Νικόδημος
Είναι δύσκολο για υλιστές επιστήμονες να αποδεχτούν πως το υπόστρωμα των πάντων είναι νοητική ουσία.
«Το Μπράχμαν είναι συνειδησία/νοημοσύνη» λέει μια Ουπανισάδα, βασικό κείμενο του Βεδάντα (Aitareya Ουπανισάδα 3.5.3: prajñānaṃ brahma). Αυτή είναι η Πρωτουσία, Πρωταρχή και Πρωταιτία των πάντων–απέραντη, ατελεύτητη, αμετάβλητη συνειδησία από την οποία εκπορεύεται το σύμπαν και ο άνθρωπος. Λέγεται και συνειδησία απλή, δίχως αντικείμενο. Ποιος όμως ξέρει τι είναι αυτό στην εμπειρία;
Η πηγή και βάση και στήριξη του ανθρώπου είναι η συνειδησία που του δίνει ύπαρξη, νόηση, γνώση, αντιληπτικότητα κι ενέργεια για δράση στον κόσμο του νου και στον κόσμο της ύλης. Και η φιλοσοφία Βεδάντα διδάσκει τη συνειδητοποίηση αυτού του απλού γεγονότος. Ο Εαυτός μας είναι Συνειδησία απλή, ίδια με τη Συνειδησία του συμπαντικού Εαυτού. Μα στην πορεία της ενσωμάτωσης στον υλικό κόσμο, η απλή αρχέγονη φύση μας λησμονιέται καθώς η νόηση μας ταυτίζεται με την ενσωμάτωση, με το ξεχωριστό «εγώ» (asmitā ή ahaṅkāra) που σχετίζεται με το σώμα, τις κοινωνικές σχέσεις και άλλα εξωτερικά ή ψυχικά φαινόμενα όπως διαθέσεις και συγκινήσεις.
Ο Arthur Stanley Eddington ήταν κορυφαίος αστροφυσικός (1882-1944) στη Βρετανία και το 1928 έγραψε το The Nature of the Physical World Η φύση του Υλικού Κόσμου. Στις σελίδες 276-281 γράφει –
Η ουσία του κόσμου είναι νοητική ουσία (mind–stuff). Αυτή είναι κάτι γενικότερο του δικού μας ενσυνείδητου νου…. Αυτή δεν απλώνεται στον χώρο και στον χρόνο που είναι μέρη ενός κυκλικού συστήματος το οποίο εγείρεται από τη νοητική ουσία. Ας θυμόμαστε πως η γνώση μας όλη του περιβάλλοντος που είναι ο κόσμος της Φυσικής εισέρχεται μέσα μας μέσω των νεύρων και φθάνει στην έδρα της συνειδησίας…. Η συνειδησία δεν μπορεί να οριστεί επακριβώς καθώς σβήνει στην α-συνειδησία και πέρα από αυτήν πρέπει να προτείνουμε ως αρχή κάτι απροσδιόριστο μα συνεχόμενο με τη νοητική φύση μας…. Είναι δύσκολο για υλιστές επιστήμονες να αποδεχτούν πως το υπόστρωμα των πάντων είναι νοητική ουσία. Μα κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει πως αυτή είναι το πρώτιστο στοιχείο της εμπειρίας και το πιο άμεσο….
Η φιλοσοφία Βεδάντα έχει ως στόχο την επιβεβαίωση και συνειδητοποίηση αυτού του γεγονότος, διαχωρίζοντας κι εξαγνίζοντας τη συνειδησία από τις ψευδαισθήσεις των διάφορων ταυτίσεων και την πολλαπλότητα των «εγώ» κι «εαυτών».
Η διαδικασία της πρακτικής αυτής εργασίας οδηγεί στο γεγονός της Αυτοσυνειδητοποίησης που λέγεται ātma–bodha ή ātma–jñāna ή brahma–vidyā (= αφύπνιση του αληθινού Εαυτού, Αυτογνωσία, Απόλυτη Γνώση). Αλλά πως γίνεται αυτή η μελέτη πρακτική στη ζωή σου;
Η όλη διαδικασία ξεκινά με μια επιθυμία για αυτo-βελτίωση ή αυτό-ανακάλυψη, έναν παλμό που θέλει να εκδιώξει τα εμπόδια που μας βαραίνουν και μας κρατούν αιχμάλωτους στην πλάνη πως ο υλικός κόσμος και το υλικό σώμα μας είναι η μόνη πραγματικότητα και πως όλοι και όλες είμαστε ξεχωριστά πλάσματα στα σώματά μας.