Φιλ485: 16 Ιδιότητες θεϊκές

Φιλ485: 16 Ιδιότητες θεϊκές

- in Φιλοσοφία
0

Α. Στην αρχαία Βεδική Παράδοση των Ινδιών λέγεται πως η δημιουργική δύναμη του Υψίστου εκδηλώνεται στον άνθρωπο σε 16 ιδιότητες ή δυνάμεις που γίνονται, αν και όταν αναπτυχθούν, τα ταλέντα. Αυτές οι δυνάμεις μένουν υπανάπτυκτες στις μεγάλες μάζες των ανθρώπων καθώς είναι βυθισμένοι σε άγνοια, μηχανικότητα και σύγχυση, στη σύγχρονη εποχή, παρά τα επιτεύγματα της τεχνολογίας μας.

Πού και πού, κατά καιρούς ένας άνθρωπος, χάρη σε πολύ ευνοϊκές συνθήκες μπορεί να αναπτύξει πλήρως μια τέτοια ιδιότητα και τότε γίνεται σπουδαίος επιστήμονας, καλλιτέχνης ή πολιτικός ηγέτης. Τέτοιοι ήταν στη σύγχρονη εποχή οι Τσώρτσιλ, Αϊνστάιν, Λέων Τολστόι, Τζον Τέρνερ (ζωγράφος Βρετανός), Μότσαρτ κλπ. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν είχαν αδυναμίες κι ελαττώματα.

Οι μεγάλοι σοφοί και δάσκαλοι μπορεί να έχουν αναπτύξει δύο και τρεις από αυτές τις ιδιότητες (Ντα Βίντσι, Πλάτων κλπ.)

Β. Αυτές περιγράφονται σε διαφορετικά κείμενα όπως Bhagavad-Gītā (14o κεφάλαιο) ή TripuraSundarī κλπ. Μα δεν υπάρχει απόλυτη συμφωνία ονομασιών έτσι που συνολικά είναι πάνω από 20. (Ομοίως οι επτά σοφοί στην Αρχαία Ελλάδα είναι πάνω από 15 αν συμπεριλάβουμε όλα τα ονόματα σε κάθε λίστα.)

Στη συνέχεια δίνω τις σίγουρες που είναι σε κάθε λίστα και μετά τις πιο πιθανές από τις άλλες. Τις δίνω στη σανσκριτική αλφαβητική σειρά.

1) ārjava: ευθύτητα, εντιμότητα, ειλικρίνεια.

2) aiśvarya: απόλυτη εξουσία, ή δύναμη να κηρύσσεις τον νόμο και να μπορείς να τον αλλάζεις.

3) kāruṇya: συμπόνια, καλοσύνη, έλεος.

4) gāmbhīrya: σοβαρότητα χαρακτήρα και δράσης· βάθος νόησης και σημασίας· ζήλος στην εργασία.

5) jñāna: γνώση, σοφία, φρόνηση – που θα εκδηλωθεί και σε δεξιότητα.

6) tejas: λαμπρότητα που φωτίζει τα πάντα στο περιβάλλον.

7) dharma: αίσθημα δικαιοσύνης, θρησκείας, νομιμότητας.

8) paramaudārya: μεγαλοψυχία, γενναιοδωρία.

9) mādhurya: γλυκύτητα, ομορφιά, τρυφερότητα.

10) yaśas: ακτινοβολία αυτοπεποίθησης και μεγαλείου, δόξα, μεγαλοφημία.

11) vātsalya: αγάπη και φροντίδα του ισχυρού προς τον αδύναμο.

12) vairāgya: απάθεια, απόσπαση.

13) vīrya: δύναμη, σθένος που κατανικά κάθε αντίπαλο, κάθε αντίσταση.

14) śaurya: γενναιότητα, τόλμη που αντιμετωπίζει κάθε απειλή, δυσκολία, πρόκληση.

15) śrī: μεγαλειότητα, ένδοξη παρουσία.

16) sthairya: σταθερότητα, ενιαία ουσία ή κατάσταση, αταραξία, αφθαρσία, αμεταβλητότητα.

Αναφέρονται και άλλες: abhaya ‘αφοβία’ – καλύπτεται από 14 śaurya· bala ‘σθένος, ρώμη’ – καλύπτεται από 13 vīrya· śakti ‘δύναμη, ενέργεια’ που όμως είναι ο γενικός όρος και για τη δύναμη του Υψίστου και για τις 16 αυτές ανθρώπινες ιδιότητες. Υπάρχουν κι άλλες.

Ένας άνθρωπος γεννημένος στις κατάλληλες συνθήκες μπορεί να αναπτύξει ως και 4 ιδιότητες και θα είναι πολυτάλαντος και θαυματοποιός. Μια από αυτές θα είναι jñāna ‘γνώση’ για να μπορεί να βοηθήσει άλλους μα και την κοινωνία. Μια την οποία δεν θα μπορεί να έχει είναι aiśvarya: αυτή λέγεται να εκδηλώνεται σε θείες ενσαρκώσεις. Sthairya επίσης θα εκδηλωθεί μόνο μερικώς στον άνθρωπο καθώς η αμεταβλητότητα και αφθαρσία ανήκει μόνο στο Απόλυτο.

Η πλήρης ανάπτυξη μιας έστω από αυτές τις ιδιότητες απαιτεί μακρόχρονη εκπαίδευση και πειθαρχία υπό την καθοδήγηση κάποιου δασκάλου.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *