47. Εσωτερισμός: Ο κ. Ουσπένσκι (4): The Bridge

47. Εσωτερισμός: Ο κ. Ουσπένσκι (4): The Bridge

- in Εσωτερισμός
0

1. To The Bridge είναι ένα περιοδικό που εκδίδει ο οργανισμός Study Society ο οποίος συνεχίζει την κληρονομιά του Ουσπένσκι, μα τώρα πολύ τροποποιημένη κι εμπλουτισμένη με τη διδασκαλία του τέως Santānanda Sarasvati, Saṅkarācārya της έδρας Jyotir Math στη βόρεια Ινδία (που πέθανε Δεκ. 1997).

Το 1997 το 12ο τεύχος τίμησε εορταστικά τα 50 έτη από τον θάνατο του Ουσπένσκι περιέχοντας άρθρα για πολλές απόψεις της εργασίας του. Αναφέρθηκε στον Δρ Ρόουλς, επίσης, που ανέλαβε την καθοδήγηση μετά τον Ουσπένσκι και στον Saṅkarācārya τον οποίο ο Δρ Ρόουλς αποδέχτηκε ως νέο δάσκαλο το 1962.

Θα εξετάσω μόνο λίγα θέματα από τα πολλά άρθρα στις 260 σελίδες.

2. Το κύριο άρθρο (από ανώνυμο επιμελητή) λέει (σ10) πως ο Ουσπένσκι έγραψε το έργο του A New Model of the Universe προτού συναντήσει τον Γκουρτζίεφ, κάπου ανάμεσα στο 1912 και 1914. Δεν λέει όμως πότε το δημοσίευσε.

Στην πραγματικότητα το βιβλίο δημοσιεύθηκε ως σύνολο το 1930. Στον πρόλογο, ο Ουσπένσκι γράφει πως ήταν “σχεδόν ολοκληρωμένο το 1914”, μα διάφορα τμήματα (ή κεφάλαια) είχαν δημοσιευθεί νωρίτερα ως ανεξάρτητα (όπως The Fourth Dimension, Superman, The Symbolism of the Tarot, What is Yoga). Όλα όμως τώρα αναθεωρήθηκαν και δέθηκαν πολύ καλύτερα μεταξύ τους στα 8 χρόνια, 1922 ως 1929.Τα What is Yoga και Eternal Recurrence αναθεωρήθηκαν ξανά πριν το 1934 οπότε δημοσιεύθηκε η 2η έκδοση στα Αγγλικά. Έτσι το σύνολο στην αγγλική έκδοσή του 1930 δέχθηκε παρεμβάσεις και τροποποιήσεις, όπως είναι φανερό σε πολλά σημεία, από την επαφή του Ουσπένσκι με τη διδασκαλία του Γκουρτζίεφ.

Ξεκαθαρίζω αυτά τα σημεία διότι πολλοί συγγραφείς γράφουν πως το βιβλίο ολοκληρώθηκε το 1914 και μερικοί κατηγόρησαν τον Γκουρτζίεφ ότι υπεξαίρεσε ιδέες και κομμάτια – δηλ. για λογοκλοπή!

3. Το άρθρο του επιμελητή τελειώνει με ένα απόσπασμα, πολύ αγαπητό στον Ουσπένσκι, από την Επιστολή προς Εφεσίους του αποστόλου Παύλου στο οποίο οι Εφέσιοι παροτρύνονται να εμβαθύνουν στην αγάπη κι έτσι να κατανοήσουν μαζί με όλους τους αγίους (3.18) “τι το πλάτος, μήκος, βάθος και ύψος”, που ο Ουσπένσκι θεωρούσε ως τρεις διαστάσεις του χώρου και μια του χρόνου, με άλλα λόγια τις 4 διαστάσεις του χωρόχρονου.

Άλλοι γράφουν επίσης για την Καινή Διαθήκη και παραθέτουν το ίδιο απόσπασμα από την Επιστολή, μα δίχως πρόσθετα σχόλια.

