δολοπλοκείς με υποκρισία κι εξαπάτηση για να προκαλέσεις κακό σε άλλους.

8. Διπροσωπία – όταν εξαπατάς με προσποίηση για να κερδίσεις από την εμπιστοσύνη που σου δείχνουν οι άλλοι.

Αυτά τα οκτώ ελαττώματα προκαλούν πολλή σύγχυση σε άλλους και βλάπτουν τον ίδιο τον δράστη. Ο αριστοκράτης δεν θα τον κάνει φίλο του και ο φωτισμένος άρχοντας δεν θα τον έχει στην υπηρεσία του. Τώρα τα 4 λάθη.

α) Άπληστη φιλοδοξία – είναι το να βουτάς συνεχώς σε μεγάλες υποθέσεις αλλάζοντας εδραιωμένες παραδοσιακές πρακτικές για να αποκτήσεις φήμη.

β) Πλεονεξία – είναι το να προβάλλεις πολυμάθεια και να σφετερίζεσαι ιδέες, παραγωγές και τρόπους των άλλων.

γ) Το να μάθεις και να δεις τα ελαττώματά σου και αντί να τα διορθώσεις να τα αγνοείς ή να τα καλύπτεις είναι πεισματική άγνοια.

δ) Αλαζονεία μισαλλόδοξη εγκωμιάζει όσους συμφωνούν μαζί της μα κατακρίνει όσους διαφωνούν και παρουσιάζει τα καλά τους ως ψεγάδια.

Αυτά είναι τέσσερα βασανιστικά λάθη [μα και αρνητικές ιδιότητες όπως τα 8 ελαττώματα: όλα περιορίζουν την αρετή]. Μόνο όταν αποβάλεις τα 8 ελαττώματα και αποφεύγεις τα βασανιστικά λάθη θα μπορείς να διδαχθείς.”

Ο Κομφούκιος αναστέναξε με στενοχώρια. Υποκλίθηκε δυο φορές και είπε “Δύο φορές εκδιώχθηκα από το Λου. Στο Γουέι εξαφάνισαν κάθε ίχνος μου. Στο Σονγκ έκοψαν το δέντρο όπου καθόμουν. Και με περιόρισαν ανάμεσα στο Chen και Chai. Δεν ξέρω να έκανα κάποιο λάθος για να υποστώ αυτές τις 4 οδυνηρές διώξεις.”

Ο ξένος είπε με λύπη: “Α, θλιβερό!” Μα άλλαξε πάλι έκφραση. “Πολύ αργός είσαι στην κατανόηση. Ξέρεις, υπήρχε κάποτε κάποιος που φοβόταν τη σκιά του και νόμιζε τρομαγμένος πως οι πατημασιές του ήταν από κάποιο κακόβουλο πλάσμα. Προσπάθησε να ξεφύγει τρέχοντας. Μα κάθε φορά που σήκωνε και κατέβαζε τα πόδια εμφανίζονταν πιο πολλά αχνάρια. Και όσο γρήγορα κι αν έτρεχε, η σκιά του δεν τον άφηνε! Νομίζοντας πάλι πως έτρεχε αργά, επιτάχυνε το τρέξιμο και δεν τολμούσε να σταματήσει ωσότου εξαντλήθηκε κι έπεσε νεκρός. Δεν σκέφθηκε ποτέ πως αν αναπαυόταν σε μέρος σκιερό η σκιά θα χανόταν και καθώς έμενε ακίνητος δεν θα υπήρχαν νέες πατημασιές. Πώς εκδήλωνε τόση βλακεία;”

Ναι, υπάρχει συνέχεια.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may also like

630. Φιλοσοφία: Στην Οδό του Τάο

(από το Wen Tzu ‘Κατανοώντας τα Μυστήρια’ 12)