Πολιτική Οικονομία 245: Αιδώς και Νέμεσις

Πολιτική Οικονομία 245: Αιδώς και Νέμεσις

Πρότινος αναρτήσαμε το άρθρο του Τρ. Δελησταμάτη “Η κοινωνία της μη-ντροπής” από την Αthens Voice (4/4/21) όπου θέτει τα ερωτήματα “Γιατί δεν αντιδρούμε μπροστά στους ανεύθυνους την πανδημίας;” και “Πώς εξηγείται η αποφυγή ανθρώπων να διαμαρτυρηθούν για παραβιάσεις των υγειονομικών κανόνων και η προσπάθεια να τις δικαιολογήσουν;”

Διότι λείπει,  όπως σωστά  επισημαίνει ακολουθώντας ξένες αυθεντίες, από τις κοινωνίες της Δύσης ή “κουλτούρα της ντροπής” αλλά όχι από τις κοινωνίες της Ανατολής (Κίνα, Νότιος Κορέα, Σιγκαπούρη).

Παρότι τέτοιες συμπεριφορές όπως η ξέφρενη διασκέδαση από το καλοκαίρι του 2020, οι πολυτελείς γάμοι, τα πάρτι γενεθλίων, οι συνωστισμοί στις εκκλησίες και φανατικοί ιερωμένοι που παρότρυναν να μη φορούν μάσκες οι “πιστοί” (εξίσου θεότυφλοι) ή να τηρούν αποστάσεις, είναι κατάφορες παραβάσεις της κοινωνικής αλληλεγγύης και σε πολλές περιπτώσεις ισχύοντος νόμου, δεν υπήρξαν νομικές και ηθικές συνέπειες. Η έλλειψη νομικών και ηθικών συνεπειών καλά κρατούσε και πριν την πανδημία, όταν π.χ. πενήντα αντικοινωνικά πρόσωπα έκαναν διαδήλωση (και η πρακτική συνεχίζει) καταλαμβάνοντας το κέντρο της Αθήνας κι εμποδίζοντας χιλιάδες πολίτες να χρησιμοποιούν τα νόμιμα δικαιώματά τους να χρησιμοποιούν τους δρόμους.

Καμμιά κυβέρνηση δεν εμποδίζει αυτούς τους θύτες ούτε στηρίζει τις εκατοντάδες χιλιάδες θύματα. Οι φανφαρόνοι και αλαζόνες της Δεξιάς, της Κεντροδεξιάς, του Κέντρου και τις Αναρχοαριστεράς που θα έπρεπε να είναι φυλακή αντί στη Βουλή, δεν έχουν αίσθηση Αιδούς κι έτσι δεν επιβάλλουν τη Νέμεση.

Ο Τρ. Δελησταμάτης αναφέρει την καθηγήτρια J. Jacquet του πανεπιστημίου Νέας Υόρκης, ειδικού στα θέματα ντροπής και συμπεριφοράς, που έγραψε στη μελέτη της πως ο στόχος του αισθήματος της ντροπής είναι να στείλει μήνυμα σε όλους πως τέτοια παραβατική συμπεριφορά είναι απαράδεκτη, καθώς κάνει τον παραβάτη να νιώθει  άβολα ή και οδυνηρά με τύψεις, ενώ χάνει και την καλή του φήμη στο περιβάλλον του.

Αυτό έχει πάψει να συμβαίνει στην νεωτερική κοινωνία.

Ο Ησίοδος το επισήμανε στο Έργα και Ημέραι (109-202) όταν έγραψε πως και τότε, στο ερχομό της Σιδερένιας Εποχής (δηλ. της δικής μας), κανείς δεν σέβεται κανέναν πια για τίποτα και κανένας δεν τιμά τον λόγο του ούτε τον έντιμο και δίκαιο μα θα τιμά τον ακόλαστο και τον εγκληματία· τότε η Αιδώς και η Νέμεσις φορώντας άσπρα πέπλα πάνε να σμίξουν με τους θεούς αφήνοντας τους ανθρώπους και μόνο πόνοι θα υπάρχουν και καμιά προφύλαξη από το κακό (199-202)!

Ντρεπόμαστε και φοβόμαστε να ζητήσουμε από άλλους να είναι καλοί πολίτες – να μη βοηθούν με την εγωιστική παραβατική συμπεριφορά τους την εξάπλωση του δολοφονικού ιού. Δεν τολμούμε πια να χρησιμοποιήσουμε λέξεις όπως καθήκον, ηθική, αισχύνη, σεμνότητα και παρόμοιες.

Δεν έχουμε φτάσει στο σημείο να βγαίνουμε έξω ξεβράκωτοι μα δεν απέχουμε πολύ. Στα κορωνοπάρτι στην Κυψέλη (άνοιξη 2021) και σεξ έκαναν στις γωνιές της πλατείας και ουρούσαν και αφόδευαν!

Ο κοσμάκης δεν νιώθει τύψεις κι ενοχές, διότι και η Αιδώς και η Νέμεσις έχουν φύγει. Διότι όλοι οι ανώτατοι πολίτες, οι Πρόεδροι, Πρωθυπουργοί, Υπουργοί, πρυτάνεις και ιεράρχες δεν κάνουν καμιά ουσιαστική προσπάθεια να τις επαναφέρουν.

Ας μην ξεγελιόμαστε. Τέτοια είναι η Σιδερένια Εποχή του Ησιόδου. Την περιγράφει γλαφυρά.

Κάποιος τόλμησε ορθά να γράψει πως η Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν ντύνεται καλά. Την άλλη μέρα διάφοροι ευαίσθητοι ανόητοι έσπευσαν να επικρίνουν τον αρθρογράφο.

Και όμως όταν στο γκαλά του εορτασμού των 200 ετών της 25ης Μαρτίου παρελαύναν οι διάφοροι ξένοι καλεσμένοι διαπίστωνες ακριβώς αυτή την έλλειψη στην αξιότιμη κα Πρόεδρό μας και τον “σύντροφό” της (γιατί όχι “σύζυγο”;). Και οι δύο στέκονταν ή περπατούσαν σαν βρεγμένες γάτες. Η κα Σακελλαροπούλου ήταν ως συνήθως κακοντυμένη και κακοχτενισμένη – σε σύγκριση με τις άλλες κυρίες. Και το φέρσιμό της ήταν άβολο, αμήχανο, άκομψο.

Οι ανώτατοι άρχοντες πρέπει με το δικό τους παράδειγμα να επαναφέρουν τις δυο θεές! Μα στου  κουφού την πόρτα και στου πολιτικώς ορθού…

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may also like

212. Ποίηση: Τι είναι ποίηση και τι όχι

Πρόσφατα διάβασα τον τόμο του κ. Κώστα Κουτσουρέλη