Γιατί όμως ο Απόστολος, «δέσμιος» (=αιχμάλωτος) του Κυρίου και του Ιησού Χριστού, μένει με 4 μόνο διαστάσεις; Ο ίδιος ο Ουσπένσκι έγραψε με καλά επιχειρήματα πως υπάρχει και 5η και 6η διάσταση και όλες μαζί περιέχονται συμβολικά στο Άστρο του Δαβίδ με τα δυο ισοσκελή τρίγωνα και τις 6 γωνίες. Οι 4 διαστάσεις δεν εκδηλώνουν μεγάλη πνευματική γνώση ή σοφία. Οι σύγχρονοι φυσικοί πολλοί εκ των οποίων είναι άθεοι έχουν αποδεχθεί τις 4 διαστάσεις του χωρόχρονου. Θα περίμενα πως η σοφία των αγίων θα εκτεινόταν στην 5η κι 6η διάσταση, που υποδηλώνει την παρουσία του Κυρίου.

4. Διότι αν διαβάσετε την Επιστολή θα δείτε πως απευθύνεται στους “αγίους” που ήδη βρίσκονται στην Έφεσο (στην Ανατολία, σημερινή Τουρκία). Θα δείτε πως αυτή είναι η μόνη αναφορά και τίποτε άλλο δεν συνδέεται με αυτήν. Στην πραγματικότητα είναι η μόνη αναφορά σε όλες τις Επιστολές του Παύλου!

Τώρα, αφού το θέμα είναι τόσο σημαντικό και ο Ουσπένσκι του αφιερώνει πολλές σελίδες και στο New Model… και στο Tertium Organum είναι παράξενο που ο Παύλος ξεμπερδεύει μαζί του τόσο λακωνικά και δίχως καμιά εξήγηση!

Είναι το στυλ γραφής του Αποστόλου μια φράση να έχει επαναλήψεις και επεκτάσεις. Στο σύντομο 1ο κεφάλαιο βρίσκουμε: “ευλογήσας εν πάση ευλογία, αγίους και αμώμους, πάση σοφία και φρονήσει, εν ουρανοίς και επί γης, βουλή του θελήματος, λόγος της αληθείας ευαγγέλιον σωτηρίας, ενέργεια του κράτους της ισχύος, πάσης αρχής και εξουσίας και δυνάμεως…”.`

Επιπλέον, ο Παύλος ήταν ο κατ’ εξοχήν απόστολος του Αποκαλυπτισμού, ότι δηλαδή θα έρθει ξανά ο Χριστός καθόσον “εμείς είμαστε ακόμα ζωντανοί”, και τότε όλοι οι πιστοί στον Κύριο (και αφού έχουν αναστηθεί οι πεθαμένοι όλοι) θα ανυψωθούν σε νεφέλες και θα συναντήσουν τον Κύριο στον αέρα 1η Επιστολή προς Θεσσαλονικοίς 4.15-18). Κάτι που δεν έγινε.

5. Είναι μάλλον αποκαρδιωτικό να βλέπεις αυτούς τους συγγραφείς, που όλοι είναι οπαδοί του Ουσπένσκι, να παπαγαλίζουν επιμελώς αυτά που έχουν μάθει από το “Σύστημα”.

Ο κ J. Witchalls επίσης επισκέπτεται την Καινή Διαθήκη και παραθέτει το ίδιο απόσπασμα για τις “4 διαστάσεις” δίχως άλλη σκέψη.

Ο κ. Ν. Dewy γράφει ειδικά για τη Χριστιανοσύνη του Ουσπένσκι (σ25-31) και ο κ Κ. Jupp κάνει το ίδιο (σ33-38). Ο πρώτος αναφέρεται στο βιβλίο του Robin Amis A Different Christianity το οποίο εξέτασα νωρίτερα στο 8. Εσωτερισμός: Ιστορικότητα του Ιησού: αυτός επίσης παραθέτει το ίδιο απόσπασμα. Ο δεύτερος αναλύει αποσπάσματα στα Ευαγγέλια και βρίσκει πως υπάρχει μη-δυισμός που είναι αλήθεια για ορισμένα εδάφια.

Δυστυχώς κανένας δεν εξετάζει ενδελεχώς την Καινή Διαθήκη, τη δομή και την ιστορία της και τις αντιφάσεις που περιέχουν τα Ευαγγέλια ή την ανιστορικότητά τους, όπως έδειξα στα 4. Εσωτερισμός: Ουσπένσκυ και Καινή Διαθήκη και 5. Εσωτερισμός: Ουσπένσκυ και Καινή Διαθήκη (B’).

Θα επανέλθω.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *