ΠΟ255: Δυσκολίες Δημοκρατίας

ΠΟ255: Δυσκολίες Δημοκρατίας

1. Ακολουθώντας τον δάσκαλό του Πλάτωνα, ο Αριστοτέλης, όπως έδειξα σε πρότερα άρθρα (π.χ. 249. Πολιτική Οικονομία: Αριστοτέλης και Δημοκρατία , Πολιτική Οικονομία 84: Δόλια Δημοκρατία (Γ’), Πολιτική Οικονομία 85: Δόλια Δημοκρατία (Δ’) , Πολιτική Οικονομία 86: Δόλια Δημοκρατία (Ε’) , Πολιτική Οικονομία 74: Σοσιαλδημοκρατία και φιλελευθερισμός, Πολιτική Οικονομία 76: Δημοκρατία και Δικαιοσύνη κλπ), θεωρούσε το Δημοκρατικό ως το χειρότερο πολίτευμα, μα συγχρόνως το πιο πρακτικό στις συνθήκες που επικρατούσαν (κι επικρατούν).

Το ίδιο και ο Σερ Ουίνστον Τσώρτσιλ της Βρετανίας στον 20ό αιώνα για κάπως διαφορετικούς λόγους.

Σήμερα θα επισημάνω και θα αναλύσω παραπέρα το ένα σημαντικό ελάττωμα στη Δημοκρατία, που θα μπορούσε να διορθωθεί μα δεν θα διορθωθεί – και μάλλον θα χειροτερέψει.

Το βασικό και μολυσματικό ελάττωμα που επιφέρει διαφθορά και δυσλειτουργία στο δημοκρατικό καθεστώς είναι η άγνοια και η επιθυμία για προσωπική καλοπέραση που τρέφει την άγνοια.

2. Η επιθυμία για προσωπική καλοπέραση είναι γνωστή σε όλους τους πολίτες, θηλυκούς και αρσενικούς. Όσοι δεν το παραδέχονται απλούστατα ψεύδονται (αν και υπάρχουν λιγοστές εξαιρέσεις σε κάθε χώρα).

Η άγνοια, θεληματική ή άθελη, εκδηλώνεται στην αγνωσία βασικών στοιχείων και αρχών διακυβέρνησης, οικονομίας, διεθνών σχέσεων, ιστορίας και γενικότερης επικαιρότητας. Όποιος δεν έχει επαρκή πληροφόρηση για όλα αυτά τα πολιτειακά, πολιτικά και πολιτισμικά θέματα δεν μπορεί (α) να επιλέγει σωστά τους κυβερνήτες, (β) να εκπροσωπεί επαρκώς τον λαό και (γ) να κυβερνά ικανά, ορθά!

Εδώ παρατηρούμε (α) τεράστια άγνοια εκ μέρους των ψηφοφόρων που εκλέγουν εκπροσώπους στα κοινοβούλια, κογκρέσα και σε γερουσίες και (β) άγνοια, εξουσιολαγνεία και ιδιοτέλεια στους εκλεγμένους εκ των οποίων σχηματίζεται η κυβέρνηση!

Αυτά τα θέματα έχουν εξεταστεί διεθνώς σε πολλά δημοσιεύματα. Παίρνω στοιχεία από άρθρο του Αμερικανού David Wawrzuta (7/5/20). Στις ΗΠΑ είχαν γίνει πολλές δημοσκοπήσεις που έδειξαν αβυσσαλέα άγνοια στους ψηφοφόρους σε όλα τα παραπάνω θέματα.

3. Στις ΗΠΑ –

3.1. Οι περισσότεροι πολίτες δεν γνωρίζουν ποιοι είναι οι αντιπρόσωποι της επαρχίας τους, υποψήφιοι ή εκλεγμένοι, και ποιο από τα κόμματα έχει την πλειοψηφία στο Κογκρέσο!

3.2. Οι περισσότεροι (κατά πολύ) δεν γνωρίζουν τις δαπάνες για εξωτερική βοήθεια και νομίζουν πως πρέπει να μειωθούν για να μειωθεί το έλλειμμα!

3.3. Πολύ λίγοι γνωρίζουν μετά την κρίση της Κούβας, 1963-64 πως η Σοβιετική Ένωση δεν ήταν μέλος του ΝΑΤΟ!

3.4. Το 73% δεν γνωρίζουν τι ήταν ο Ψυχρός Πόλεμος.

3.5. Το 45% δεν γνωρίζουν τι είναι το Βούλευμα (ή Χάρτης) Δικαιωμάτων.

3.6. Το 40% δεν γνωρίζουν ποιους εχθρούς πολέμησαν οι ΗΠΑ στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

3.7. Το 63% δεν γνωρίζουν πόσοι δικαστές είναι μέλη του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ.

3.8. Μόνο 37% γνώριζαν αν οι ομοσπονδιακές δαπάνες για τους φτωχούς αυξήθηκαν ή μειώθηκαν το 1990.

3.9. Σχεδόν 30% δεν γνωρίζουν ποια χώρα πολέμησαν οι Αμερικανοί για την ανεξαρτησία τους.

3.10. Λιγότεροι από 30% γνωρίζουν πως το Μαρξικό σύνθημα «Από τον καθένα ανάλογα με τις ικανότητές του, στον καθένα ανάλογα με τις ανάγκες του» δεν είναι στο Αμερικανικό Σύνταγμα.

3.11. Στις εκλογές του 2012 οι πλείστοι Αμερικανοί δεν γνώριζαν πως η οικονομία δεν συρρικνώθηκε μα αυξήθηκε το 2011.

3.12. Οι περισσότεροι πιστεύουν πως το Σύνταγμα εδραιώνει την Αγγλική ως εθνική γλώσσα κι εξασφαλίζει το δικαίωμα για δωρεάν δημόσια παιδεία.

3.13. Το 46% δεν γνώριζαν πως το Σύνταγμα αποσκοπεί στο να σχηματίζεται Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση και να καθορίζει τις λειτουργίες της εξουσίας της.

3.14. Το 26% πιστεύουν πως το Σύνταγμα διακήρυττε την ανεξαρτησία των ΗΠΑ από την Αγγλία, έστω και αν αυτό γράφτηκε 6 ολόκληρα έτη μετά την ανεξαρτησία.

4. Πήρα αυτά τα παραδείγματα σχεδόν απίστευτης άγνοιας στις ΗΠΑ για δυο λόγους:

(α) Υπάρχουν δεδομένα άπλετα διότι έχουν γίνει πάρα πολλές έρευνες, δημοσκοπήσεις κλπ. Τέτοιες έρευνες δεν υπάρχουν στην Ελλάδα, απλούστατα διότι όλες οι κυβερνήσεις αδιαφορούν. Αν υπήρχαν, θα έδειχναν πως η αμορφωσιά εδώ είναι η μεγαλύτερη στη Ε.Ε.

(β) Η Αμερική δεν έχει κακή Παιδεία (σε όλες τις βαθμίδες) και τα Πανεπιστήμιά της είναι από τα καλύτερα του πλανήτη. Κατατάσσεται στην 8η θέση παγκοσμίως (2020). Καθώς και στον επιχειρηματικό τομέα και στον τεχνικό και στον στρατιωτικό επιδείχνει αξιοζήλευτα επιτεύγματα, οι Αμερικανοί πρέπει να έχουν και καλή παιδεία μα κι έμφυτη εξυπνάδα. Και αυτή πρέπει να είναι όχι μόνο ποσοτική μα και ποιοτική.

Όσο αφορά την Παιδεία η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία στην ΕΕ και 33η στην παγκόσμια κλίματα (από 188) σύμφωνα με μια έρευνα του Economist Intelligence Unit το 2014 (με 1η τη Φινλανδία στην ΕΕ και 1η τη Νότιο Κορέα παγκοσμίως). Μόνο όταν οι αναρχοαριστεροί συνδικαλιστές εκδιωχθούν από τα Εκπαιδευτικά θα προοδεύσει η ελληνική παιδεία.

5. Ισχυρότατη είναι η αντίληψη πως η ψήφος και η πλειοψηφία μετράνε.

Μετράει το δημοκρατικό πλειοψηφικό σύστημα μόνο αν, όπως έδειξα, οι ψηφοφόροι είναι επαρκώς πληροφορημένοι. Αν όχι, τότε ίσως το σύστημα να αποβαίνει σε κακή διακυβέρνηση. Αυτό παρατηρήθηκε στην Ελλάδα με πρωθυπουργό τον κ. Τσίπρα (2015-2019) ο οποίος δεν ήξερε πως η Λέσβος και η Μυτιλήνη είναι ένα και ίδιο νησί: τα νόμιζε ξεχωριστά! Όταν ο πρωθυπουργός μιας χώρας εκδηλώνει τέτοια πρωτοφανή άγνοια, η διακυβέρνηση θα είναι χείριστη.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *